Vocational orientation, from the basic education toward the professional technical formation from the Based Learning in Project

Authors

  • Lissette Carolina Peralta Arana Unidad Educativa San Esteban, Ecuador
  • Karla Judith Hernández Dutazaca Escuela de Educación Básica Manuel María Sánchez, Ecuador
  • Segress García Hevia Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

Vocational guidance, Vocational Training, project-based learning

Abstract

Introduction: This research was conducted in two Ecuadorian educational institutions: the San Esteban Educational Unit and a private elementary school. Its purpose was to address the following problem: "How can we improve vocational guidance for Vocational Training for students in Basic General Education?" This was due to shortcomings identified by the authors in their professional practice. The research aimed to develop a vocational guidance strategy for Vocational Training based on project-based learning (PBL). Materials and methods: The research used theoretical methods (analysis and synthesis, induction and deduction, and modeling from a systems approach) and empirical methods (surveys and interviews). Results: The feasibility of the strategy developed as a proposed solution to the problem was corroborated through a case study, which demonstrated the educational potential of PBL and its effectiveness in developing vocational guidance for Vocational Training. Discussion: Vocational guidance, from Basic Education to Vocational Training (PBL), is of great importance due to its impact on students' inclination toward technical baccalaureate studies and the opportunity to prepare early for the labor market. This makes it advisable to develop an educational strategy for vocational guidance in Basic Education toward Vocational Training, which will facilitate the school's work. Conclusions: Vocational guidance from Basic Education to Vocational Training allows for the development of motivation, creativity, responsibility, and hard work, aspects that are essential for success in the workplace.

References

Briones Moreira, S. M. y Román Cao, E. (2023). Estrategia educativa para la orientación vocacional en el décimo año de Educación Básica Superior. Pedagogía y Sociedad, 26 (67), 215-237. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-ysociedad/article/view/1669

Campuzano, et al (2004). Actividades de orientación profesional hacia el bachillerato técnico de contabilidad. Revista multidisciplinaria de investigación científica. Vol. 8 Núm. 4 https://www.investigarmqr.com

Estevão Romeiro, A & Jaramillo Pacheco, J., (2021). Mercado, tecnología y aceleración de la formación profesional en Latinoamérica: el caso Ecuador RBEC: Rev. Bras. Educ. Comp., Campinas, SP, v.3,.1-17, DOI: https://doi.org/10.20396/rbec.v3i00.14757

Espinal Calizaya, K. (2022) Estrategias de orientación vocacional para la elaboración del plan de vida de estudiantes de educación secundaria. Trabajo académico para optar el título de Segunda Especialidad Profesional en Psicopedagogía. Universidad Ricardo Palma. Lima, Perú

Fiszbein A., Oviedo, M. & Stanton, S. (2018) Educación técnica y formación profesional en América Latina y el Caribe. Desafíos y oportunidades. Corporación Andina de Fomento.

Franco, J, et al (2004). Estrategia educativa para la orientacion vocacional hacia el estudio de figuras profesionales del bachillerato tecnico. Revista Retos y Avences en la Ciencia Contemporanea. Vol. 5 Num. 1 https://revistacodigocientifico.itslosandes.com

García-Pisco, L. M., & Loor-Salmon L. (2021). Orientación vocacional y profesional en la Educación Básica Superior de una institución ecuatoriana: Diagnóstico e intervención. Dom. Cien., 7 (4) 276-297 DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i4

Gómez-Delgado, Ch., Medina-Villacis, J., González-Domínguez, N., & García-Hevia, S., (2024) La importancia de la orientación vocacional en estudiantes de básica superior para la permanencia en bachillerato técnico. Journal Scientific MQRInvestigar 8 (3), 5375-5397

González-Cisneros A. K. (2020). Orientación en el programa de tutoría en secundaria. Edähi Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 8(16) 71-80

Ministerio de educación (s/f) Currículo de los niveles de educación obligatoria http://www.educacion.gob.ec

Resabala Chávez, L., Rodríguez, A., Mendoza Moreira, S., & Guerrero, Alcívar H., (2023) La orientación vocacional y su influencia en la elección del perfil profesional del bachiller ecuatoriano Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS. 5(3) 775-785

Sánchez, A., y Alay, A. (2021). Inducción vocacional para el ingreso de estudiantes al Bachillerato Técnico de la Figura Profesional Contabilidad. ReHuSo, 6(3), 130-149. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684

Solís-Pinilla Jaime (2021) Aprendizaje basado en proyectos: una propuesta didáctica para el desarrollo socioemocional. Revista Saberes Educativos Nº 6, Enero-Junio 2021, pp. 76-94

Villanueva C., G. Ortega y L. Díaz (2022) Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales Revista de Estudios y Experiencias en Educación REXE 21(45) (2022), 433-445 http://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.022

Yalandá Tombe, L. F., Trujillo Rodríguez, A. V. (2021) La importancia de la orientación vocacional en la formación escolar. Pedagogía y Educación 8 (1) https://doi.org/10.31948/rev.fedumar

Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Revista Conrado, 18(84), 172-182.

Published

2025-05-19

How to Cite

Peralta Arana , L. C., Hernández Dutazaca, K. J., & García Hevia, S. (2025). Vocational orientation, from the basic education toward the professional technical formation from the Based Learning in Project. Maestro Y Sociedad, 22(1), 712–721. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6848

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)