Pedagogical strategy of curricular self-evaluation in Mining Engineering in Angola

Authors

  • Yuneisy Guilarte-Matos Universidad “Agostinho Neto”, Luanda
  • Susana Cisneros-Garbey Universidad de Oriente
  • Graciela Ramos-Romero Universidad de Oriente
  • Reinaldo Castro-Cisneros Universidad de Oriente

Keywords:

self-evaluation, evaluation strategy, quality

Abstract

The interest in Angola to favor the quality of the curriculum is evident in the evaluation processes, however, there is a lack of strategies that point to the regulation of the process from the self-assessment of careers by identifying aspects that must be modified. The objective of this article is to present a strategy that aims to promote the process of curricular evaluation in the career Bachelor of Engineering in Mining, so that the quality of training expressed in the solution of professional problems of the context sustained in the understanding of the professional training-performance relationship.

References

1. Addine, F. (2000). Diseño Curricular. Recuperado de http://www.fed.uclv.edu.cu/Ceed/pages/BibliotecaVirtual/Libros/ Dise%C3% B1o%20curricular. %20F.%20 Addines.doc

2. Azahares, O. T. (2012). Dinámica interdisciplinar de la formación contextualizada del profesional del perfil minero- metalúrgico. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

3. Cuenca, R. (2011). Dinámica curricular de la formación laboral del profesional. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

4. Díaz B., F. (1993). El problema de la teoría de la evaluación y de la certificación del aprendizaje. México: UNAM.

5. Harvey, L.; Green, D. (1993). Defining quality. USA: Ed. Assessment and evaluation in Higher Education.

6. Figueroa, J. (2013). Metodología, con carácter formativo, para el mejoramiento cualitativo de la autoevaluación institucional. (Tesis de doctorado). Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba.

7. Gimeno S., J. (1988). El currículum: una reflexión sobre su práctica. Madrid: Morata.

8. Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela,

9. Junta de Acreditación Nacional de la República de Cuba. (2014). (s.p.e).

10. Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grupo Editorial Grijalbo

Published

2019-06-18

How to Cite

, , , & . (2019). Pedagogical strategy of curricular self-evaluation in Mining Engineering in Angola. Maestro Y Sociedad, 16(2), 412–421. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4940

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)