Attention to behavioral inadequacies in children of preschool children who attend the non-institutional education modality "Educate your child"

Authors

  • Yordanka Martínez-Hechavarría Universidad de Oriente
  • Martha Silvia Mancebo-Calzado Universidad de Oriente
  • Irelis de la Caridad Escalona-Vázquez Universidad de Oriente

Keywords:

Prevention, inadequacies, behavior, modality, institutional

Abstract

This work deals with a subject of vital importance for Cuba, related to the integral formation of the personality of children from the earliest ages, in order to prevent manifestations of socially undesirable behaviors that can condition the development of deviant behaviors that later result more complex to modify in higher stages of development. The research is aimed at incorporating into the educational practice the theoretical conception of behavioral inadequacies, which allows the individuality of the children of preschool childhood, assisted by the non-institutional modality of education "Educate your child", to elevate the results, of the educational work in the different contexts of action. Therefore, it aims to address the theoretical assumptions that serve as a basis for the treatment of the term inappropriate behavior.

References

1. Duvalón R., J. (2003). La perspectiva sociocomunicacional en el tratamiento escolar a los trastornos de la conducta categoría 1. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

2. García B., G. comp. (2013). La educación de los niños de 0 a 6 años: concepciones, fundamentos y particularidades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. González, D.; Achiong, G. (2015). Procedimientos didácticos en la concepción de la tutoría científico-investigativa en la formación inicial del profesional de la Educación en Cuba. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 8(1), 11-22.

4. Hodelín A., N. (2016). Informe de resultados del Proyecto de Investigación La prevención de los trastornos de la conducta en los contextos educativos. (Informe). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

5. Huepp R., F. L. (2006). Estimulación temprana a niños de cero a dos años con factores de riesgo de retraso mental. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

6. Martínez H., Y. (2012). Estrategia educativa para la prevención de las inadecuaciones de adaptación a los contextos en niños de 3 a 4 años. (Tesis de maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

7. Martínez H., Y. (2014). La prevención de las inadecuaciones del comportamiento en los niños de la primera infancia. Una propuesta metodológica. Recuperado de http://atlante.eumed.net/

8. Martínez H., Y. (2017). La atención a las inadecuaciones del comportamiento en niños de la infancia preescolar desde el Programa Educa a tu hijo. (Tesina del diplomado). Universidad de La Habana, La Habana, Cuba.

9. Ramírez R., V. E. (2005). Atención educativa diferenciada a los niños de 3 a 5 años con insuficiencias en el desarrollo. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

10. Tissert D., Y. (2011). Estrategia educativa para la prevención de los trastornos de la conducta en los escolares primarios del primer momento del desarrollo. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

11. Valera, L. (2016). Modelo pedagógico de la formación de competencias profesionales en la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(4), 17-26.

Published

2019-05-03

How to Cite

, , & . (2019). Attention to behavioral inadequacies in children of preschool children who attend the non-institutional education modality "Educate your child". Maestro Y Sociedad, 16(2), 235–246. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4880

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)