The theater techniques in the educational training from the university extension

Authors

  • Margarita Morales-Ramírez Universidad de Oriente
  • Carlos Albenis Rodríguez-Fernández Universidad de Oriente
  • Aimé Casals-Valdés Universidad de Oriente
  • Idabelys Cruz-Morales Universidad de Oriente

Keywords:

extensionism, pedagogical profession, integral training

Abstract

The integral education of educators must turn them into cultural promoters. The university extension takes the opportunity to have art instructors of the different manifestations to bring students closer to their knowledge and practice. The theater is an ancient artistic and pedagogical resource. Hence the importance of being attended during the initial training of educators. The role of the teacher is very similar to that of the actor, histrionics, audience, enjoy the communicative result, intellectual demand, admiration, in short a good teacher is like a great actor. In this work, assessments are made that correspond to the practice of extensionism. From the initial training of educators, various actions are undertaken aimed at promoting the artistic culture inserted in a systemic way in the general integral culture and of the pedagogical profession, which allows future educators to place themselves at the height of their time.

References

1. Alonso, J. (2006). Teatro humanístico: relación de textos conocidos y de sus estudios y ediciones. Voz y Letra, Revista de Literatura, XVII(1).

2. Aymerich, M. (2009). Expresión y arte en la escuela. Barcelona: Teide.

3. Boal, A. (1975). 200 ejercicios y juegos para el actor y para el no actor con ganas de decir algo a través del teatro. Buenos Aires: (s.e.).

4. Cutillas, V. (2011). El Teatro y la Pedagogía en la Historia de la Educación. Valencia: IES Abastos.

5. González, N. (2009). Técnicas Participativas de Educadores Cubanos. (Tomo 4). La Habana: CIE.

6. González, N. (2010). Las técnicas participativas. Importancia y aplicación. La Habana: Centro Nacional de Superación para la Cultura.

7. Martí J. (1986). Ideario pedagógico. La Habana: Editorial Gente Nueva.

8. Mes. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

9. Morales, M. (2016). Alternativa metodológica para la promoción de la cultura teatral en los estudiantes de la carrera educación en lenguas extranjeras. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

10. Núñez, E. (2000). ¿Qué sucede entre la escuela y la familia? Aproximación a una caracterización de la relación de las instituciones educacionales y la familia. (s.p.e.).

11. Rodríguez, C. R. (2006). Cultura, Ciencia y Educación. La Habana: (s.e.).

Published

2019-09-25

How to Cite

, , , & . (2019). The theater techniques in the educational training from the university extension. Maestro Y Sociedad, 16(4), 679–690. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4999

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)