The sociocultural university step for the change and the social transformation. Experience of the Socio-community Project “ALTA youth that MIRA”
Keywords:
Sociocultural university step, social-community project, culture, communityAbstract
This article must as aim qualify the sociocultural university step as a need for the change and the social transformation of the communities, and specifically of the youths that there it reside. Through the method of action-participation as a whole with other theorecians and empiric it is demonstrated that with an appropriate step the universities contribute, with efficiency and efficacy, to the cultural development of the population by means of the projected partner, community. Expose the results and impact of the socio-community project ALTA youth that MIRA, been the protagonist of per students and teachers of the university of Orient as a whole whit youths of the community of Altamira, one of the location more disfavored of Santiago province of Cuba.
References
2. Alonso H., Y.; Nuñez G., M. R.; Hernández R., A. (2015). Gestión del conocimiento universitario: Rol del instructor de arte y promotor cultural en la cultura ambiental de la comunidad. Universidad y Sociedad, 7(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000200015
3. Barrios M., O. (2009). Para una definición del trabajo comunitario desde la Extensión Universitaria. Recuperado de http://www.redivu.org/docs/publicaciones/Barrios_Montes_Osvaldo_definicion_extension.pdf8
4. Basora G., O.; León, R. (2007). Modelo de gestión de la formación y de la identidad universitaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
5. Caballero, C. (2015). Reflexiones sobre el desarrollo social comunitario. El cooperativismo como uno de sus recursos esenciales. Cooperativismo y Desarrollo, 3(1), 46-56. Recuperado de http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/issue/view/5
6. Duarte, L.; Alves, L. (2015). La gestión de la extensión universitaria: una nueva sinergia entre los tres pilares de la educación superior universitaria. Invenio, 18(34), 9-22. Recuperada de http://www.redalyc.org/pdf/877/87739279002.pdf
7. Fuentes, H. (2009). Pedagogía y didáctica de la Educación
Superior. Universidad de Oriente. Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F.Gran”: Santiago de Cuba.
8. Leyva F., C. J.; García O., A. M.; Álvarez M., C. M. (2018). La contribución al desarrollo sociocultural comunitario desde la extensión universitaria. REFCalE, 6(3), 187-202. Recuperado de http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/view/2794
9. Ponce R., D. V. (2016). Alternativa pedagógica para la formación de gestores axiológicos culturales desde la extensión universitaria. Actualidades Educativas en Investigación, 16(3). Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/25955
10. Ponce R., D. V.; Pupo K., A. R.; González R., S. S. (2017). El coaching y la transposición sociocultural como herramientas de acción pedagógica para la formación profesional. Revista Ciencias Sociales y Económicas, 1(1). Recuperado de http://revistas.uteq.edu.ec/index.php/csye/article/view/136
11. Suarez A., A.; Cruz R., I.; Pérez M., Y. (2015). La gestión de la información: Herramienta esencial para el desarrollo de habilidades en la comunidad estudiantil universitaria. Universidad y Sociedad, 7(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202015000200011&script=sci_arttext&tlng=en
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.