Educational management in times of COVID-19 for the professional orientation of students of pedagogical schools in the early childhood specialty

Array

Authors

Keywords:

educational management, professional orientation, pedagogical schools, COVID-19

Abstract

This article addresses the strategy deployed at the Floro Pérez Pedagogical School in Santiago de Cuba, as part of the educational management for the professional orientation of the students who are trained as future educators in the early childhood specialty, based on the conditions that generated the coping with COVID -19, taking into account the global dimension of the pandemic and the challenges it imposed on our daily lives. With the arrival of SARS-COV-2 in the country, all institutions implemented emerging measures to face its effects. At this point, it is necessary to reflect on the actions developed by the pedagogical school, the implemented work system and the role of the cadres and faculty in the comprehensive response to the different processes, to guarantee the continuity and completion of studies with high motivation, responsibility and love for the profession on the part of the students.

References

1. Del Pino, J. (2003). Material docente básico del curso: Motivación y orientación profesional en el ámbito educativo. Maestría en Ciencias de la Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana.
2. Deler, G. y E. López (2018). Gestión institucional de proyectos educativos. Revista Científico Metodológica Varona. La Habana.
3. Díaz-Canel, Miguel, Núñez, Jorge (2020). Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-192, Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, https://orcid.org/0000-0001-7245-5476
4. García, Y (2017). La orientación profesional pedagógica hacia la carrera pedagógica Matemática-Física en el preuniversitario. Tesis de Doctorado. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
5. Heredia, M. (2021). La gestión educativa para la orientación profesional en adolescentes y jóvenes de comunidades rurales. Tesis de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
6. Heredia, M; Aranda, B y Paz, I. (2021). Gestión educativa universitaria en la formación de adolescentes y jóvenes en comunidades rurales. Revista Maestro y Sociedad. Vol. 18 No. 1, 2021; pp. 51-63 ISSN 1815-4867.
7. Hernández, M.E (2020). La reafirmación vocacional pedagógica del estudiante en formación educador de la primera infancia en la escuela pedagógica. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma, Bayamo.
8. Mc Pherson, M. y otros. (2015). Utilización de los espacios previstos y recursos materiales para el desarrollo de la formación vocacional y orientación profesional a partir de las adecuaciones en primaria, secundaria básica y preuniversitario. Experiencias desarrolladas en algunas DPE y DME. Ministerio de Educación. La Habana.
9. Ministerio de Educación de Cuba (MINED). (2014). Normativas e indicaciones metodológicas y de organización para el desarrollo del trabajo en las Escuelas Pedagógicas. Vol. I. Ministerio de Educación. Dirección de Formación del Personal Pedagógico.
10. Ministerio de Educación de Cuba (MINED), et al (2020). Educación para la atención socioemocional ante desastres naturales, tecnológicos y sanitarios en Cuba. Folletos instructivos: La Habana. Consultado el 18 de junio de 2021, en: https://www.mined.gob.cu
11. Ministerio de Educación de Cuba (2020). Adaptaciones curriculares para el curso escolar 2020-2021. Escuelas pedagógicas y de la formación pedagógica de la Educación Técnica y Profesional. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2020/10/Escuelas-Pedagogicas.pdf
12. Otero, I. (2001). Modelo de Orientación Profesional Pedagógica para estimular el proceso de desarrollo de proyectos profesionales pedagógicos en los estudiantes. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Santa Clara.
13. Paz, I y otros (2009). Experiencias cubanas en orientación profesional pedagógica de bachilleres. Material base del Curso preevento 34 en Congreso Internacional Pedagogía 2009.

Published

2021-08-23

How to Cite

, , & . (2021). Educational management in times of COVID-19 for the professional orientation of students of pedagogical schools in the early childhood specialty: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1354–1366. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5419

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)