The formation for labor competitions of the students of the technical high school: it figures professional agricultural production

Authors

  • Keyla Katiusca Herrera Herrera Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Adrián Josué Sánchez Lucas Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Segress García Hevia Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

competency-based training, work competencies, Technical Baccalaureate, Agricultural Production professional qualification

Abstract

Introduction: Global economic and social processes have highlighted the relationships between the economy, education, and development; and have signified the importance of young people's integration into the workforce through the development of job skills. The Ecuadorian Technical Baccalaureate has a great responsibility in achieving this goal. The research presented here is based on the identification of deficiencies in the development of job skills in students at this level that limit their integration into the labor market. This problem is caused by the insufficient preparation of teaching staff for competency-based training. Materials and methods: The study aimed to develop a methodological alternative for the design and/or evaluation of the relevance of the competency-based curriculum of the Technical Baccalaureate, professional degree in Agricultural Production, using different empirical and theoretical methods and techniques such as analysis and synthesis, documentary analysis, interviews, and surveys. Results: To work on the job skills of technical baccalaureate students; The agricultural production professional qualification is significant because it prepares them for their working lives in the skills required for this profession. Therefore, it is necessary to conduct research into methodological variants that improve its scope. Discussion: Teachers must respond to current challenges, modify criteria, and provide methodological alternatives for the development of entrepreneurial students. In this sense, the potential of PBL must be exploited to educate in entrepreneurship. Conclusions: The designed methodological alternative benefited the methodological work in the Technical Baccalaureate, Agricultural Production professional qualification, motivating teachers, administrators, and students.

References

Aguilera-Proaño, Rita Jacqueline et al (2024) Las habilidades sociales en las competencias laborales de la figura profesional Comercialización y ventas. Vol.8 No.2 (2024): Journal Scientific Investigar https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.3173-3182

Carpio, J. (2019). Gestión por competencias para incrementar la productividad de los colaboradores en la empresa Pronatur S.A.C – Chiclayo 2018. Pimentél - Perú: Universidad Señor de Sipán.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL)/Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), “Educación, juventud y trabajo: habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante”, Documentos de Proyectos (LC/TS.2020/116), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), 2020.

Leones-Zambrano, Limberg Freddy y Campoverde-Moscol, Amarilis Isabel (2024)El bachillerato técnico en Producción Agropecuaria y su incidencia en la demanda laboral en la ciudad de PedernalesVol.8-N° 2, 2024, pp.3007-3019 Journal Scientific MQR Investigar https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.3007-3019

Llanque, A. (2020). Gestión por Competencias y su influencia en la productividad laboral del área administrativa de la municipalidad distrital de Calana. Tácna - Perú: Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann. http://repositorio.unjbg.edu.pe/bitstream/handle/UNJBG/4131/294

Mantilla Chamorro Luis P. (2022) Evaluación de los aprendizajes en el Bachillerato Técnico ecuatoriano. Entramados, Vol. 9, Nº12, julio - diciembre 2022 pp. 255-271

Ministerio de educación. Subsecretaría de fundamentos educativos Dirección nacional de currículo. Bachillerato técnico. Producción agropecuaria. Enunciado general del currículo

Ochoa, D. (2018). El desarrollo de competencias laborales: una estrategia clave para el crecimiento de la productividad en la organización. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada. http://repository.unimilitar.edu.co

Orellana Solano Edison (2022) Análisis de competencias laborales de egresados del Bachillerato Técnico del Colegio Beatriz Cueva de Ayora, 2019-2021. Revista Científica Ciencia y Tecnología Vol 22 No 35 págs. 20-36 http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec

Valenzuela Sánchez, N. A. (2023). Análisis y evaluación de las competencias laborales en el mercado de trabajo mexicano. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 4(6), 1108 – 1126. https://doi.org/10.56712/latam.v4i6.1509

Vargas Sánchez Mesías Gabriel y Doris Gabriela Lara Lojano (2023) La importancia de la formación por competencias para el ámbito laboral. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar Marzo-Abril, 2023, Volumen 7, Número 2. pp 9608-9630 https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6056

Published

2025-06-08

How to Cite

Herrera Herrera, K. K., Sánchez Lucas, A. J., & García Hevia, S. (2025). The formation for labor competitions of the students of the technical high school: it figures professional agricultural production. Maestro Y Sociedad, 22(2), 890–899. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6871

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)