Information Architecture of the Territorial Educational Observatory GESCI: Driving Science and Innovation
Keywords:
territorial educational observatory, science and communication management, socio-educational innovation, regional development and autonomyAbstract
Introduction: The theoretical-methodological design of the virtual platform GesCIS is presented, focused on information architecture for the management of science, innovation, and communication in socio-educational contexts, with the aim of facilitating access and organization of content. Materials and methods: Inductive-deductive methods, analysis-synthesis, user-centered design, network analysis, and impact evaluation are employed. Results: Content structuring through organization systems, tagging, and navigation ensures a simple and effective user experience. Discussion: The platform adopts an epistemological approach that integrates science, social innovation, communication, and community organization. Conclusions: This study contributes to the field of digital social innovation through information architecture, promoting collaborative processes at a territorial level and highlighting the importance of collaboration and innovation in educational development.
References
Alcaraz-Martínez. R. (2024). Integración de la optimización de la experiencia de búsqueda (SXO), la usabilidad, la arquitectura de la información y la accesibilidad web: explorando un terreno común para mejorar la visibilidad en buscadores. Ibersid. 18(1), 37-53. https://www.ibersid.eu
Codina, Ll. y Morales-Vargas, Alejandro (2021). Soluciones de arquitectura de la información en plataformas digitales editoriales: revisión comparativa de Taylor and Francis Online, SAGE Journals, PLOS One, MDPI y Open Research Europe”. Anuario ThinkEPI, 15, 1- 16. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2021.e15e01
Cristancho, N. T. (2022). Buenas prácticas en la implementación de arquitectura de la información en la gestión documental de repositorios institucionales [Tesis de maestría, Universidad de La Salle]. Repositorio Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_gestion_informacion_documental/10
Forero,W. (2023). Arquitectura de la información en la web: metodologías, métodos, aplicaciones tecnológicas y estudios de usuarios. Ágora de heterodoxias, 9(2), 50-81. http://doi.org/10.5281/zenodo.8422530
García, A., Rapaso, R. y Bouza, O. (2009). Observatorio Científico Tecnológico: Propuesta de un modelo para el sector empresarial cubano. Revista Digital Sociedad de la Información, (16), 1-11. http://sociedaddelainformacion.com
Jiménez, L. (2019). La arquitectura de la información y su contexto actual. https://openaccess.uoc.edu
Marín, S.M. y Díaz, L.P. (2019). Estudio de caso. Análisis de la arquitectura de la información del portal web de Cenicafé. (Tesis de especialización publicada). http://www.cenicafe.org/
Moyares Y. e Infante, M.B. (2016). Caracterización de los observatorios como plataformas para la gestión de la vigilancia tecnológica en el sector de la Educación Superior. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 13, 11-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5538049
Pérez-Montoro, M.(2010). Arquitectura de la información en entornos web. El profesional de la información, 19(4), 333-337. http://doi.org.10.3145/epi.2010.jul.01
Rodríguez-Perujo, G., Rodrigo-Martin, I. y Muñoz-Sastre, D. (2024). Tipologías y patrones de arquitectura de la información presentes en las interfaces de usuario de las redes sociales de Meta (Instagram e Facebook). Visual Review, 16(6), 211-227. https://doi.org/10.6216/revvisual.v16.5358
Sarmiento , Y. R., Delgado, M., e Infante, M. B. (2019). Observatorios: clasificación y concepción en el contexto iberoamericano. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 30(2). http://rcics.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1335
Stable, Y., Ortiz, R., Novo, S., Bernal, L. y Albor,L. (2021). Observatorio científico, tecnológico y de innovación de Cuba para la sostenibilidad de las ciencias. Bibliotecas. Anales de Investigación, 17(3), 1-14. http://revistas.bnjm.sld.cu
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yaritza Tardo Fernández , Jorge Mesa Vázquez, Frai Sabournin Osorio, Ailen Fonseca Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente