Educational strategy in times of Covid19: webinar modality in communities of Manabi

Array

Authors

Keywords:

strategies; virtual platforms; learning; internet; transfer

Abstract

The objective of this study is to develop educational strategies under the virtual modality through webinars in communities of Sucre and San Vicente as an academic instrument to strengthen the teaching and learning activity of students and the population on current issues to face the consequences of Covid19. The review of bibliographies on the subject agreed to define the structure of the webinar to achieve high levels of acceptance in the population. In the qualitative approach, it was used as a technique to determine the criteria of the participants and the report of experiences during the development of the activity. In the quantitative approach, the survey technique was used, which collected the perception and assessment of those attending the conferences held.

References

1. CAF. (2020). Banco de Desarrollo de América Latina. Recuperado de https://www.caf.com/
2. Cevallos, C. (2016). Calidad de la educación e índices de gestión en relación con el presupuesto de las universidades del Ecuador en el año 2015. Universidad y Sociedad, 8(2), 210-217.
3. CONESUP. (2020). Consejo nacional de Enseñanza Superior Universitaria Privada. Recuperado de http://www.conesup.mep.go.cr/
4. D2L. (22). Trabajando juntos en relación del brote del virus COVID-19. Recuperado de https://www.d2l.com/es/educacion-presencial-o-cara-a-cara-a-educacion-en-linea/
5. Educaweb. (2020). Propuestas de la UNESCO para garantizar la educación online durante la pandemia. Recuperado de https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/01/propuestas-unesco-garantizar-educacion-online-pandemia-19132/
6. ELUNIVERSO. (2020). Así puede acceder a plataforma educativa del Ministerio de Educación habilitada por la suspensión de clases en Ecuador. Recuperado de https://www.eluniverso.com/noticias/2020/03/16/nota/7784211/coronavirus-plataforma-educativa-ecuador-ministerio-suspension
7. Falcón, M. (2013). La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Medisur, 11(3), 280-295.
8. García, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 20, núm. 2, pp. 9-25.
9. Inboundcycle. (2020). Webinars: ¿qué es y cómo utilizarlo en tu estrategia de contenidos? Recuperado de https://www.inboundcycle.com/diccionario-marketing-online/webinar
10. Juca F.J. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
11. Lemoine, F., Vera, M. V., Carvajal, G. & Zambrano, J. A. (2019). El servicio de internet y su impacto sostenible para el desarrollo turístico. Cantón Sucre 2017. Magazine de las Ciencias, 4(4), 1-11.
12. Madrid, T. (2019). El sistema educativo de Ecuador: un sistema, dos mundos. Revista Andina de Educación, 2(1), 8-17.
13. Mineducación. (2020). Educación virtual o educación en línea. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196492.html?_noredirect=1
14. Ministerio de Educación. (2020). Plan Educativo COVID 19. Recuperado de https://educacion.gob.ec/plan-educativo-covid-19/
15. Nieto, R. (2012). Educación virtual o virtualidad de la educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 137-150.
16. Otra Educación. (2020). El Ecuador y la digitalización de la educación. Recuperado de https://otra-educacion.blogspot.com/2020/04/el-ecuador-y-la-digitalizacion-de-la.html
17. Pendino, S. (2020). Qué significa Webinar. Recuperado de https://sebastianpendino.com/que-significa/webinar/
18. Peña, J., Tovar, N. & Rincón, H. (2016). Webinario: herramienta de integración en clases virtuales. Revista Hamutay, 3(2), 25-41.
19. Peñaherrera, M. (2012). Uso de tic en escuelas públicas de Ecuador: análisis, reflexiones y valoraciones. EDUTEC, (40), 1-16.
20. Rocha, H. (2020). Qué es un webinar, cómo funciona, beneficios y cómo hacerlo. Recuperado de https://klickpages.es/blog/
21. Rock Content. (2020). Webinar: aprende sobre este contenido visual y cómo elaborarlo en tu estrategia de Marketing. Recuperado de https://rockcontent.com/es/blog/que-es-un-webinar/
22. Romero, D. (2020). El blog Marketing de Contenidos y Rock Content ayudan a centenas de empresas a lograr sus objetivos de marketing. Recuperado de https://rockcontent.com/es/blog/ambientes-virtuales-de-aprendizaje/
23. SITEAL. (2020). Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. Recuperado de https://www.siteal.iiep.unesco.org/bdnp/2814/plan-educativo-covid-19
24. UNESCO. (2020). Recuperado de https://es.unesco.org/
25. Zamora, R., Mantilla, M. & Pullas, P. (2017). La educación superior en Ecuador: situación actual y factores de mejora de la calidad. ECOS DE LA

Published

2021-01-15

How to Cite

, , , & . (2021). Educational strategy in times of Covid19: webinar modality in communities of Manabi: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 27–40. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5312

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)