Pedagogical Strategies in the Formation of Intercultural Values of Basic General Education Students

Authors

  • Jessica Solange Espinoza Pibaque Unidad Educativa Teniente Coronel “Lauro Guerrero, Ecuador
  • Amelia Maricela Ocampo Gómez Unidad Educativa Rafael Astudillo, Ecuador
  • Ana Felicia Celeiro Carbonell Universidad de Guayaquil Ecuador
  • Raúl Alejandro Montes de Oca Celeiro Universidad Bolivariana del Ecuador

Keywords:

Pedagogical strategies, Project-Based Learning (PBL), Intercultural values, Basic General Education, Interculturality, Ecuador

Abstract

Introduction: In the context of Ecuadorian cultural diversity, fostering intercultural values in Basic General Education is fundamental, yet it faces challenges due to traditional pedagogical approaches and curricular shortcomings. This study aimed to demonstrate the effectiveness of Project-Based Learning (PBL) as a pedagogical strategy to foster these values among 9th-grade students at Unidad Educativa Rafael Astudillo, Eloy Alfaro Canton, Esmeraldas Province. Through Participatory Action Research (PAR) with a mixed-methods approach, a diagnosis revealed the prevalence of traditionalist methodologies and limited development of intercultural awareness, respect, and dialogue among students. A methodological guide for implementing PBL focused on intercultural values was designed and validated through expert judgment. Partial implementation of the proposal over six weeks, using a specific project on cultural diversity, showed significant quantitative improvements in the evaluated indicators of intercultural values (understanding, recognition, dialogue, respect, and experiences), comparing results from initial and final diagnostic pedagogical tests. The findings, supported by axiological and intercultural education theories (Bandura, Piaget/Kolberg, Vygotsky, Banks), confirm the potential of PBL as an effective active strategy for fostering intercultural values, suggesting the need to transition towards more holistic and inclusive educational models in the Ecuadorian context.

References

Ander-Egg. E. (2023). Aprender a investigar. Nociones básicas para la investigación social. Editorial Brujas. https://www.sancristoballibros.com/libro/aprender-a-investigar_7898

Balcells, M. (2014). El trabajo por proyectos: Una metodología global. Cuadernos de Pedagogía, 450, 7-13 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4866400

Balsalobre, L., Herrada, R. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en educación secundaria: el orientador como agente de cambio. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(3), 45-60. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.3.2018.23320

Banks, J. A. (1986). Multicultural Education: Development, Paradigms and Goals. En J.A. Banks y J. Lynch (Eds.), Multicultural Education in Western Societies. Holt, Rinehart andWinston. https://reflexionesdecoloniales.files.wordpress.com/2014/08/enfoques_y_modelos_de_educacion_intercultural.pdf

Banks, J. A. (1989). Multicultural education: characteristics and goals. En J. A. Banks y C. A. McGee Banks (Eds.), Multicultural Education: Issues and Perspectives (pp. 2-26). Hallyn and Bacon. https://eric.ed.gov/?id=ED311102

Celeiro, A. (2004). La cultura ética. Una propuesta pedagógica de superación profesional postgraduada [Tesis de maestría, IPLAC]

Constitución de la República del Ecuador. (2008).

Díaz-Barriga F., y Hernández, G. (2007). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo una interpretación constructivista (2ª ed.). McGraw Hill. https://www.academia.edu/6898154/ESTRATEGIAS_DOCENTES_PARA_UN_APRENDIZAJE_SIGNIFICATIVO_Una_interpretaci%C3%B3n_constructivista_2a_edici%C3%B3n_FRIDA_D%C3%8DAZ_BARRIGA_ARCEO_GERARDO_HERN%C3%81NDEZ_ROJAS

García, A., Basilotta, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1). https://www.redalyc.org/pdf/2833/283349061007.pdf

Garrigós, J., y Valero-García, M. (2012). Hablando sobre aprendizaje basado en proyectos con Júlia. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 125-151. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6017

García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): Evaluación desde la perspectiva de alumnos de educación primaria. RIE: Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. https://www.redalyc.org/pdf/2833/283349061007.pdf

Gómez, N. (2012). Estrategias Metodológicas aplicadas por los docentes. Obtenido de https://core.ac.uk/download/pdf/53103524.pdf

Kokotsaki, D., Menzies, V., y Wiggins, A.(2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://durham-repository.worktribe.com/output/1408223/project-based-learning-a-review-of-the-literature

León U., A. P., Risco del V., E., & Alarcón S., C. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de la educación superior, 43(172), 123-144. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602014000400007&script=sci_abstract

Ministerio de Educación. (2021). Instructivo para la elaboración de proyectos interdisciplinares.https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/09/Instructivo-planificacion-y-elaboracion-de-proyectos-interdisciplinares.pdf

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin-Los-siete-saberes-necesarios.pdf

Morin, E. (Entrevistado), & Roveda Hoyos, A. (Entre). (2010). Los principios fundamentales de la educación del siglo XXI: conversaciones con Edgar Morin. Signo y pensamiento, 29(56). https://www.redalyc.org/pdf/860/86019348026.pdf

Ojose Machuca, M. M. C. (2023). Estrategias metodológicas activas para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes de secundaria de EBR. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 11608-11623. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4218

Orozco Alvarado, J. C. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Revista Científica Estelí, (17), 65–80. https://doi.org/10.5377/farem.v0i17.2615

Paz-y-Miño, C. (2024). Origen genético de los ecuatorianos: europeos, amerindios y afros. Metro Ciencia, 32(2), 78–82. https://doi.org/10.47464/MetroCiencia/vol32/2/2024/78-82

Rosero, C. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo de competencias integrales de los niños y niñas del Centro de Educación Inicial Chispitas de Ternura UTN [Tesis de maestría, Universidad Técnica del Norte].

Trujillo, F. (2012). Enseñanza basada en proyectos: una propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de las competencias básicas. Revista Eufonía, 55, 7-15. https://fernandotrujillo.es/wp-content/uploads/2012/09/articulo_Eufonia_final.pdf

Trujillo, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. Infantil, Primaria y Secundaria. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=581373

UNESCO. (2005). Convención sobre la Protección y Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales. https://www.unesco.org/es/legal-affairs/convention-protection-and-promotion-diversity-cultural-expressions

Vera, T. M. (2019). Estrategias metodológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje del area Ciencias Naturales [Tesis de maestría, Universidad de Guayaquil]. https://repositorio.ug.edu.ec/items/17a867b5-59ee-412e-aa39-08a541997bda

Villanueva M., C., Ortega S., G., & Díaz S., L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 433-445. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.022

Published

2025-11-16

How to Cite

Espinoza Pibaque, J. S., Ocampo Gómez, A. M., Celeiro Carbonell, A. F., & Montes de Oca Celeiro, R. A. (2025). Pedagogical Strategies in the Formation of Intercultural Values of Basic General Education Students. Maestro Y Sociedad, 22(3), 3067–3083. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7223

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>