The digital era: new ethical challenges for the educational one

The digital era: new ethical challenges for the educational one

Authors

  • Lenny Cecilia Mariscal-San Martin Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Alejandro Ponce-Mariscal Instituto Técnico Sudamericano, Ecuador
  • Ángel Luis Cintra-Lugones Universidad de Oriente, Cuba
  • Julia Esther Céspedes-Acuña Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

It was digital, digitalización, ethical, new technologies of the information

Abstract

The current, denominated time was Digital, like virtual space, in its double digitalización slope and digital manipulation, allows the emergence of a space informacional open to all that that has access and digital interfaces and it is characterized by the speed of the communications that there is transforming the social environment in which live, and until our interactuar form. The danger is not the digitalización in yes, but assuming as given the digital thing before diverse actions. It is recognized that the educational work, is an ethical act since it is exercised responsibly, to avoid damage to educandos and colleagues that he/she is carried out sometimes unconsciously, to be linked to the own development and ends. The objective of this work is to meditate around the relationship it was digital, and new ethical challenges for the educational one.

References

Barandiaran, X. (2003). La Era Digital. http://barandiaran.net

Bernal, L. (2003). Nuevas tecnologías de la información: problemas éticos Fundamentales. Revista ACIMED, 11(3). http://www.acimed.sld.cu

Borrel, N., Feixas, M. y Marques, P. (2000). Funciones y competencias básicas del profesorado. Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación. http://www.acup.cat

Carrera, F. X., González, J. y Coiduras, J. L. (2016). Ética e investigación en Tecnología Educativa: necesidad, oportunidades y retos. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 34-43. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/261081

Fuente, H. (2008). La Universidad Humana Cultural: Reto latinoamericano a la Educación Superior. Universidad de Oriente.

Galán, M. (2010). Ética de la investigación. Revista Iberoamericana de Educación, (54).

Gisbert, M. (2001). El siglo XXI hacia la sociedad del conocimiento. Publicación de la Universitat Rovira i Virgili. http://dialnet.unirioja.es

González Soto, A. P., Gisbert, M., Guillen, A., Jiménez, B., Llado, F. y Rallo, R. (1996). Las nuevas tecnologías en la educación. http://www.uib.es/depart/gte/grurehidi.html

Jiménez, M. P. (2008). Ética informática. Revista digital Innovación y experiencias investigativas, (4). http://red.gnoss.com

Montuschi, L. (2010). Aspectos éticos de las tecnologías de la información y de la comunicación: la ética de la computación, internet y la worldwide web. Universidad del CEMA. http://www.ucema.edu.ar

Murolo, N. (2010). Cuatro conceptos para interpretar el cruce entre digitalización y sociedad. Revista Temas Sociales, 14(26). http://www.revistakairos.org

Olcott Jr. D., Carrera, X., Gallardo, E. E. y González, J. (2015). Ética y Educación en la era digital: perspectivas globales y estrategias para la transformación local en Cataluña. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(2). 59-72. http://dx.doi. org/10.7238/rusc. v12i2.2455

Rodríguez-Porrero, C. y Gil, S. (2014). Ética y TIC. Ceapat. www.catalogo-ceapat.org

Published

2022-07-22

How to Cite

Mariscal-San Martin, L. C. ., Ponce-Mariscal, A. ., Cintra-Lugones, Ángel L. ., & Céspedes-Acuña, J. E. . (2022). The digital era: new ethical challenges for the educational one: The digital era: new ethical challenges for the educational one. Maestro Y Sociedad, 19(3), 1009–1017. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5649

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)