The innovative scientific extension promotion supported by ITC through a virtual community

Authors

  • Julio Antonio López-Siu Universidad de Oriente
  • Alberto Pérez-Martínez Universidad de Oriente
  • José Manuel Izquierdo-Lao Universidad de Oriente

Keywords:

virtual communities, scientific and innovative extension promoter, content management systems, information and communication technologies, collaborative work

Abstract

In this work, the most relevant aspects of the scientific and innovative dissemination of extension, supported by information and communication technologies through content systems and virtual communities as a technological platform that allows dynamic dialogic relationship and participatory of the university community. From the epistemological study, its essential references are synthesized, considering the university extension as dynamic and integrating expression of the social order of the Cuban university and the scientific and innovative promotion. Then, content management systems and virtual communities are addressed. At the end, it is analyzed how scientific promotion can be promoted with a virtual community from the potential that things are for collaborative work.

References

1. Alfaro, R. (2015). La comunicación como relación para el desarrollo. Recuperado de http://www.bantaba.ehu.es/formarse/ficheros/view/LA_COMUNICACI%C3%93N_COMO_RELACI%C3%93N_PARA_EL_DESARROLLO.pdf?revision_id=56270&package_id=37242

2. Arana E., M.; Valdés E., R. (1998). Tecnología apropiada: concepción para una cultura. Revista Economía y desarrollo, 123(1-2), pp. 138-151.

3. Belloch, C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Recuperado de http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf

4. Blando, M. (2007). Comunidades Académicas Virtuales. España: Instituto Politécnico Nacional.

5. Brenson L., G. (2001). Etapas de desarrollo y facilitación en una comunidad virtual de aprendizaje. Recuperado de http://www.amauta-international.com/DesarrolloComunidadVirtual.pdf

6. Castells, M. (2001). La galaxia internet. Barcelona: Areté.

7. Castells, M. (2006). La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial.

8. Coll, C.; Martí, E. (1990). La educación escolar ante las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En Coll S., C. comp. et al. (1990). Desarrollo psicológico y educación. Volumen, 2 Madrid: Alianza Editorial, pp. 623–655.

9. Dlógica Internet Solutions. (2013). Dlógica mucho más que internet. Recuperado de https://www.dlogica.com/sites/default/files/resources/blog/DLO-COMPARATIVA-CMS-001.pdf

10. Drupal. (2017). The Official Job Site of the Drupal Project. Recuperado de https://www.drupal.org

11. Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación? Montevideo, Uruguay: Siglo XXI y Tierra Nueva.

12. García, T. (2015). El observatorio como alternativa para el perfeccionamiento de la gestión en extensión universitaria. [CD-Room].

13. González G. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. Ciudad de La Habana: MES.

14. González, G.; González, M. (2001). Programa Nacional de Extensión Universitaria (Proyecto, 1ra. Versión). Editado por la Universidad de Pinar del Río.

15. Joomla. (2017). Joomla. Recuperado de http://www.joomla.com.es/

16. Kowck, E.; Richard, S. (2002). Características de las Comunidades Virtuales de Aprendizaje basadas en Tecnología. Recuperado de http://www.isask.ca/education/comswok/802papers/communities/communities.htm

17. Lage, A. (2013). La Economía del Conocimiento y el socialismo: reflexiones a partir del proyecto de desarrollo territorial en Yagüajay. La Habana: Editorial Academia.

18. Lévy, P. (2007). Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. Iztapalapa, México: Anthropos Editorial, Universidad Autónoma Metropolitana.

19. López, D. (2008). Introducción a los CMS. Recuperado de http://www.submergentes.org/IMG/pdf/1-Introduccion.pdf

20. Manríquez, L. (1993). Comunicación estratégica, para crear, fortalecer y posicionar la imagen corporativa. México: MacGraw Hill/Interamericana.

21. Martín B., J. (1993). La comunicación en las transformaciones del campo cultural. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/747/74745548005/

22. Matamoros, E. (1995). Instrumentos de éxito para la promoción sociocultural. Quito, Ecuador: Casa de la Cultura Ecuatoriana.

23. Onrubia, J.; Bustos, A.; Engel, A. (2006). Usos de una herramienta de comunicación asíncrona para la innovación docente en contextos universitarios. Recuperado de http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/comunic/JO_AB_AE_TS_CIDUI_06.pdf

24. Pérez, A. (2013). Dinámica estético extensionista universitaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

25. Phil, S.; Dave, A.; David, T.; James, E. (2003). Content Management Systems. Glasshaus. Recuperado de https://www.amazon.com/Content-Management-Systems-Tools-Trade/dp/190415106X/ref=tmm_pap_title_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=

26. Sáenz, T. (1999). Ingenierización e innovación tecnológica. La Habana: Ed. Félix Varela.

27. Salinas, J. (2000). El aprendizaje colaborativo con los nuevos canales de comunicación. Recuperado de http://gte.uib.es/pape/gte/publicaciones/el-aprendizaje-colaborativo-con-los-nuevo-canales-de-comunicacion

28. Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf

29. Sánchez, M. (2000). La Gestión de la Extensión en el desarrollo de la comunidad. (Tesis de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

30. Soto, R.; Soto Morlá, E. (2017). Significación de las Tecnologías de la Información y de las Comunicaciones en los procesos formativos universitarios contemporáneos. Recuperado de www.monografias.com

31. Wordpress. (2017). Wordpress. Recuperado de https://es.wordpress.com/

Published

2018-10-01

How to Cite

, , & . (2018). The innovative scientific extension promotion supported by ITC through a virtual community. Maestro Y Sociedad, 15(4), 536–548. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4292

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)