Impact of creative writing on the development of orthographical awareness in 6th grade EGB students at the “Álvarez Sánchez Colombia” Basic Education School
Keywords:
Creative writing, spelling awareness, playful strategies, teaching guideAbstract
Introduction: This study evaluated the effectiveness of a creative writing-based teaching guide for developing spelling awareness in sixth-grade students at the "Álvarez Sánchez Colombia" Elementary School. Materials and Methods: A mixed approach with descriptive, explanatory, and applied design was used. The sample consisted of 29 students, one teacher, and 29 parents, selected through representative sampling. The instruments included evaluation rubrics, an attitude questionnaire, and an observation sheet, complemented by documentary analysis and interviews. Results: The results showed that 51.72% of the students achieved "Excellent" performance in the application of spelling rules, and 44.83% excelled in the production of creative texts. Discussion: The proposal was validated by a panel of eight teaching experts, who highlighted its curricular coherence, feasibility, and pedagogical impact. Conclusions: These results confirmed that creative writing is an effective and innovative strategy for strengthening spelling skills in elementary education.
References
Anchundia, R. M., & Vélez, C. E. (2023). Estrategias Creativas para la Producción de Textos en Estudiantes de Educación Primaria. Revista Docentes 2.0, 16(2), 289-296. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.421
Chango Tipantiza, E. M., Pullas Cadena, B. L., & Bravo Alvarado, R. N. (2024). Estrategias Didácticas Innovadoras para Potenciar el Aprendizaje de la Ortografía y Escritura en los Estudiantes de Octavo Año de E.G.B. del Sistema Educativo Ecuatoriano. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 6733-6759. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12862
Díaz, M. R. (2012). Fases y evolución de la conciencia ortográfica infantil. Docencia e Investigación, 22, 97-114. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/6_22_2012.pdf
Esteban, I. M. (2016). Escritura creativa como antídoto ante incorrecciones ortográficas en Educación Primaria. Academia.edu. https://www.academia.edu/29808700/Escritura_creativa_como_ant%C3%ADdoto_ante_incorrecciones_ortogr%C3%A1ficas_en_Educaci%C3%B3n_Primaria
Luna Victoria Falcón, F. S. (2023). Escritura creativa y podcasting en competencias comunicativas de estudiantes de secundaria, Ica 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 2271-2287. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4590
Madrid Molina, A. E. (2024). Semilleros de Escritura Creativa y Competencias Comunicativas: Una Fórmula Mágica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 6478-6493. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11065
Matos Batista, E. M., Concepción Domínguez, Z., & Sánchez Leyva, A. (2015). Desarrollo de una conciencia ortográfica en los profesionales de la educación. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2015/11/ortografia.html
Mejía Vinces, M. A., Ortiz Díaz, J. A., Cutimbo Lozano, G. F., & Rimachi Jiménez, F. (2024). Metodologías de creatividad y la elaboración de textos en educación básica regular. Mendive. Revista de Educación, 22(1), e3413. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3413
Mendoza Moreira, M. G., & Muñoz Verduga, D. E. (2024). Escritura creativa en la Pedagogía de la Lengua y Literatura en estudiantes de Bachillerato. Revista Universidad de Guayaquil, 138(2), 15-25. https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.79
Orrala-Plúa, M. A., Guamangallo-Taipe, A. M., Tigua-López, L. A., & Sánchez-Orrala, N. E. (2024). La lectura y la escritura creativa para el desarrollo de habilidades comunicativas en educación preparatoria. CIENCIAMATRIA, 10(1), 555-572. https://doi.org/10.35381/cm.v10i1.1245
Robles-Ochoa, M., Samaniego-Rivadeneira, M., & Sánchez-Andrade, V. (2024). El desarrollo de la escritura creativa a través de la redacción de cuentos en los estudiantes del tercer año de Educación General Básica Elemental EGBE. 593 Digital Publisher CEIT, 9(4), 904-921. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.4.2510
Rodríguez Lainez, J. M. (2024). Estrategias didácticas: acciones efectivas para fortalecer la ortografía. TESLA Revista Científica, 3(2), e152. https://tesla.puertomaderoeditorial.com.ar/index.php/tesla/article/download/152/231/534
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mabel Stefania Bustamante Aguilera, Lorena Elizabeth Pacheco Tenezaca, Raúl Alejandro Montes De Oca Celeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.