The informational step: uses and pathes for the guides of autoaprendizaje in the university teaching
Array
Keywords:
artistic education, informational step, guides from autoaprendizajeAbstract
This article approaches main elements on the informational step as process of acquisition of knowledges with regard to the procedure of search and advice to organize, describe, interpret and use in a critical way and resources of the universitria library; with the objective to boost the autoaprendizaje in the sideways artistic student of pedagogic horse racings. It keeps in mind the practical meaning of the guides of autoaprendizaje in the process of teaching-apprenticeship of the artistic education, with emphasis in the cognóscitiva independence, the autonomy, the independent work, as well as the own dominions of the different artistic manifestations.
References
2. Cuenca D., E. y Reyes H. (2015). Recursos de aprendizaje en la asignatura de Lenguaje de la Música y las Artes Plásticas para el trabajo comunitario. Educ Super, 25(1).
3. Fernández M, L. M. (2012). Estrategia didáctica dirigida a la apreciación plástica del arte local en carreras pedagógicas. (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Frank País García. Santiago de Cuba, Cuba.
4. Fernández M, L. M. (2015). Las guías de autoaprendizaje desde el contenido artístico y la práctica en escenarios culturales, como para el futuro desempeño profesional de perfil artístico. En Revista Cúpula, (26).
5. Fernández M, L. M. (2016). Variante metodológica para el uso de guías de autoaprendizaje desde las técnicas de manualidades del diseño. Colombia. (Tesis de Maestría). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
6. García, A.; Rodríguez, L. (2010). Las tareas docentes integradoras dentro de la estructura de la actividad de estudio Universidad de México. (Tesis de Maestría). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
7. García, A.; Rodríguez, L. (2015).Dirección General Académica. Guía de autoaprendizaje para la virtualización educativa en la Universidad Autónoma Chapingo: Subdirección de Planes y Programas de Estudio.
8. García, A.; Rodríguez, L. (2012). El trabajo independiente en la educación superior. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/ edumc/ article/ view/ 26/57
9. Gelluela, A. (2007). Alternativa metodológica mediada por los recursos didácticos del diseño gráfico del perfil técnico-profesional. Universidad de Colombia. (Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación). UCP Enrique José Varona.
10. Gelluela, A. (2012) La guía de estudio, función y construcción. Antología del taller. El material didáctico impreso. Su elaboración y funcionalidad. (Material digital). Dirección de Educación a Distancia.
11. González, I. (2014). Las Guías de autoaprendizaje como recurso didáctico para el aprendizaje de la obra martiana dentro del aula (Comunicación Audiovisual). Escritos en la Facultad Nº103 X, Vol. 103, Buenos Aires, Argentina.
12. López, M.A y Crisol, E. (2012). Las guías de aprendizaje autónomo como herramienta didáctica de apoyo a la docencia. Escuela Abierta. Rev de Invest Educ. (9-31).
13. López, A. (2013). Variante metodológica para el uso de guías de autoaprendizaje desde las técnicas auditivas. en la Educación Musical. (Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
14. Riena, M. (2014) Consideraciones conceptuales y metodológicos para el aprendizaje desarrollador en la disciplina Educación Artística. (Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación). UCP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
15. Riena, M. (2011). Algunas consideraciones teóricas sobre la apreciación artística como un recurso heurístico para la construcción de procesos pedagógicos en el aula. Facultad de Educación. Costa Rica. San José.
16. Scharma, S. (2007). La gestión informacional: una via para las prácticas educacionales. Disponible en < http:// sprints.relis.org/21685/>.
17. Valenzuela, J. R. (2005: 8) Consideraciones generales de los métodos de enseñanza. Recuperado de http://scielo.sldcu/scielo.php?script=sciarttext&pid= S17295 19X2009000200016&lng=es.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.