Project-Based Learning as a development of technical skills in students of the subject Machining

Authors

  • Junior José Vélez Macías Unidad Educativa Luis Arboleda Martínez
  • Raúl Alejandro Montes de Oca Celeiro Universidad Bolivariana del Ecuador

Keywords:

Project-Based Learning (PBL), Machining, Technical Skills, Technical Education, Teaching Guide.

Abstract

Introduction: This study addresses the need to modernize technical education in machining by chip removal to bridge the gap between theory and practice. The main objective was to design and validate a Didactic Guide for the implementation of Project-Based Learning (PBL) at the Luis Arboleda Martínez Technical School in Manta, Ecuador, in order to foster the development of technical skills in students.
The research, using a mixed-methods approach, began with a diagnostic phase involving 36 students and 2 teachers. The central outcome is the creation and validation of the guide by a panel of five specialists from diverse fields (pedagogy, machining, educational psychology, and management). The tool received an exceptionally high rating, with averages exceeding 4.5 out of 5, on key indicators such as curricular relevance, coherence, practical viability, and the suitability of its content and evaluation strategies.
It is concluded that the guide is a significant and validated contribution that offers a practical and replicable model for transforming technical education. Although the study did not measure its long-term impact, it lays a solid foundation for its implementation, promoting more meaningful, motivating learning aligned with the demands of the productive sector. Its application is recommended in future studies to evaluate its direct effect.

References

Arias-Navarro, D., Rojas-Fuentes, J., & Vidal-Martínez, L. (2020). El rol activo del estudiante en el Aprendizaje Basado en Proyectos: Una perspectiva constructivista. Revista de Pedagogía Crítica, 18(2), 28-45.

Barreto-Lima, F. (2019). La socialización del conocimiento en el ABP: El impacto del producto público en la síntesis del aprendizaje. Cuadernos de Innovación Educativa (Perú), 11(1), 95-110.

Campos-Soto, R. (2023). Autenticidad y relevancia en proyectos educativos: Motores del compromiso estudiantil en la formación técnica. Educación Técnica Iberoamericana, 7(2), 45-60.

Castillo-Reyna, J., & Montes-Guerra, M. (2022). Innovación pedagógica en talleres de manufactura: Proyectos de ciclo completo en la formación de técnicos en México. Revista Mexicana de Investigación en Educación Técnica, 9(1), 85-102.

Cevallos-Compaña, F., & Molina-Narváez, S. (2022). Implementación de metodologías activas en la educación técnica ecuatoriana: Un estudio exploratorio en el área de metalmecánica. Revista Científica de Educación Superior del Ecuador, 5(2), 78-94.

Costa, A., & Ferreira, L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos en la enseñanza de la soldadura: Impacto en destrezas técnicas y comprensión de estándares. Educação e Tecnologia (Portugal), 14(1), 48-62.

Elizondo-Ramírez, A., & Briceño-Morales, P. (2022). La pregunta guía como catalizador del Aprendizaje Basado en Proyectos: Estrategias para su formulación efectiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa de Costa Rica, 13(2), 130-148.

Esteves-Pereira, G. (2021). Indagación sostenida y pensamiento crítico en el ABP: Fundamentos para la alfabetización informacional en la educación superior. Revista Iberoamericana de Competencias Digitales, 6(1), 80-95.

Ferreira-Paz, S. (2020). El docente como mentor en el Aprendizaje Basado en Proyectos: Un estudio en escuelas técnicas de Argentina. Perfiles Educativos (Argentina), 42(168), 55-70.

Ferreyra, H. (2021). Nuevos rumbos en la educación técnica latinoamericana: Hacia enfoques centrados en el estudiante. Ediciones Novedades Pedagógicas.

Fuentes-Cazorla, M., & Armijo-Gallardo, R. (2023). La autenticidad del proyecto en ABP: Un catalizador para el aprendizaje significativo en la formación profesional. Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 20(1), 108-125.

Gimeno, A., & Torrealba, J. (2021). El Aprendizaje Basado en Proyectos como concreción de los postulados constructivistas en la educación tecnológica. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 33(2), 145-163.

González-Ruiz, I., & Martín-Pastor, E. (2020). Implementación del Aprendizaje Basado en Proyectos en la formación profesional española: Desafíos y desarrollo de competencias. Revista de Educación (España), 388, 75-95.

Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2015). Setting the standard for project based learning: A proven approach to rigorous classroom instruction. ASCD.

López-Mesa, B., & Dávila-Pineda, A. (2023). Guías didácticas para metodologías activas en Iberoamérica: Una herramienta fundamental para el docente y el estudiante. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 16(1), 28-44.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Fortalecimiento de la Educación Técnica y Profesional en Ecuador: Políticas y Estrategias. Ministerio de Educación.

Morales-García, J. (2023). La reflexión sistemática en el Aprendizaje Basado en Proyectos: Transformando la experiencia en conocimiento profundo. Innovación y Práctica Docente, 8(1), 60-75.

Moreira, M. A. (2022). Aprendizaje significativo en la era digital: Revisitando a Ausubel. Ediciones Paidós Ibérica.

Navarro-Pérez, J., Silva-Ramírez, C., & Acosta-López, M. (2019). Reformas y tendencias en la Educación Técnica y Formación Profesional en Iberoamérica: Hacia la innovación pedagógica. Revista Complutense de Educación, 30(1), 225-240.

Organización Internacional del Trabajo. (2021). El futuro de la Educación y Formación Técnica Profesional: Desafíos y oportunidades globales. OIT.

Paredes-Sánchez, L., & Villalba-Condori, F. (2023). Aprendizaje Basado en Proyectos y pensamiento crítico en la formación técnica en Perú: Un estudio de caso. Revista Peruana de Investigación Educativa, 15(1), 38-52.

Pimentel-Rojas, C. (2022). La voz y elección del estudiante en el Aprendizaje Basado en Proyectos: Impacto en la motivación intrínseca y la toma de decisiones. Psicología Educativa y Desarrollo, 28(2), 70-85.

Ríos-Figueroa, M. (2020). Globalización y cuarta revolución industrial: Nuevas demandas de competencias para la Educación Técnica. Revista de Estudios Globales y Sociedad Digital, 5(1), 55-72.

Ríos-Saldaña, M., & Duarte-Figueroa, C. (2022). El poder del feedback en el Aprendizaje Basado en Proyectos: Estrategias para una retroalimentación efectiva. Evaluación e Intervención Psicoeducativa, 19(2), 20-35.

Silva, R., & Almeida, J. (2021). Impacto del Aprendizaje Basado en Proyectos en la motivación y aplicación práctica en automatización industrial: Un estudio en institutos técnicos de Brasil. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, 2(20), 105-120.

Unidad Educativa Mercedes De Jesús Molina. (2024). Marco de dimensiones e indicadores para la evaluación de metodologías activas en bachillerato técnico. Área de Coordinación Técnica, UEMJM.

Valente, A., & Nogueira, S. (2021). Dinámicas colaborativas en el Aprendizaje Basado en Proyectos: Simulando el entorno laboral en la formación técnica. Educação, Sociedade & Culturas, 59, 198-215.

Valero-Gómez, A., & Pineda-Suárez, M. (2024). Superando la dicotomía teoría-práctica: El Aprendizaje Basado en Proyectos en ingenierías de fabricación en Colombia. Ingeniería y Desarrollo, 42(1), 10-25.

Vázquez-Bernal, R., Londoño-García, S., & Arango-Serna, M. D. (2019). Percepción estudiantil sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos en programas de ingeniería en Colombia. Formación Universitaria, 12(6), 85-96.

Published

2025-11-15

How to Cite

Vélez Macías, J. J., & Montes de Oca Celeiro, R. A. (2025). Project-Based Learning as a development of technical skills in students of the subject Machining. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2956–2970. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7212

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>