University educational management in the training of adolescents and young people in rural communities

Array

Authors

  • Mayelín Heredia-Vega Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Belkis Luisa Aranda-Cintra Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Irela Margarita Paz-Dominguez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

training, professional orientation and rural communities.

Abstract

It’s important promote knowledge and innovation for local development from university management, through the services provided by the communities, not only those that surround it but also extend to rural communities, so that their formative influences do not remain within the limits of the training of students and teachers, but rather extend to sectors of the population that are not linked to educational institutions, especially if they are adolescents and young people. Using methods such as analysis-synthesis, system approach, observation, interviews and surveys, some insufficiencies that adolescents and young people in rural communities have been detected, limiting the proper selection of their future jobs and professions. The intention of this research is to establish a community socio-educational project for the development of university educational management in career guidance for adolescents and young people in rural communities.

References

1. Aranda, B. (2012). Orientación Educativa: una alternativa para el desarrollo de la dinámica grupal en el establecimiento de los proyectos educativos. Revista IPLAC (5).
2. Bárcena, A. y Prado, A. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. Naciones Unidas.
3. Basto, R. (2014). La preparación profesional pedagógica de los docentes, en orientación profesional desde la labor del departamento docente en el preuniversitario. (Tesis de doctorado), UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
4. Carrión, Y. (2017). La orientación profesional pedagógica hacia la carrera pedagógica Matemática-Física en el preuniversitario. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Faz, D. (2017). Orientación profesional de los estudiantes del Bachillerato General Unificado. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
6. González, F. (1983). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.
7. Heredia, M. y Aranda, C. (2019). La orientación profesional desde el trabajo comunitario de los estudiantes de la carrera pedagogía psicología. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria y Opuntia Brava.
8. Íñiguez, L y otros. (2017). Atlas de la Infancia y la Adolescencia en Cuba. Análisis a partir del Censo de Población y Viviendas 2012. La Habana: Editorial UH.
9. Moore, M. (2018). La orientación profesional en el estudiante Técnico Superior en Enfermería del Instituto Tecnológico Bolivariano. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
10. Partido Comunista de Cuba. (2016). Plan nacional de desarrollo económico y social hasta 2030: propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. Tabloide impreso.
11. Paz, I y otros. (2009). Experiencias cubanas en orientación profesional pedagógica de bachilleres. [Cd-Rom]. Curso 34. Congreso Internacional e Pedagogía.
12. Paz, I. (2016). La orientación educativa en la formación de educadores. Santiago de Cuba: Ediciones UO.

Published

2021-01-15

How to Cite

, , & . (2021). University educational management in the training of adolescents and young people in rural communities: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 51–63. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5314

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>