School-business collaboration in the training of students of the Technical Baccalaureate: potential, obstacles and challenges

Authors

  • Catalina Alexandra Pilay Uriña Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Yury Guillermina Pilay Uriña Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Segress García Hevia Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

Technical Baccalaureate, Workplace Training (WCT), school-company collaboration

Abstract

Introduction: This research was developed at the Fiscal Educational Unit of Ecuador, an Amazonian country. It carried out an exploratory study on the collaboration of companies in the training of Technical Baccalaureate students, based on the role assigned to them in the Workplace Training Module (FCT) and the verification of shortcomings and limitations. In this sense, the following scientific problem was formulated: What are the potentialities, obstacles, and challenges in school-company collaboration for the training of Technical Baccalaureate students? The objective was to identify potentialities, obstacles, and challenges in school-company collaboration to improve the process. Materials and methods: Theoretical methods (analysis-synthesis and induction and deduction) and empirical methods and techniques (documentary analysis, interviews, and surveys) were used. Results: The results corroborated the existence of limitations in school-company collaboration and the potentialities of the latter to contribute to the training process. These were verified through consultation with specialists. Discussion: Based on the study, the company is recognized as an entity with educational potential, and the high school as an entity with productive potential. Both complement each other, hence the need to strengthen training through the school-company relationship. Conclusions: The study conducted by the Ecuadorian Amazon Country Fiscal Educational Unit demonstrates that there are still shortcomings in the school-company relationship. Therefore, it is necessary to identify opportunities, obstacles, and challenges for establishing new agreements that integrate the interests of professional profiles and the needs of companies, so that each student becomes a producer who learns through productive practice.

References

Argüello Cardozo, C. M., (2023) Pasantía educativa laboral en el Bachillerato Técnico Industrial, Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7 (2) 594-614

Boeta González, S., & Navarro Leal, M. A., (2021), Prácticas profesionales para la formación de competencias en el bachillerato tecnológico, Invetio núm.40 1-8 doi:10.30973/inventio/2021.16.40/2

Brosig Rodríguez, M. E., Leal Cantú, A. C., Niño Rodríguez, C. I., & Núñez Renobato, J. G., (2018) Diseño de instrumento para medir el desempeño académico a través de prácticas estudiantiles en empresas: bachillerato tecnológico Vincula Tégica 666-672

Castro Pereira, A. I., Andy Chimbo, M. T., & Guzmán Hernández, R., (2024) La formación en centros de trabajo desde la relación escuela-empresa en el bachillerato técnico de la figura profesional de industrialización de productos alimenticios, Polo del Conocimiento, 9(2). 1136-1153 DOI: 10.23857/pc. v9i2

Collins, C; Vaca; García, G; Guzmán, G (2024). Influencia de las redes sociales en el rendimiento académico de los estudiantes Pol. Con. núm. 92, Vol. 9, No 5 págs. 1281 -1302. https://doi.org/10.23857/pc.v9i5.7203

Cuza Sánchez, J. C., Sánchez Ruiz, O. R., (2008), Actividades para el desarrollo de habilidades profesionales en el bachiller técnico en Construcción Civil a través de la práctica laboral, EduSol, 8 (25) 57-66

Díaz Guevara, J. C., & Camacho Sandoval, S., (2022) La difícil vinculación de la escuela y el trabajo en la educación media profesional. El caso de Conalep Aguascalientes, México, RLEE Nueva Época, LII (2) 121–146.

Mantilla Chamorro Luis P. (2022) Evaluación de los aprendizajes en el Bachillerato Técnico ecuatoriano. Entramados, 9 (12), 255-271.

Ministerio de Educación (2021) Lineamiento operativo para la implementación del Módulo de Formación en Centros de Trabajo (FCT).

Ministerio de Educación (2022) Guía de formación en centros de trabajo para Bachillerato Técnico.

Oviedo Rodríguez, J., & González González, M., (2016) Formación y desarrollo de habilidades técnicas en el Bachillerato Técnico, Didasc@lia: Didáctica y Educación. VII (3), 245-258.

Pizanan Calderon, J.C., Palacios Rosado, D.E., & Guzmán Hernández, R., (2023) Estrategia metodológica para la Formación en Centro de Trabajo en la relación educación – trabajo. Revista Mapa, 2(33), 12 –29.

Sambachi Chacón, J. E., Albán Rodríguez, D. F, Reigosa Lara, A. y García Hevia, S. (2024). Tratamiento didáctico de la hidroponía en la asignatura de Agrotecnología del Bachillerato Técnico Agropecuario. Maestro y Sociedad, 21(4), 1692-1701. https://maestroysociedad.uo.edu.

Tenezaca Casual, M. E., & Delgado Chavarría, M. G. (2024). Empresa simulada para la enseñanza y aprendizaje del control de inventarios en el Bachillerato Técnico en Contabilidad. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (1), 3457 – 3474. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1851

Yugcha Vilema, M. R., Guamán Paucar, S. A. & Guzmán Hernández, R. (2023). Simulación de procesos para la formación práctica de los estudiantes del bachillerato técnico en Ecuador. Maestro y Sociedad, 20(4), 899-905. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Published

2025-07-26

How to Cite

Pilay Uriña, C. A., Pilay Uriña, Y. G., & García Hevia, S. (2025). School-business collaboration in the training of students of the Technical Baccalaureate: potential, obstacles and challenges. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1709–1718. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7017

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)