Gamification strategy for the improvement of the teaching-learning of operations with decimal numbers in fifth year

Authors

  • Vilma Patricia Castillo Santillan Escuela de Educación Básica Marco Aurelio Subía Martínez, Ecuador
  • Silvana Jakeline Talavera Ayala Escuela de Educación Básica Bartolomé de las Casas, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

strategy, teaching, decimal numbers, gamification

Abstract

Introduction: Gamification is a plausible alternative for improving the teaching and learning of mathematics. Materials and methods: This research used different materials, theoretical and empirical methods, techniques and instruments with a mixed approach. Taking into account the idea to be defended, the strategy was specified as an independent variable and the degree of improvement in the teaching and learning of said operations as a dependent variable. The population consisted of 54 fifth-year students from the Marco Aurelio Subía Martínez elementary school. From this sample, the 28 students from the "A" parallel and the teacher who taught them the subject Mathematics were taken in order to carry out assessments of the teaching and learning process. Additionally, other teachers were consulted on certain aspects related to the diagnosis and validation of the strategy. Results: A gamification strategy is proposed for teaching and learning operations with decimal numbers. It is structured in four application stages: diagnosis, planning, implementation, and evaluation, each with a specific objective and concrete actions that guide the teacher in its execution. Discussion: It considers the use of the Genially Breakout-Escape Room template as a versatile digital tool that allows for the creation of interactive and engaging gamified experiences. Conclusions: The proposed strategy for teaching and learning operations with decimal numbers in the fifth grade of Marco Aurelio Subía Martínez Elementary School, which is based on the use of new technologies and gamification, favors the creation and development of collaborative and motivating activities, and allows for superior results in this process.

References

Alfaro Aragonés, M. (2024). Unidad de programación didáctica sobre los números decimales para cuarto curso de Educación Primaria. https://burjcdigital.urjc.es/bitstream/handle/10115/31175/2023-24-FCEDEI-M-2178- 2178051-m.alfaroa.2017-MEMORIA.pdf?sequence=-1&isAllowed=y

Asamblea Nacional República del Ecuador. (2008). Decreto Legislativo. Constitución de la República del Ecuador. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Asamblea Nacional República del Ecuador. (2021). Ley orgánica reformatoria de la Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://educacion.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2021/05/Ley-Organica-Reformatoria-a-la-Ley-Organica-de- Educacion-Intercultural-Registro-Oficial.pdf

Benavides, Y. A. (2024). La gamificación para el proceso de la enseñanza – aprendizaje de las matemáticas en Básica Elemental. http://repositorio.upec.edu.ec/bitstream/123456789/2353/3/096-%20BENAVIDES%20FUEL%20YADIRA%20ALEXANDRA.pdf

Campo-Arias, K. y Torres- Márquez, E. (2021). Gamificación en el aula: el Escape room como recurso en la resolución de problemas matemáticos. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/10797/TrabajodeGrado20014071 2.pdf?sequence=1

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. INEVAL. (2024). Políticas transformadoras: hacia el nuevo Ecuador, desde la evaluación educativa. https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/politicas-transformadoras-hacia-el-nuevo- ecuador-desde-la-evaluacion-educativa/

Intriago Vidal, K. R- (2022). La gamificación como estrategia didáctica para la enseñanza de la matemática en educación general básica media. https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/74b0b5cd-f6d6-49d8-9a1e-a6532b4b6270/content

Ministerio de Educación. (2019). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Subnivel MEDIO. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2019/09/EGB-Media.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Ishkay Shimi Kawsaypura Kichwa Mamallaktayukkunapa Yachayñan. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=9407

Montoya-Amezquita, E. L. (2022). Propuesta de una estrategia de gamificación para mejorar las habilidades matemáticas en las estudiantes del 1° de secundaria de una institución educativa pública de Lima. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/c45ca1c4-fc61- 494d-8444-43a453172aaf/content

Ortiz, E. y Malo, G. (2019). Estrategias metodológicas basadas en la gamificación para mejorar la enseñanza de las operaciones con números decimales. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1063

Osorio, L., Vidanovic, A. y Finol, M. (2021). Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/117/124

Ponce-Sacoto, D. H. y Ochoa-Encalada, S. C. (2021). Genial.ly como estrategia de aprendizaje en estudiantes de educación general básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 136–155. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1495

Rodríguez-Torres, A. F., Cañar-Leiton, N. V., Gualoto-Andrango, O. M., Correa-Echeverry, J. E., y Morales-Tierra, J. V- (2022). Los beneficios de la gamificación en la enseñanza de la Educación Física. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8638034

San Andrés-Soledispa, E. J., San Andrés-Laz, E. M. y Pazmiño-Campuzano, M. F. (2021). La gamificación como estrategia de motivación en la enseñanza de la asignatura de Matemática. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9548875

Tasna, F. (2021). La gamificación para la enseñanza-aprendizaje de las operaciones fundamentales con decimales a estudiantes de sexto año. http://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/2311

Zhizhpon Quinde, M. I. (2024). Herramientas digitales de gamificación articuladas en un sitio web tecnopedagógico para la suma y resta de números decimales. https://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/4027

Published

2025-05-28

How to Cite

Castillo Santillan, V. P., Talavera Ayala, S. J., Ortiz Aguilar, W., & Hernández Hechavarría, C. M. (2025). Gamification strategy for the improvement of the teaching-learning of operations with decimal numbers in fifth year. Maestro Y Sociedad, 22(1), 781–794. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6858

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>