Psychosocial approach to the organizational environment of the credit and commerce bank of the Palma Soriano municipality

Authors

  • Yelena Fernández Díaz Universidad de Oriente, Centro Universitario Municipal Palma Soriano, Santiago de Cuba, Cuba
  • Yunia Zamora Cuñat Universidad de Oriente, Centro Universitario Municipal Palma Soriano, Santiago de Cuba, Cuba
  • Yasmina Guilbeaux Milhet Universidad de Oriente, Centro Universitario Municipal Palma Soriano, Santiago de Cuba, Cuba
  • Fidel Vázquez Garay Universidad de Oriente, Centro Universitario Municipal Palma Soriano, Santiago de Cuba, Cuba
  • Katia Aguilera Díaz Universidad de Oriente, Centro Universitario Municipal Palma Soriano, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Organizational diagnosis, organizational effectiveness, sociopsychological variables

Abstract

Introduction: Organizational psychology is an area of psychology focused on helping companies evaluate: competencies, abilities, perceptions and potential of employees to achieve objectives in the organization, while contributing to their human and professional development. Objective: Describe the socio-psychological variables that affect the proper functioning of the organization in a Branch of the Banco de Crédito y Comercio, Palma Soriano municipality during the year 2022. Materials and Methods: Quantitative methodology was used to detail or express the phenomena that are studied, is classified as descriptive, non-experimental and transversal. Primary procedures were used such as scientific observation, semi-structured individual interviews, documentary analysis and the Organizational Diagnostic Questionnaire, as well as theoretical level methods, supported by dialectical materialism. Results: Good results were achieved in the Organizational Diagnosis, reaching values that ranged on the scale within the levels of maximum satisfaction or positive perception, even when the variables that present satisfaction, but with negative elements, stood out. Discussion: Policies and systems must be created that allow employees to be managed at all levels of the organization, in a manner consistent with the needs of the company and the workers themselves, facilitating the development of the organization (Chiavenato, 2002). Conclusions: The analysis of the results shows general satisfaction on the part of the workers with the functioning of the banking entity, although sources of dissatisfaction are expressed, on which the main intervention actions must be focused.

References

Bonwell, Ávila, A. (s/f). Cuestionario de Diagnóstico Organizacional. Manual para su utilización.

Bedodo Espinoza, V. (2011). Motivación laboral y compensaciones: una investigación de orientación teórica. Memoria para optar por el título de Psicólogo. Universidad de Chile, Chile.

Centro Integral de Psicología. (s/f). Psicología organizacional. Origen, modelos y aplicación. https://centrointegraldepsicologia.com/psicologia-organizacional-origen-modelos-y-aplicacion/

Chiavenato, I. (2002). Gestión del talento humano. Bogotá: Prentice Hall.

Davis, K. y Newtron, J. (1985). El comportamiento humano en el trabajo. Comportamiento organizacional (7a Ed.).

Díaz, M. (2012). “¿Qué puede ofrecerle el Psicólogo a la Empresa? Apuntes para un diálogo entre Psicólogos y Empresarios”. Revista Cubana de Psicología, 17.

Gil Coruña, B. (2009). Diagnóstico del Nivel de Satisfacción Laboral en el Banco de Crédito y Comercio, Sucursal 3481 Matanzas. Tesis presentada en opción al título de Licenciado en Contabilidad y Finanzas. Universidad de Matanzas, Cuba.

Gil, F. y Alcover, C. (s/f). Introducción a la Psicología de las Organizaciones. Material en soporte digital, disponible en: Carpeta asignatura Psicología Organizacional.

Gil, F. y Alcover, C. (2014). Organizaciones y comportamiento organizacional. Material en soporte digital, disponible en: Carpeta asignatura Psicología Organizacional.

Jiménez Yera, S. (2007). Diagnóstico de la Satisfacción Laboral en la Sucursal 3481 del BANDEC. Tesis en opción al título de Licenciado en Contabilidad y Finanzas. Matanzas, Cuba.

Katz, D. y Kahn, R. (1998). Psicología Social de las Organizaciones. Editorial Trillas, México.

León López, D. (2011). Diagnóstico del Clima Organizacional en la Planta de fertilizantes Granulados de la empresa Rayoniro. Tesis en opción al título de Máster en Administración de Empresas Mención Gestión de la Producción y los Servicios. Matanzas, Cuba.

Limonta, R. (2009). Estudio del clima organizacional en una institución financiera. Trabajo de Diploma. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

López, R. (2006). Psicología de las Organizaciones. Conferencia 1 y 4 de la asignatura Psicología Organizacional. Universidad de Oriente.

Martínez, M. (2006). “Diagnóstico Organizacional, Psicología Laboral y de la Organizaciones”, Universidad de la Habana, Cuba (Soporte Magnético): pág 33.

Meza, A. y Carballeda, P. (2003). El Diagnóstico Organizacional: elementos, métodos y técnicas. Recuperado ene de 2024 de http://www.miespacio.org/cont/invest/diagno.htm

Mofos, H., Díaz, M., Vázquez, M. y Ávila, A. (s/f). Guía de estudio de Psicología Organizacional II. Carrera de Psicología. Universidad de la Habana.

Orozco Rincón, E., López Ruiz, E., Zuleta, P., López, D., Giraldo, M., Gómez, M., Molina, A., Álvarez, A., Valencia, L., Ramírez Gómez, B., Páez, A. (2013). Rol del psicólogo en las organizaciones. Revista Psicoespacios, 7(11), 409-425. http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios

Peiró, J. (2012). Psicología de la Organización. La Habana, Editorial Félix Varela.

Rivas, J. (2013). Desarrollo organizacional. Material en soporte digital, disponible en: Carpeta asignatura Psicología Organizacional.

Silva, M. (1996). El Clima en las Organizaciones. Teoría, método e intervención. Editorial Psicología y Educación, Barcelona, España.

Valderrama, B. (2010). Motivación inteligente, el impulso para lograr tus metas. Pentrice Hall-Financial Times, Pearson.

Velasco Helguero, G. (2021). Elección e inducción de cajeros en instituciones bancarias. [Memoria Laboral]. Bolivia: Universidad de San Andrés. https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/27208/ML-1419.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2025-10-13

How to Cite

Fernández Díaz, Y., Zamora Cuñat, Y., Guilbeaux Milhet, Y., Vázquez Garay, F., & Aguilera Díaz, K. (2025). Psychosocial approach to the organizational environment of the credit and commerce bank of the Palma Soriano municipality. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2680–2688. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7184

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)