Remembrance of the initial formation of the primary teacher in Santiago de Cuba (1959-1989)
Array
Keywords:
historical-pedagogical process, initial training, primary teacherAbstract
The objective of this work is to reflect on the historical-pedagogical process of the initial training of the primary teacher in the town of Santiago de Cuba (1959-1989), revealing its future in the middle and higher pedagogical training, as an effective way to the quality in the training of professionals, to obtain the culture and identity of the profession, the pedagogical professional reaffirmation of the students of the pedagogical sciences, while enriching the contents of the History of Pedagogy and the Sciences of Education, by revealing the pedagogical roots and traditions of educational institutions, notable personalities, and the pedagogical conceptions of training and the curriculum. In its development, the postulates of dialectical materialism and the socio-historical-cultural approach are assumed.
References
2. Castro Ruz, F. (1959). Comparecencia a través de las cámaras de CMQ Televisión en el programa Ante la Prensa. La Habana: Instituto de Historia de Cuba.
3. Gámez Rodríguez, E. (2014). Sistematización de las concepciones pedagógicas que prevalecieron en las instituciones de la enseñanza técnica en Santiago de Cuba durante la neocolonia (1902 -1958). Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”.
4. Guerra Sánchez, R (1952). Historia de la Nación Cubana. La Habana: Editorial Historia de la Nación Cubana, S.A.
5. Heredia Heredia, R. M. (2016). El proceso histórico pedagógico de la educación Preescolar en Santiago de Cuba desde 1902 hasta 2014. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
6. Miranda Vázquez, A. (2005). Evolución histórica-educacional y pedagógica de la formación del maestro primario en Cuba desde 1898 hasta 1952. (Tesis de doctorado). I.S.P "Frank País García", Santiago de Cuba, Cuba.
7. Noriega Villalón, L. (2015). Presencia hispánica en la educación de Santiago de Cuba durante la República Neocolonial (1902-1958). (Tesis de doctorado). UCP “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
8. Naranjo Caboverde, C. U. (2017). Estudio histórico-pedagógico del atletismo en Guantánamo desde 1905 hasta 2012. (Tesis de doctor). Univesidad de Oriente”, Santiago de Cuba, Cuba.
9. Oliva-Crespo, O., Senú-González, I. y Girón-Henrry, O. (2020). Francisco Ibarra Martínez: un maestro martiano. Maestro y Sociedad, (Número Especial “José Martí: magisterio y trascendencia”), 37-50. Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu
10. Orpi Galí, C.A. (2019). María de los Ángeles Mercaderes Ferrer: legado de su práctica pedagógica en educadores santiagueros. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
11. Ramos Romero, G. (2019). Monografía del proceso histórico-pedagógico: Consideraciones metodológicas para su estudio y categorías fundamentales. (s.p.e.).
12. Rodríguez, M. (2015). Estudio de la evolución histórica de la formación de los instructores de arte en Cuba. (Tesis de doctorado). IPLAC, La Habana, Cuba.
13. Sánchez Reyes G. (2017). Evolución histórico-pedagógica de las bibliotecas escolares en Santiago de Cuba desde 1960 hasta 2010. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
14. Sánchez Toledo, M. E. et al. (s.f). La educación cubana: raíces, logros y perspectivas. Recuperado de http://www.ispscu.rimed.cu/
15. Senú, I. (2016). Contribución de la obra pedagógica de Lidia Esther Turner Martí a la formación de los profesionales de la educación. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.