Shops of personal development and professional for the medicine student's humanist formation
Keywords:
Human formation, medicine students, interpersonal relationships, autoconceptoAbstract
The results that they are presented, after the application of a shop of personal development and professional for the medicine student's humanist formation, they show a form systematized to impact in the social competitions of the medicine students that they propitiates learning how to cohabit, to acquire positive personal resources to establish interpersonal relationships adapted in the contexts of health and therefore to favor the humanist formation. It is a shop that has 24 hours of duration; it was implemented with 25 medicine students. The analysis qualitative sample an increment in the social competitions of the same ones, corroborating that through a shop of personal development and professional for the medicine student's humanist formation the interpersonal relationships are fomented that promote the personal development and the reflection on the autoconcepto, two key elements to achieve the social competition and to propitiate an appropriate coexistence with the other ones.
References
2. Arnett, J. J. (2015). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480.
3. Barceló, T. (2013). Crecer en grupo: una aproximación desde el enfoque centrado en la persona. Bilbao: Desclee de Brouwer.
4. Berger, K. (2011). Psicología del desarrollo: adultez y vejez. Buenos Aires: Editorial Medica panamericana.
5. Berger, K. y Thompson, R. A. (2011). Psicología de desarrollo. Adultez y vejez. México: Editorial Medica Panamericana.
6. Carstensen, L. (1992). Social and emotional patterns in adulthood: support for socioemotional selectivity theory. Psychology and Aging, 7(3), 331-338.
7. Castañedo, C. y Munguía, G. (2015). Diagnóstico, intervención e investigación en psicología humanista. México: Manual Moderno.
8. Denegrí, C. M., Opazo, P. C. y Martínez, T. G. (2017). Aprendizaje cooperativo y desarrollo del autoconcepto en estudiantes chilenos. Revista de Pedagogía, 28(81), 13-41.
9. Di María, F. y Falgares, G. (2018). Elementos de psicología de los grupos. Modelos teóricos y ámbitos de aplicación. Madrid: McGraw Hill.
10. Erikson, E. H. (1993). Infancia y sociedad. Buenos Aires: Lumen/Horme.
11. Fuentes G., H. C. (2012). La formación en educación superior, desde lo holístico, complejo y dialéctico de las ciencias. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
12. Gómez del Campo del Paso, M. I., Salazar G., M. L. y Rodríguez M., E. I. (2014). Los talleres vivenciales con enfoque centrado en la persona, un espacio para el aprendizaje de competencias sociales. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(1), 175-190.
13. González R, F. (2002). Formación de ideales morales en los adolescentes en algunas cuestiones del desarrollo moral de la personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
14. Moreno, M. La educación centrada en la persona. México: Manual Moderno. 1983.
15. Parra L., L., Ortiz R., N., Barriga, O. A., Henríquez, A. G. y Neira M., E. (2006). Efecto de un taller vivencial de orientación humanista en la auto actualización de adolescentes de nivel socioeconómico bajo. Revista Ciencia y Enfermería, 12(1), 61-72.
16. Rogers, C. (1993). El proceso de convertirse en persona. México: Paidós.
17. Rogers, C. (2004). Los grupos de encuentro. Argentina: Amorrortu.
18. Tejera J., F. (2016). Estrategia didáctica para la formación de habilidades comunicativas en los estudiantes de tercer año del ciclo clínico de la carrera de medicina. (Tesis de doctorado). Universidad de Cienfuegos, Cienfuegos, Cuba.
19. Yalom, I. (1996). Guía breve de psicoterapia de grupo. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.