Teacher training: interdisciplinary look at integration in professional pedagogical action

Array

Authors

Keywords:

permanent training, teacher training, interdisciplinarity, integration, evaluation

Abstract

It is based on a premise and is a strategic look at the teacher training process with an interdisciplinary nature in the integration of professional pedagogical actions as an element for the successful conduct of said process. Therefore, this process responds to the need to solve the limitations that affect the development of the training of teachers of the Angolan Technical and Professional Education from the management of their performance to achieve the desired training quality. These results are associated with the relationships established between the tasks and functions of the teacher that emanate from their own pedagogical functions. Hence, its intention is to seek an answer, from establishing a new look of interdisciplinary integration towards a general professional action of teachers, to fulfill from their functions, an investigative process that is contextualized in the Lunda Norte Province of Angola.

References

1. Calandua Lupolo, L. (2018). La superación profesional de los profesores. Una exigencia del contexto educativo angolano actual. Revista Científico Metodológica Varona, 66(supl.1).
2. Zinga, A. (2012). Estrategia de profesionalización para el perfeccionamiento del desempeño profesional pedagógico del maestro primario de la provincia de Kwanza Sul de la República de Angola. [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].
3. Memo, A. (2015). La superación profesional pedagógica de los profesores del Instituto Superior Técnico Militar de la República de Angola. [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].
4. Leitão, F. (2015). La superación profesional en gestión escolar de los directivos de escuela primaria de Ndalatando de República de Angola. [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].
5. Abreu, R. L. (2004). Un modelo de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”].
6. Lamas, T.F. (2012). Estrategia pedagógica para contribuir a la dirección del proceso de formación de docentes de la Educación Técnica y Profesional en condiciones de micro universidad. [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”].
7. Vezub, L. (2013). Hacia una pedagogía del desarrollo profesional docente. Modelos de formación continua y necesidades formativas de los profesores. Páginas de educación, 6(1). http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682013000100006
8. González, E., & Abreu, R. L. (2017). Desafíos y respuestas de la Educación Técnica y Profesional al desarrollo socioeconómico de los países. Experiencia cubana. La Habana: Educación Cubana.
9. Álvarez de Zayas, C. (1995). La formación del profesor contemporáneo, currículo y sociedad. Curso II. Pedagogía 95. La Habana.
10. Horruitiner Silva, P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.
11. Alfredo, F. C. (2014). Avaliação das aprendizagens: Políticas, Concepções e práticas naformação de professores em Angola. Rio de Janeiro: Outras Letras, 181-188.
12. Godino, J. D., Batanero, C., Rivas, H., & Arteaga, P. (2013). Componentes e indicadores de idoneidad de programas de formación de profesores en didáctica de las matemáticas. REVEMAT, 8(1), 46-74.
13. Delfino Ferreira, Alcides y Pérez C. (2006). Interdisciplinariedad en la Educación Técnica Profesional. EduSol, 6(17), 1-12.

Published

2022-04-26

How to Cite

, , & . (2022). Teacher training: interdisciplinary look at integration in professional pedagogical action: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 582–599. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5531

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)