Didactic-methodological considerations for the elaboration of a study guide

Array

Authors

Keywords:

Study guide, educational teaching process, methodological teaching work, didactic-methodological work

Abstract

A longitudinal descriptive research and prospective data collection is carried out in order to address some considerations for the development of a study guide, which constitutes an essential component in the success of the educational teaching process in the work experience.responds to the need to improve the didactic-methodological work and in this sense different methods and techniques are approached to achieve the research objective, resulting as the main conclusion that the correct preparation of the study guide favors the process of optimization of the processeducational teacher, by constituting a very useful pedagogical instrument and favoring students' self-training, creativity and intellectual development.

References

1. Aponte Morales, J. A. (2017). Guía de estudio para prueba de aptitud académica. Recuperado de https://www.cide.edu/wp-content/uploads/2019/08/Gu%C3%ADa-de-Estudio-PAA-Ingreso-2020-1.pdf
2. Azorín Abellán, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, XL (161). Recuperado dehttp://www.dialnet.unirioja.es
3. Boza Calderón, E. (2018).Guía de estudio de Topografía para el curso por encuentro. (Trabajo de Diploma). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Recuperado dehttp://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/10704
4. Bustamante Pacari, J. (2017). El aprendizaje cooperativo: Una competencia imprescindible. Educación Superior, 2(1), 25-36. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832017000100003&lng=es&tlng=es
5. College Board. (2018). Guía de estudio, PAA. Recuperado de https://admisiones.ufm.edu/wp-content/uploads/2020/01/Guia_de_estudio_PAA.pdf
6. De Oca García, R. M. y Santos Fajardo, C. M. (2017). Guía para la elaboración de programas de estudio no convencionales Perspect. Docentes, (61).
7. Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2018). Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. Resolución No. 02 /18.Recuperado dehttps://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%c3%b3n-2-del-2018.pdf
8. Galeno, C. (2019). Estudio y aprendizaje; Guía de estudio: qué es y para qué sirve. Recuperado dehttps://www.fpclaudiogaleno.es/blog/guia-de-estudio-que-es-y-para-que-sirve
9. Hernández Martín, A. (2018).Guía de estudio de la EAI en el CPE para el plan de estudio E en la carrera Ingeniería en Telecomunicaciones y Electrónica.(Trabajo de Diploma). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Recuperado dehttp://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/9821
10. Hernandez, R. M. (2017). Impact of ICT on Education: Challenges and Perspectives. J. Educ. Psychol.-Propósitos Represent., 5(1), 337-347.
11. Horruitiner Silva, P. (2005).La nueva universidad cubana.La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
12. Moreno, M. (2017). Cómo crear una guía de estudio perfecta. Recuperado dehttps://noticias.universia.es/cultura/noticia/2017/10/24/1156067/como-crear-guia-estudio-perfecta.html

Published

2021-04-01

How to Cite

, , , & . (2021). Didactic-methodological considerations for the elaboration of a study guide: Array. Maestro Y Sociedad, 18(2), 502–511. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5354

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)