José Martí and Art: a look at the training process of the artistic education professional
Array
Keywords:
music, artistic education, Marti's work, teaching-learningAbstract
In Cuban education, the training of professionals in Art Education constitutes a priority. It is the responsibility of the University to train a competent professional committed to directing the development of aesthetic-artistic taste in the new generations in their contexts of action, through knowledge of artistic manifestations with an emphasis on music. In this research, the richness of Marti's legacy and its permanence in the new educational context were investigated, a new methodological analysis procedure based on Marti's logic for the analysis and understanding of the musical work was unveiled. Analysis-synthesis and holistic dialectical methods were used with a hermeneutical approach. The result was a closer approach to the work of our aposto and its contribution to the pedagogical professional identity.
References
2. Escalona, I. (2010). El legado del Apóstol. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.
3. Fernández, M. (2017). La educación según la óptica martiana. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 165 Aniversario del Natalicio de José Martí), 3-12. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
4. Fuentes, M. y Tejera G., J. L. (2018). La articulación del arte y la literatura en José Martí: potencialidades para el fortalecimiento del proceso docente educativo. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 165 Aniversario del Natalicio de José Martí), 107-120. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
5. Hart D., A. (2015). Tres fechas en las raíces de Cuba. Coloquio internacional La Guerra Necesaria. Recuperado de http://www.josemarti.cu/cintio_hart/tres-fechas-en-las-raices-de-cuba/
6. Hernández, H. y Figueredo, M. C. (2016). Visión pedagógica de la formación universitaria actual. La Habana: Editorial UH.
7. Jerez D., L.E. (2002). El tratamiento de las Categorías de la ética Martiana: El deber el amor y la amistad en la enseñanza de la cívica de 9 grado para el desarrollo de los valores morales responsabilidad, honestidad y solidaridad. (Tesis de doctorado). ISP “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
8. Leal C., Y. (2016). La formación histórico-cultural en la Educación Superior. Recuperado de http://www.periódico democrático.quisquellalibre.com
9. Mañach, J. (1925). La crisis de la alta cultura. La Habana: Editora Universal.
10. Martí, J. (1975). Obras Completas. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.
11. Martínez H., F. (2008). Visión de la historia de José Martí. Fundamentos y proyectos. A Contracorriente, 5(3).
12. Miranda F., O. (2003). Concepción de la historia en José Martí. La Habana: Editorial Academia.
13. Montoya, E. y Arochena T., I. T,(2017). La Edad de Oro: nuevas visiones. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 165 Aniversario del Natalicio de José Martí), 95-106. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
14. Muradás, J. (2008). La formación humanística del profesor de preuniversitario del área de humanidades, desde la perspectiva martiana, para la docencia de la historia. (Tesis de doctorado). ISP “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
15. Ortiz, F. (1951). Los bailes y el teatro de los negros en el folclor de Cuba. La Habana: Dirección de Cultura.
16. Parodi, C. (2001). El lenguaje de los proyectos. Gerencia social. Diseño, monitoreo y evaluación de proyectos sociales. Lima: Universidad del Pacífico.
17. Ramos, R. (2017). Experiencia pedagógica en el trabajo con el texto martiano ‟Conversación con un hombre de la guerra”. Revista Maestro y Sociedad, (Número Especial 165 Aniversario del Natalicio de José Martí), 145-154. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.