The development of investigative abilities in students of the Medicine career

Authors

  • Maidilis Beltrán-Moret Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas
  • Belkis Luisa Aranda-Cintra Universidad de Oriente
  • Odalis Querts-Méndez Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas
  • Alina Palacios-Veranes Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas

Keywords:

Medicine students, scientific research, investigative skills, pedagogical strategy

Abstract

The research activity at the Faculty of Medicine No. 2 of Santiago de Cuba is a process inherent to university work. The purpose of the research was to establish a pedagogical strategy for the development of research skills in medical students, motivated by insufficiencies in relation to the lack of cognitive independence and creativity in the development of research to solve health problems. In the community. In a first phase, the process of investigative training and development of research skills in these students is theoretically characterized, and in a second phase the proposal of a pedagogical strategy is elaborated, valuing the feasibility and effectiveness of it. Theoretical and empirical methods were used, enabling the methodological triangulation between them, as well as the mathematical statistic.

References

1. Álvarez Z., C. (1993). Los contenidos de la enseñanza. Santiago de Cuba: Instituto Superior de Ciencias Médicas.

2. Bayarre V., H. (2004). Metodología de la Investigación. La Habana: ECIMED.

3. Beltrán M., M. (2016). Glosario de términos para la orientación profesional mediante el empleo de las TIC. Revista Maestro y Sociedad 13(Número Especial 2), 15-28.

4. Blanco P., A. (1997). Introducción a la sociología de la educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

5. Fuentes, H. (2005). La revolución del conocimiento. Nuevos retos a la universidad. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

6. Horruitinier S., P. (2007). El proceso de formación: sus características. Revista Pedagógica Universitaria.

7. Labarrere, G. (1988). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

8. López, J. V. (2014). Fundamentos didácticos y curriculares del proceso pedagógico experiencias en la universidad cubana. [Cd-Room].

Published

2019-07-05

How to Cite

, , , & . (2019). The development of investigative abilities in students of the Medicine career. Maestro Y Sociedad, 16(3), 520–533. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4953

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>