Based learning in projects (ABP) and formation of professional competitions in the agricultural engineer

Authors

  • Sheila Cárdenas García Universidad Bolivariana del Ecuador
  • Rachel Cárdenas García Universidad Bolivariana del Ecuador
  • Odette Martínez Pérez Universidad Bolivariana del Ecuador
  • Segress García Hevia Universidad Bolivariana del Ecuador

Keywords:

Training of agronomists, skills-based training, vocational skills and project-based learning.

Abstract

Introduction: The results of research carried out at the University of Guayaquil, Faculty of Agricultural Sciences, to enhance the training of professional skills in agronomy engineers are presented, As a result of which a project-based learning strategy was designed; The development of training was based on the identification of inadequacies in the training process which limit the ability of graduates to find creative and innovative solutions to problems in the profession. The development of this study used theoretical and empirical methods, including analysis and synthesis, induction and deduction, interviews, surveys and document analysis; triangulation of methods and sources was carried out. The feasibility of the strategy developed was confirmed by a socialization workshop, which confirmed the effectiveness of PBL for the training of professional skills in this professional.

References

Bolaños Tenorio, AE, Zmbrano Pino, ML y García Hevia, S (2024). Aprendizajes basados en proyectos (ABP) en el módulo formativo cultivo de ciclo corto. Revista Maestro y Sociedad, 21 (4), 2265-2274.

Losada López, Z., González Tápanes, A., (2024) La educación ambiental para el desarrollo sostenible en la formación del ingeniero agrónomo desde una mirada comprensivo-edificadora, Revista Boletín REDIPE, 13 (3), 169-186.

Martínez Valdés, M. G., (2021) Aprendizaje basado en proyectos como estrategia de formación profesional, Revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 12 (23), 1-29

Parra de la Paz, A., Serrano Alberni, R., & Vargas Batis, B. (2021). Impacto de la gestión en la formación de agronomía en la Universidad Nacional de Córdoba, Revista electrónica Transformar, 4(2), 27-46.

Ruiz Hidalgo, D., Ortega Sánchez, D., (2022) El aprendizaje basado en proyectos: una revisión sistemática de la literatura (2015-2022), Revista Internacional de Humanidades, 2 – 14.

Sánchez Martínez, D. V., Ruvalcaba Ledezma, J. C., (2023) Aprendizaje basado en proyectos (ABPro), TEPEXI Boletín Científico de la Escuela Superior Tepeji del Río, 10(19) 45-46.

Sánchez Rivas, E., et al (2023). Percepción del alumnado universitario respecto al aprendizaje basado en proyectos con tecnología. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 71-84.

Torres Ferrales, A. L., Santana Jiménez, A., & Zamora Pérez, M., (2023) Caracterización epistemológica del proceso de formación profesional del ingeniero agrónomo y su incidencia en la formación de competencias profesionales, Mikarimin Revista Científica Multidisciplinaria, 9 (3), 90-105.

Villanueva C., G. Ortega y L. Díaz (2022) Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales, Revista de Estudios y Experiencias en Educación REXE 21(45) 433-445 https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.022

Published

2025-11-16

How to Cite

Cárdenas García, S., Cárdenas García, R., Martínez Pérez , O., & García Hevia, S. (2025). Based learning in projects (ABP) and formation of professional competitions in the agricultural engineer. Maestro Y Sociedad, 22(3), 3084–3093. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7224

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>