Active didactic strategies for Language learning in Fifth Grade Students

Authors

  • María Victoria López Pincay Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Jimmy Manuel Zambrano Acosta Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Leonardo Fabricio Chica Chica Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

collaborative learning, basic education, language teaching, didactic strategies, active methodologies

Abstract

Introduction: Didactic strategies based on active methodologies are essential for teaching Language, as they promote interactive and participatory learning. Objective: To design a didactic strategy based on active methodologies to enhance the teaching-learning process in the area of Language for fifth-year students at Unidad Educativa Mariscal. Methodology: This is a descriptive type of research, with a qualitative approach and a non-experimental design, as it explains the implementation of strategies based on active methodologies for the teaching-learning process in the area of Language. Results: The main findings indicate that teachers recognize the importance of students' active participation, but the strategies currently used are limited and do not fully develop cognitive skills or promote effective classroom participation. The diagnosis revealed that one-third of the students barely achieve the minimum score required to pass, reinforcing the need for new strategies. Proposal: A strategy was designed based on collaborative activities, gamification, and creative writing workshops, which foster both cognitive and social skills. Discussion: The results are consistent with similar studies that highlight the effectiveness of active methodologies in improving student learning and motivation. The proposal was validated by experts, who emphasized its feasibility without requiring significant modifications. Conclusion: It is necessary to implement active methodologies to foster comprehensive learning, improve academic performance, and promote the active participation of students.

References

Ausubel, D. P. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/36648472/Aprendizaje_significativo-libre.pdf?1424109393=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DTEORIA_DEL_APRENDIZJE_SIGNIFICATIVO_TEOR.pdf&Expires=1709687117&Signature=ejW8grK9d4yXTbRaCVCfyM1jUNs0lr~xiZM9

Calle, O., Murillo, I. D., Torres, W. B., & Vargas, J. C. (2023). Metodologías activas en la enseñanza-aprendizaje de lengua y literatura de los estudiantes del subnivel medio de la Escuela de Educación Básica “Sebastián de Benalcázar” Parroquia las Mercedes, Cantón las Naves, periodo lectivo 2022-2023. Journal of Science and Research, 8(1), 307-313. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/3043/2751

Cano, Y., Agujar, J. C., & Mendoza, M. C. (2019). Metodologías activas: Una necesidad en la Unidad Educativa Reino de Inglaterra. Revista Educación, 45(2), 1-10. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v43n2/2215-2644-edu-43-02-00484.pdf

Cona, N. C. (2020). Metodologías activas y reflexión docente: a partir de la autoobservación de clases y la metodología del juego, en primero y segundo básico en la asignatura de lenguaje. [Tesis de Maestría. Universidad del Desarrollo]. https://repositorio.udd.cl/server/api/core/bitstreams/d4e51b93-22c8-49e6-812e-710cd3e3a059/content

Cormillo, E. D., & Pilatasig, L. A. (2023). Metodologías activas en la asignatura de Lengua y Literatura. Repositorio Digital de la Universidad Técnica de Cotopaxi. http://repositorio.utc.edu.ec/bitstream/27000/9915/1/PP-000215.pdf

Durán, I. M. (2019). Estrategias Pedagógico-Didácticas centradas en la Gamificación aplicada a la metodología basada en proyectos en el grado quinto de Básica Primaria del Colegio Divino Niño de la Ciudad de Barranquilla, Colombia. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/30250/iramirezc.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guasp, J. J., Medina, C., & Amengual, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 96-114. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/60713/8846-38600-3-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guerrero, L. M., Bernal, A. P., Ordóñez, N. K., Toapanta, M. J., Cabrera, M. N., Álvarez, D. S., & Yanchapaxi, K. G. (2024). Efectividad de metodologías activas innovadoras de aprendizaje en el área de Lengua. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 9213-9244. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12073/17551

Hernández, J., Rovira, J., & Álvarez, J. F. (2021). Metodologías activas para un aprendizaje transmedia de la Lengua y la Literatura. El Guiniguada: Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 30(1), 122-134. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/116447/1/Hernandez-Ortega_etal_2021_ElGuiniguada.pdf

Hidalgo, C. I. (2021). Propuesta estratégica – didáctica que promueva metodologías activas en el aprendizaje de los estudiantes del cuarto año de educación general básica (EGB), de la Unidad Educativa “UECMT”. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19967/1/UPS-TTQ266.pdf

Martín, J. S. (2021). Educando desde las metodologías activas: Aprendizaje cooperativo en el aula primaria. Repositorio Institucional de la Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/108848/files/TAZ-TFG-2021-3856.pdf?version=1

Muntaner, J. J., Pinya, C., & Mut, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos: Un estudio de caso. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 96-114. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/199184/Impacto.pdf?sequence=1

Onofre, C. Y. (2020). Propuesta unidad curricular para Lengua y Literatura décimo año EGB aplicando gamificación y metodológicas activas con el uso de las TIC. Repositorio Institucional de la Universidad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/bitstream/ucasagrande/2640/1/Tesis2804ONOp.pdf

Piaget, J. (1976). Psicologia e Pedagogia. Forense-Universitária.

Ramón, M. F., Ortega, S. E., & Espinoza, E. E. (2020). Desarrollo de habilidades cognitivas en lengua y literatura en quinto año de educación básica en Machala. REMCA: Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(1), 128-137. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/240/282

Roa, J., Sánchez, A., & Sánchez, N. (2021). Evaluación de la implantación de la Gamificación como metodología activa en la Educación. Revista REIDOCREA, 10(12), 1-9. https://udimundus.udima.es/bitstream/handle/20.500.12226/888/10-12.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Segura, F. R., & Ibarra, N. (2022). Educación literaria y competencia digital mediante metodologías activas para la formación de los futuros docentes. Revista Educatio Siglo XXI, 40(3), 37-60. https://revistas.um.es/educatio/article/view/486381/330251

Vélez, J. J. (2022). Metodología activa de enseñanza en estilos de aprendizajes de lengua y literatura en la unidad educativa Juan Montalvo, Ecuador. [Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/77727/V%c3%a9lez_VJJ-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vygotsky, L. (1978). Teoría del constructivismo sociocultural. (s.e.).

Published

2024-12-08

How to Cite

López Pincay, M. V., Zambrano Acosta, J. M., & Chica Chica, L. F. (2024). Active didactic strategies for Language learning in Fifth Grade Students. Maestro Y Sociedad, 21(4), 1851–1865. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6590

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)