The education healthy convivencial in the student of the Degree in Education. Preschooler

Array

Authors

Keywords:

education, convivencial, formation, professional and healthy

Abstract

The present study considers the inadequacies that are presented in the interpersonal relationships of the students of the career that limit its performance ways in its acting contexts, being observed theoretical nature lacks and derived practice of the theoretical and empiric methods, such as analysis and synthesis, hermeneutic-dialectical, the revision of documents, observation, interviews and statistical mathematical, the percentage calculation, which contributed the necessary information starting from the approached inadequacies. To give answer to the problem that is expressed, the main results starting from the elaboration a pedagogic strategy for the formation of an education healthy convivencial sustained in a pedagogic model that reveals the essential particularities of this process, from the initial formation of the professional of the education preschooler. Its application in the educational practice threw a transformation in its styles of healthy coexistence that it favors the change of attitudes behavior in the students.

References

1. Arancibia Muñoz, M. L. (2014). Diagnóstico e intervención en escuelas desde la política de convivencia escolar y enfoque de derechos humanos. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44732048005.
2. Arango Chontal J. C. et al. (2015). Acuerdos escolares de convivencia. Orientaciones para su elaboración. México: Secretaría de Educación de Veracruz.
3. Bozhovich, L. I. (1976). El Desarrollo de la personalidad en adolescentes y jóvenes. La Habana: Editorial Pueblo y Educación,
4. Bueno Videaut, S. (2016). La convivencia estudiantil desde la formación ciudadana en las carreras pedagógica. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Carvajal Rodríguez, C. y Torres Cueto, M. A. (2007). Promoción de la salud en la escuela cubana. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
6. Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro. Francia: Ediciones UNESCO.
7. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2006). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación. Francia: Ediciones UNESCO.
8. Sánchez Rodríguez, C. (2017). Los estilos de vida y la convivencia escolar saludable. Maestro y Sociedad (número especial). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
9. Sánchez Rodríguez, C. (2019) Formación inicial del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación. Preescolar para una convivencia saludable. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
10. Secretaría de Educación Pública. Estados Unidos Mexicanos. (2019). Programa Nacional de Convivencia Escolar. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/287014/PNCE_2018.pdf
11. Torres Cueto, M. A. (2013). Promoción de la salud en el sistema educativo. La Habana: Editorial Financiada por OPS/OMS en Cuba.

Published

2021-02-21

How to Cite

, , & . (2021). The education healthy convivencial in the student of the Degree in Education. Preschooler: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 335–348. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5342

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)