The animal handling from the agronomic training formation. An approximation to its current state

Authors

  • Wilde Sánchez-Bell Universidad de Oriente
  • Angel Deroncele-Acosta Universidad de Oriente
  • Yamilé Brito-Sierra Universidad de Oriente

Keywords:

Training, agronomist, animal management

Abstract

With the aim of presenting some reflections on the current state of agronomic training in animal management, a diagnostic study was carried out to agronomists in professional practice in the province of Santiago de Cuba. The research included the application of surveys, analysis and documentary review , it is concluded that, the limited active participation of agronomists in professional activities related to animal production, is given by a weak professional motivation towards this field of professional action, which results in insufficiencies in their agro productive training, which limits the integration of vegetable and animal production in their professional performance.

References

1. Bernaza, G. J.; Addine, F. F; García, B. G.; Deriche, R. Y. (2013). El proceso pedagógico de posgrado: fundamentos, retos y aplicaciones. La Habana: Sello Editor Educación Cubana. Recuperado de http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/pedagogia_2013/Curso%207.pdf

2. Briones, G. (2002). Metodología de la investigación cuantitativa en las Ciencias Sociales. Bogotá: ARFO Editores e Impresores Ltda.

3. Carracedo, G. C. (2012). Modelo de la gestión formativa de una cultura agroecológica sustentable. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

4. Centro Nacional de Sanidad Agropecuaria (CENSA). (2016). Posgrado. Recuperado de http://www.censa.edu.cu/index.php/category/postgrado/

5. Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

6. Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En: Santana, Y. (2017). Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora. Editorial GRIN. Alemania, p. 174. Recuperado de http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en

7. Fuentes, G. H.; Montoya, R. J.; Fuentes, S. L. (2011). La formación en la Educación Superior desde lo Holístico, complejo y dialectico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Ediciones UO.

8. Horruitiner, S. P. (2012). La universidad cubana: el modelo de formación. Recuperado de http://beduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=2930&db=0

9. Marisquirena, S. G. M; Iñigo, B.; Passarini, E. J. (2018). La formación y el desempeño laboral de los ingenieros agrónomos en Uruguay. Revista Cubana Educación Superior. (2), 131-140. Recuperado de https://cielo.sld.cupdfrcesv37n2rces10218.pdf

10. Ministerio de Educación Superior. (2004). Resolución Ministerial 132/ 2004 "Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba". La Habana: MES.

11. Ministerio de Educación Superior. (2017). Comisión Nacional Carrera de Ingeniería Agronómica. Modelo Profesional y Plan de Estudio E, Carrera de Agronomía. La Habana: MES.

12. Ministerio de la Agricultura. (2009). Resolución No 68 /2009 Calificador de cargos técnicos y de operarios propios del Grupo empresarial AZCUBA. La Habana: Ministerio de la Agricultura.

13. Ministerio de la Agricultura. (2009). Resolución No. 83/2009.Calificador de cargos técnicos, de operarios y de servicios de la Rama Agropecuaria y Forestal. La Habana: Ministerio de la Agricultura.

14. Miranda, B. J.; Gallez, L. M.; Sabbatini, M. R.; Cabral, J. M.; Villegas, E. B.; Gadea, R. A.; Marisquirena, G. (2013). Educación Superior en América Latina: reflexiones y perspectivas en Agronomía. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/RefAgronomy_LA_SP.pdf

15. Parra R., J. E (2003). Competencias profesionales del ingeniero agrónomo. Agronomía Colombiana, 21(1-2), 7-16. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/17774/18598

16. Santos, B.Y. (2005). Modelo Pedagógico para el mejoramiento del desempeño pedagógico profesional de los profesores de Agronomía de los Institutos Politécnicos Agropecuarios. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional. Héctor Alfredo Pineda Zaldívar, Ciudad de La Habana, Cuba.

17. Universidad Central Marta Abreu de las Villas (2017). Programas de Superación Profesional y de formación Académica de Posgrado. Recuperado de http://www.uclv.edu.cu

18. Universidad de Cienfuegos. (2016). Posgrado. Plan de Superación Profesional y Formación Académica. Recuperado de http://www.ucf.edu.cu/

Published

2019-05-20

How to Cite

, , & . (2019). The animal handling from the agronomic training formation. An approximation to its current state. Maestro Y Sociedad, 16(2), 285–296. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4886

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>