Pedagogical Strategies in the Formation of Intercultural Values of Basic General Education Students
Keywords:
Pedagogical strategies, Project-Based Learning (PBL), Intercultural values, Basic General Education, Interculturality, EcuadorAbstract
Introduction: In the context of Ecuadorian cultural diversity, fostering intercultural values in Basic General Education is fundamental, yet it faces challenges due to traditional pedagogical approaches and curricular shortcomings. This study aimed to demonstrate the effectiveness of Project-Based Learning (PBL) as a pedagogical strategy to foster these values among 9th-grade students at Unidad Educativa Rafael Astudillo, Eloy Alfaro Canton, Esmeraldas Province. Through Participatory Action Research (PAR) with a mixed-methods approach, a diagnosis revealed the prevalence of traditionalist methodologies and limited development of intercultural awareness, respect, and dialogue among students. A methodological guide for implementing PBL focused on intercultural values was designed and validated through expert judgment. Partial implementation of the proposal over six weeks, using a specific project on cultural diversity, showed significant quantitative improvements in the evaluated indicators of intercultural values (understanding, recognition, dialogue, respect, and experiences), comparing results from initial and final diagnostic pedagogical tests. The findings, supported by axiological and intercultural education theories (Bandura, Piaget/Kolberg, Vygotsky, Banks), confirm the potential of PBL as an effective active strategy for fostering intercultural values, suggesting the need to transition towards more holistic and inclusive educational models in the Ecuadorian context.
References
Ander-Egg. E. (2023). Aprender a investigar. Nociones básicas para la investigación social. Editorial Brujas. https://www.sancristoballibros.com/libro/aprender-a-investigar_7898
Balcells, M. (2014). El trabajo por proyectos: Una metodología global. Cuadernos de Pedagogía, 450, 7-13 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4866400
Balsalobre, L., Herrada, R. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en educación secundaria: el orientador como agente de cambio. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(3), 45-60. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.3.2018.23320
Banks, J. A. (1986). Multicultural Education: Development, Paradigms and Goals. En J.A. Banks y J. Lynch (Eds.), Multicultural Education in Western Societies. Holt, Rinehart andWinston. https://reflexionesdecoloniales.files.wordpress.com/2014/08/enfoques_y_modelos_de_educacion_intercultural.pdf
Banks, J. A. (1989). Multicultural education: characteristics and goals. En J. A. Banks y C. A. McGee Banks (Eds.), Multicultural Education: Issues and Perspectives (pp. 2-26). Hallyn and Bacon. https://eric.ed.gov/?id=ED311102
Celeiro, A. (2004). La cultura ética. Una propuesta pedagógica de superación profesional postgraduada [Tesis de maestría, IPLAC]
Constitución de la República del Ecuador. (2008).
Díaz-Barriga F., y Hernández, G. (2007). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo una interpretación constructivista (2ª ed.). McGraw Hill. https://www.academia.edu/6898154/ESTRATEGIAS_DOCENTES_PARA_UN_APRENDIZAJE_SIGNIFICATIVO_Una_interpretaci%C3%B3n_constructivista_2a_edici%C3%B3n_FRIDA_D%C3%8DAZ_BARRIGA_ARCEO_GERARDO_HERN%C3%81NDEZ_ROJAS
García, A., Basilotta, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1). https://www.redalyc.org/pdf/2833/283349061007.pdf
Garrigós, J., y Valero-García, M. (2012). Hablando sobre aprendizaje basado en proyectos con Júlia. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 125-151. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6017
García-Valcárcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): Evaluación desde la perspectiva de alumnos de educación primaria. RIE: Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. https://www.redalyc.org/pdf/2833/283349061007.pdf
Gómez, N. (2012). Estrategias Metodológicas aplicadas por los docentes. Obtenido de https://core.ac.uk/download/pdf/53103524.pdf
Kokotsaki, D., Menzies, V., y Wiggins, A.(2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://durham-repository.worktribe.com/output/1408223/project-based-learning-a-review-of-the-literature
León U., A. P., Risco del V., E., & Alarcón S., C. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de la educación superior, 43(172), 123-144. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602014000400007&script=sci_abstract
Ministerio de Educación. (2021). Instructivo para la elaboración de proyectos interdisciplinares.https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/09/Instructivo-planificacion-y-elaboracion-de-proyectos-interdisciplinares.pdf
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin-Los-siete-saberes-necesarios.pdf
Morin, E. (Entrevistado), & Roveda Hoyos, A. (Entre). (2010). Los principios fundamentales de la educación del siglo XXI: conversaciones con Edgar Morin. Signo y pensamiento, 29(56). https://www.redalyc.org/pdf/860/86019348026.pdf
Ojose Machuca, M. M. C. (2023). Estrategias metodológicas activas para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes de secundaria de EBR. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 11608-11623. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4218
Orozco Alvarado, J. C. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Revista Científica Estelí, (17), 65–80. https://doi.org/10.5377/farem.v0i17.2615
Paz-y-Miño, C. (2024). Origen genético de los ecuatorianos: europeos, amerindios y afros. Metro Ciencia, 32(2), 78–82. https://doi.org/10.47464/MetroCiencia/vol32/2/2024/78-82
Rosero, C. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo de competencias integrales de los niños y niñas del Centro de Educación Inicial Chispitas de Ternura UTN [Tesis de maestría, Universidad Técnica del Norte].
Trujillo, F. (2012). Enseñanza basada en proyectos: una propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de las competencias básicas. Revista Eufonía, 55, 7-15. https://fernandotrujillo.es/wp-content/uploads/2012/09/articulo_Eufonia_final.pdf
Trujillo, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. Infantil, Primaria y Secundaria. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=581373
UNESCO. (2005). Convención sobre la Protección y Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales. https://www.unesco.org/es/legal-affairs/convention-protection-and-promotion-diversity-cultural-expressions
Vera, T. M. (2019). Estrategias metodológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje del area Ciencias Naturales [Tesis de maestría, Universidad de Guayaquil]. https://repositorio.ug.edu.ec/items/17a867b5-59ee-412e-aa39-08a541997bda
Villanueva M., C., Ortega S., G., & Díaz S., L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 433-445. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jessica Solange Espinoza Pibaque, Amelia Maricela Ocampo Gómez, Ana Felicia Celeiro Carbonell, Raúl Alejandro Montes de Oca Celeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente