Pedagogical strategy for family orientation for students of the Primary Education career

Authors

  • Joana Paula de Carvalho Rangel Escuela Superior Pedagógica, Lunda Norte
  • Ángel Luis Cintra-Lugones Universidad de Oriente
  • María Julia Rodríguez-Saif Universidad de Oriente

Keywords:

pedagogical strategy, family orientation, professional training, Pedagogical School of Lunda Norte, Angola

Abstract

The integral formation of the university professional, occupies an outstanding place the educative work with an active participation of the members of the intra and extra university community through the curricular and extracurricular route. This article is the result of research on the professional training of the graduate in Primary Education of the Pedagogical School of Lunda Norte, Angola, based on the inadequacies that impede their professional performance as primary teachers. Its objective is the elaboration of a pedagogical strategy for the family orientation to the students of Primary Education of the Upper Pedagogical School of Lunda Norte. The preparation in family orientation allows students to provide information that will facilitate future fulfillment of their professional work when conducting family orientation activities.

References

1. Acosta, P.; Tejas, C. (2002). Escuela y familia complementarios educacionales. En Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Addine, F.; et al. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. Addine, F.; García, G. (1995). Formación pedagógica general en la formación de los profesores. Curso pre–evento. La Habana: Pedagogía’95.

4. Afonso, T. (2014). Una concepción teórico-metodológica que favorezca la preparación del profesor benguelense en la atención a los alumnos con dificultades en el aprendizaje de la enseñanza primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

5. Álvarez de Zayas, C. (1987). La pedagogía como ciencia: epistemología de la educación. [Cd-Room].

6. Álvarez, M. (1995). Orientación Profesional. Barcelona: Praxis.

7. Álvarez, M.; Bisquerra, A. (1996). Manual de Orientación y Tutoría. Barcelona: Praxis.

8. Álvarez, R.; et al. (1987). Acerca de la familia cubana actual. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

9. Horruitiner S., P. (2007). La formación de profesionales en la educación superior cubana. Situación actual y perspectivas. [Cd-Room].

10. Imbernón, F. (1998). La formación y desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Editorial Grao de Serveis Pedagógicas.

11. Labarrere, R.; Valdivia, G. (1998). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-04-26

How to Cite

, , & . (2019). Pedagogical strategy for family orientation for students of the Primary Education career. Maestro Y Sociedad, 16(2), 222–234. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4874

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)