University extension management in Cuba and Nicaragua
Array
Keywords:
university extension, management, community environment, action-participation.Abstract
At the beginning of the 21st century, the university-society bond becomes, perhaps more necessary than ever, because in nowadays globalized world the countries of Latin America are going through substantive transformations where preserving the culture of each people is a complex and diverse process. This article aims to characterize the university extension process and its management in Latin American countries such as Cuba and Nicaragua. Through the action-participation method in conjunction with other theoretical and empirical ones, it is shown that with quality management, universities contribute efficiently and effectively to human development. The results and positive impacts of this extension management of the University, in the community environment, are exposed.
References
2. Ander, E. (1982). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires: Humanitas.
3. Araica Zepeda, R. (2018). Las universidades latinoamericanas y caribeñas a partir del siglo XX y desafíos de la gestión en la actualidad. [Cd-Rom].
4. Arias Hernández, M. (2019). La formación de los estudiantes universitarios de carreras pedagógicas como promotores de cultura científica en el contexto socio escolar. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Barrios Montes, O. (2009). Para una definición del trabajo comunitario desde la Extensión Universitaria. Recuperado de http://www.redivu.org/docs/publicaciones/Barrios_Montes_Osvaldo_definicion_extension.pdf8
6. Basora Gómez, O. y León R., R. (2007). Modelo de gestión de la formación y de la identidad universitaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
7. Freire, P. (1991). Extensión o Comunicación? México: Ed. Siglo XXI.
8. Fuentes, H. (1994). Tendencias en el perfeccionamiento de la Educación Superior en Cuba. Revista Proposições, 5(3).
9. Fuentes, H. (2009). Pedagogía y didáctica de la Educación Superior. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
10. Fuentes, H. & Estrabao, A. (2003). Dinámica de la Gestión de los Procesos Universitarios. Recuperado de http://www.santiago.cu/cienciapc/numeros/2003/2/articulo04.htm
11. González G., R y González F., M. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. La Habana: Mes.
12. González G., R y González F., M. (2007). Extensión universitaria: visión y acción en la nueva universidad cubana. [Cd-Rom].
13. González Fernández, M. (2002). Un modelo de Gestión para la Extensión Universitaria en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis de doctorado). Universidad Hermanos Saiz Montes de Oca, Pinar del Río, Cuba.
14. Guedez, V. et al. (1988). La Extensión Universitaria. Revista Universitas 2000, 12(4).
15. Hart Dávalos, A. (1996). La extensión universitaria y la integración cultural. [Cd-Rom].
16. Horruitiner S, P. (2006). LA UNIVERSIDAD CUBANA: El Modelo de Formación. La Habana: Editorial Félix Varela.
17. Macías Reyes, R. (2001). Estrategia para el desarrollo de la práctica laboral y científica dela carrera de Estudios Socioculturales. Las Tunas: Universidad de Las Tunas.
18. Macías Reyes, R. (2014). El Trabajo Sociocultural Comunitario. Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para surealización. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria.
19. Menéndez Mendoza, D. (2018). La gestión de la extensión universitaria y su papel en el desarrollo sostenible. [Cd-Rom].
20. Tünnermann, C. (2000). La educación superior en el umbral del siglo XXI. Recuperado de http://www.temas.cult.cu/revistas/57/05%20Tunnerman.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.