Status of didactic skills for the teaching of Mathematics in the formation of the Bachelor of Primary Education

Authors

  • Juan Pérez-Moro Universidad de Oriente
  • Maribel Ferrer-Vicente Universidad de Oriente
  • Deuris Moya-Trutié Universidad de Oriente
  • Luis Omar Silot-Maceira Universidad de Oriente

Keywords:

primary education, mathematics, teaching learning

Abstract

The quality of Primary Education depends on multiple factors, one of the most important is teacher training, so it is necessary to have a creative teacher who has a deep and deep knowledge of what, how and when to teach. With an appropriate management of teaching-learning strategies, procedures and assessment instruments, a clear understanding of what it means to lead this process, both in the field of individual and group development of students, and the social impact of educational work; able to overcome limitations and obstacles and to carry out a teaching practice that meets the expectations of the education system and of society in general. This article aims to make a diagnosis of the current state of didactic skills for the teaching of Mathematics in the training of the Bachelor of Primary Education.

 

References

1. Campistrous, L. y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Céspedes, A. (2004). La formación de maestros primarios en Cuba. Algunas consideraciones históricas. Resultado de investigación. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico Frank País García.

3. Céspedes, A. (2008). Concepción teórica de la gestión didáctica del proceso de sistematización de las habilidades profesionales en la formación multigrado en la Licenciatura en Educación Primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

4. Rodríguez, M., Basnueva, I. (2014). La formación de maestros para la enseñanza primaria en Cuba y los programas literarios en sus planes de estudio. Revista EduSol, 15(50), pp. 74-85.

5. Rodríguez, E. (2009). La investigación en Didáctica de la Matemática y el diseño del currículo: una visión con el uso de la tecnología. Acta Scientiae, 11(2).

6. Santos, H. (2015). Actividades didácticas para contribuir al aprendizaje de la geometría plana desde la asignatura matemática II en la formación inicial del maestro primario. (Tesis de maestría). Universidad de Las Tunas, Las Tunas, Cuba.

7. Sanz, T. y González, M. (2016). Categorías educación, instrucción, enseñanza, aprendizaje, proceso de enseñanza aprendizaje. En Ortiz, T. y Sanz, T. Compilación Visión pedagógica de la formación universitaria actual. (pp. 170-192). La Habana: Editorial UH.

8. Valiente, P., Matos, Z., Jústiz, O. y Borroto, M. (2019). Retos del tercer perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación a la dirección de las instituciones educativas. [Cd-Rom].

9. Valverde, A. G. (2012). Competencias matemáticas promovidas desde la razón y la proporcionalidad en la formación inicial de maestros de educación primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Granada, Granada, España. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/listatesis?tipo

10. Pérez, K. (2019). La comprensión en la solución de problemas aritméticos verbales en la educación primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba.

11. Pérez, J. (2018). Estrategia didáctica para la estructuración de las habilidades en la enseñanza de la Matemática en la formación del maestro primario. [Cd-Rom]. Memorias del II Taller Regional de la Carrera Licenciatura en Educación Primaria.

Published

2019-10-28

How to Cite

, , , & . (2019). Status of didactic skills for the teaching of Mathematics in the formation of the Bachelor of Primary Education. Maestro Y Sociedad, 16(4), 839–848. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5044

Issue

Section

Artículos