Strategy for the formation of didactic skills to teach Mathematics in the Bachelor of Primary Education

Array

Authors

  • Juan Pérez-Moro Universidad de Oriente, Santiago de Cuba https://orcid.org/0000-0001-7430-9885
  • Maribel Ferrer-Vicente Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Luis Omar Silot-Maceira Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

strategy, mathematics, primary education

Abstract

In the teacher training models to teach the subject Mathematics, the problem is assumed in the groups of professors of the career to permanently enrich the curriculum of Mathematics Didactics and other related disciplines, which prepare the professional to teach the content and educate from it, train in the methods of solving problems as an inescapable condition in preparing for life. The proposed didactic strategy contributes to the improvement of the process of formation of didactic skills for the teaching of Mathematics in graduates in Primary Education, in the context of the implementation of Study Plan E and the III Improvement of the Educational Model of the Primary School that takes place at times of profound changes associated with scientific and technological development that impact the various scenarios of the comprehensive training of boys, girls, adolescents and young people.

References

1. Campistrous, L. y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
2. Céspedes, A. (2004). La formación de maestros primarios en Cuba. Algunas consideraciones históricas. (Resultado de investigación). Instituto Superior Pedagógico Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
3. Céspedes, A. (2008). Concepción teórica de la gestión didáctica del proceso de sistematización de las habilidades profesionales en la formación multigrado en la Licenciatura en Educación Primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
4. Pérez, J. (2018). Estrategia didáctica para la estructuración de las habilidades en la enseñanza de la Matemática en la formación del maestro primario. [Cd-Rom].
5. Pérez, K. (2019) La comprensión en la solución de problemas aritméticos verbales en la educación primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba.
6. Rodríguez, E. (2009). La investigación en Didáctica de la Matemática y el diseño del currículo: una visión con el uso de la tecnología. Acta Scientiae, 11(2).
7. Rodríguez, M. y Basnueva, I. (2014). La formación de maestros para la enseñanza primaria en Cuba y los programas literarios en sus planes de estudio. EduSol, 15(50), 74-85.
8. Santos, H. (2015). Actividades didácticas para contribuir al aprendizaje de la geometría plana desde la asignatura matemática II en la formación inicial del maestro primario. (Tesis de maestría). Las Tunas, Cuba.
9. Sanz, T. y González, M. (2016). Categorías educación, instrucción, enseñanza, aprendizaje, proceso de enseñanza aprendizaje. En Compilación Visión pedagógica de la formación universitaria actual. (pp. 170–192). La Habana: Editorial UH.
10. Valiente, P., Matos, Z., Jústiz, O. y Borroto, M. (2019). Retos del tercer perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación a la dirección de las instituciones educativas. La Habana: Ministerio de Educación.
11. Valverde, A. G. (2012). Competencias matemáticas promovidas desde la razón y la proporcionalidad en la formación inicial de maestros de educación primaria. (Tesis de doctorado) Universidad de Granada. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/listatesis?tipo

Published

2020-11-05

How to Cite

, , & . (2020). Strategy for the formation of didactic skills to teach Mathematics in the Bachelor of Primary Education: Array. Maestro Y Sociedad, 17(4), 1012–1032. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5288

Issue

Section

Artículos