Media convergence in the teaching of language and literature for developmental learning

Authors

  • Yaniset Samada Cruz Universidad de Oriente, Cuba
  • Eufemia Figueroa Corrales Universidad de Oriente, Cuba
  • Alejandro Arturo Ramos Banteurt Universidad de Oriente, Cuba
  • Yhoan Estilita Lugo Baró Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

media convergence, language, literature, developmental learning

Abstract

Introduction: Innovation and creativity are paramount in the global education system. It is currently considered vitally important to transform the classroom into a place where students feel they are the protagonists of that space. Based on this premise, this research was conducted based on media convergence in the teaching of language and literature, with the aim of demonstrating how the integration of diverse teaching media and media platforms can enhance developmental learning. Materials and methods: The research was conducted using a mixed approach, through surveys and interviews with students and teachers, as well as classroom observations implementing multimedia resources and digital tools. Results: The main results revealed that students showed a notable increase in their interest in studying literary works and a significant improvement in language skills. Discussion: Designing technological media for classrooms and independent study developed students' critical and creative thinking, confirming that media convergence can transform traditional teaching into a new technological environment, effectively developing enriching experiences such as creating podcasts, posters, concept maps, multimedia, and multimodal reading. Conclusions: It was evident that the integration of different digital media into pedagogical practices fosters a more participatory, creative, and critical teaching process, contributing to students' holistic development.

References

Bueno Gualán, P. A., Yanangomez Duchi, J. A., Neira Gavilanes, D. A. y Mesa Vazquez, J. (2024). La creación de contenidos educativos digitales como competencia digital docente de educación básica en Ecuador. Maestro y Sociedad, 21(4), 1617-1628. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Campos, Juan & Torres, Ana. (2016). La convergencia (mediática y creativa) en la educación. Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, 18. https://www.researchgate.net/publication/341092852_La_convergencia_mediatica_y_creativa_en_la_educacion

Cantos Fernández, M. A., Saltos Rivas, W. R. y Zambrano Acosta, J. M. (2025). Integración de Recursos digitales en el proceso enseñanza-aprendizaje de las operaciones básicas matemáticas. Maestro y Sociedad, 22(1), 8-21. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

García Paz, J. G., & Reyna Moreira, V. I. (2024). Desarrollo tecnológico y su importancia en el aprendizaje significativo de los estudiantes de bachillerato. Maestro Y Sociedad, 21(3), 930–936. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6460

García, G. V. (2013). Convergencia de medios y nuevas formas de Comunicación. Revista Politécnica, 117-130.

Guy-Evans. Olivia (2025) Associate Editor for Simply Psychology BSc (Hons) Psychology, MSc Psychology of Education https://www.simplypsychology.org/learning-kolb.html

Guzmán, S. A. (2019). Implementación de Entornos Flexibles de Aprendizaje con TIC para el Desarrollo de Capacidades: Una experiencia de Aprendizaje Móvil con Alumnos del Nivel Secundario. Tecnología En Educación. Experiencias Concretas de Utilización de TICs En Educación.

Hoyos Díaz, J. A., Sánchez Sánchez, M. J., Rodríguez Aguilera, M. E., Polo Loyola, K. E., Castro Ramírez, J. A., & Navarro Reynosa, E. (2020). Capacitación docente y calidad educativa en tiempos de Covid-19. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 84–89.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. Ed. Paidós.

Mesa Vazquez, J., Bonfante Rodríguez, M. C., Diaz Mendoza, M. A., Terán Palacio, E., & Velázquez Labrada, Y. (2023). Criterios de calidad para la evaluación de ambientes virtuales de aprendizaje desde un enfoque docente. Universidad y Sociedad, 552–564.

Pérez Portelles, R. E., Díaz Berenguer, S., & Rodríguez Zorrilla, Y. (2022). The development of media competence from the field of Educommunication. Alcance, 11(29), 107-125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S241199702022000200107&lng=es&tlng=en

Zambrano Noboa, H. A., Pinargote Delgado, I. M., & Bernardo Vélez, J. L. (2024). Convergencia en el sistema de educación superior: una evaluación del impacto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2030. Maestro y Sociedad, 21(4), 2139–2149. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6629

Published

2025-07-01

How to Cite

Samada Cruz, Y., Figueroa Corrales, E., Ramos Banteurt, A. A., & Lugo Baró, Y. E. (2025). Media convergence in the teaching of language and literature for developmental learning. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1327–1331. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6941

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)