Pedagogical interventions for the development of writing skills in fifth-grade students with dysgraphia

Authors

  • Shirley Aracely Pozo Ponce Universidad Bolivariana Del Ecuador
  • Mónica Maribel Zambrano García Universidad Bolivariana Del Ecuador
  • Raúl Alejandro Montes de Oca Celeiro Universidad Bolivariana Del Ecuador

Keywords:

Dysgraphia, Writing skills, Pedagogical intervention, Case study, Elementary education, Teaching strategies, Ecuador.

Abstract

Introduction: This scientific article investigates dysgraphia, a specific learning disorder that compromises the quality and fluency of writing, affecting academic performance. The study's main objective was to evaluate the effectiveness of pedagogical intervention strategies to improve writing skills in a fifth-grade student with dysgraphia at the Unidad Educativa Fiscal América in Guayaquil, Ecuador. Using a qualitative approach and a single case study design, data were collected through participant observation, semi-structured interviews, and analysis of written productions. The initial diagnosis revealed difficulties in cognitive aspects (idea organization), motor skills (strokes, fluency), and linguistic aspects (grammar, spelling). A pedagogical intervention structured in three stages was designed and implemented: diagnosis and awareness; strategy implementation (motor exercises, multisensory activities, structured writing); and evaluation and feedback. The results showed significant improvements in the student's legibility, textual coherence, and organization of ideas. The proposal was positively validated by specialists. It is concluded that adaptive pedagogical strategies are effective for addressing dysgraphia, although the limitation of the single case study and the need for continuous teacher training for consistent implementation are acknowledged.
Keywords: Dysgraphia, Writing skills, Pedagogical intervention, Case study, Elementary education, Teaching strategies, Ecuador.

References

Arias-Alonso Domínguez, S. (2017). Propuesta de intervención a partir del método Montessori para niños con dificultades en la escritura [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Valladolid]. UVaDOC. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/26938/TFG-G2628.pdf?sequence=1

American Psychiatric Association. (2013). DSM-5: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.).

Cedeño Anchundia, C. A., Cedeño Anchundia, J. A., Cedeño Anchundia, M. A., & Cedeño Anchundia, R. A. (2024). Efectividad del método "Wet-Dry-Try" en la mejora de las habilidades de escritura en estudiantes con disgrafía. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5), 5076. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/download/2960/4910/5336

Chacha, J., & Rosero, L. (2020). Importancia de la escritura temprana en el desarrollo integral del estudiante. Ciencia y Desarrollo, 25(1), 320-324.

García Sánchez, P., & Rute-Pérez, S. (2024). Detección temprana de la dislexia en la etapa de educación infantil. Anuario de Psicología Educativa Aplicada, 1(e5), 1-24. https://doi.org/10.5093/apea2024a5

González-Bustos, J. B., Cervantes-Hernández, N., & Domínguez-Esparza, S. (2021). Intervención psicomotriz en un alumno con disgrafía: estudio de caso. RICCAFD: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(1), 49-58. https://doi.org/10.24310/riccafd.2021.v10i1.11197

Gutiérrez Fresneda, R., & Díez Mediavilla, A. (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1, 21(1), 395-416. https://doi.org/10.5944/educXX1.13256

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.

Llosa Villa, M., Pérez Rivera, F. J., & Andina Díaz, E. (2020). Intervenciones educativas sobre nutrición y actividad física en niños de educación primaria: Una revisión sistemática. Enfermería Global, 19(59), 547-559. https://doi.org/10.6018/eglobal.380041

Meneses, J., Bernabeu, J., & Bonillo, A. (2018). Intervención educativa basada en evidencias científicas. Universitat Oberta de Catalunya. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1302

Mora García, O. E., & Lescay Blanco, D. M. (2024). Actividades didácticas para el desarrollo de habilidades en la escritura en niños de primer año de básica. Ciencia y Desarrollo, 27(2), 8-10. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/CYD/index

Muñoz Melgar, R., et al. (2021). Programas de intervención educativa en el retraso lector, la dislexia y la disgrafía. South Florida Journal of Development, 2(2), 2938-2948. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-137

Navas-Villarroel, M., et al. (2024). Desarrollo de la lectoescritura por medio de estrategias psicopedagógicas en niños de 6 a 7 años. 593 Digital Publisher CEIT, 9(4-1), 155-166. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.4-1.2641

Pizarro-Romero, J., & Sarmiento-Chugcho, K. O. (2023). Evaluación diferenciada y necesidades educativas especiales. Revista Sociedad & Tecnología, 6(2), 305-321. https://doi.org/10.51247/st.v6i2.375

Portillo-Blanco, A., Díez, J. R., & Garmendia, M. (2022). Diseño y evaluación de una intervención educativa sobre la pandemia de la COVID-19 y las medidas de prevención. Revista Eureka, 19(1), 130-148. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1302

Raposo-Rivas, M., & González-Regal, A. (2023). Atención a la dislexia con recursos digitales. Ciencia y Educación, 7(2), 57-74. https://doi.org/10.22206/cyed.2023.v7i2.pp57-74

Ramos, E., & Espinosa, E. (2021). Intervención educativa y mejora de la enseñanza en un posgrado profesionalizante. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 33, 129-146. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i33.2764

Remache Bunci, M. G., et al. (2024). Impacto de la dislexia en la autoestima y el comportamiento socioemocional. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(3), 1-21. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.2012

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., & García Jiménez, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Tamayo Lorenzo, S. (2017). La dislexia y las dificultades en la adquisición de la lectoescritura. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 423-432. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56750681021

Understood. (2024). Adaptaciones en el aula para la disgrafía. https://www.understood.org/es-mx/articles/at-a-glance-classroom-accommodations-for-dysgraphia

Universidad Internacional de La Rioja. (2024, octubre 8). Disgrafía y disortografía: Qué son y cómo trabajarlas en clase. UNIR Revista. https://www.unir.net/revista/educacion/disgrafia-y-disortografia

Velásquez-Rodríguez, N. Y., et al. (2024). La formación de habilidades de lectoescritura en los estudiantes de 4to año básico de la Escuela Santa Rosa de Esmeraldas-Ecuador. Dom. Cien., 10(3), 2225-2248. https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.4032

Valles, M. S. (2014). Técnicas cualitativas de investigación social (4.ª ed.). Síntesis.

Published

2025-11-15

How to Cite

Pozo Ponce, S. A., Zambrano García, M. M., & Montes de Oca Celeiro, R. A. (2025). Pedagogical interventions for the development of writing skills in fifth-grade students with dysgraphia. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2971–2982. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7213

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>