Gamification strategy for the improvement of the teaching-learning of operations with decimal numbers in fifth year
Keywords:
strategy, teaching, decimal numbers, gamificationAbstract
Introduction: Gamification is a plausible alternative for improving the teaching and learning of mathematics. Materials and methods: This research used different materials, theoretical and empirical methods, techniques and instruments with a mixed approach. Taking into account the idea to be defended, the strategy was specified as an independent variable and the degree of improvement in the teaching and learning of said operations as a dependent variable. The population consisted of 54 fifth-year students from the Marco Aurelio Subía Martínez elementary school. From this sample, the 28 students from the "A" parallel and the teacher who taught them the subject Mathematics were taken in order to carry out assessments of the teaching and learning process. Additionally, other teachers were consulted on certain aspects related to the diagnosis and validation of the strategy. Results: A gamification strategy is proposed for teaching and learning operations with decimal numbers. It is structured in four application stages: diagnosis, planning, implementation, and evaluation, each with a specific objective and concrete actions that guide the teacher in its execution. Discussion: It considers the use of the Genially Breakout-Escape Room template as a versatile digital tool that allows for the creation of interactive and engaging gamified experiences. Conclusions: The proposed strategy for teaching and learning operations with decimal numbers in the fifth grade of Marco Aurelio Subía Martínez Elementary School, which is based on the use of new technologies and gamification, favors the creation and development of collaborative and motivating activities, and allows for superior results in this process.
References
Alfaro Aragonés, M. (2024). Unidad de programación didáctica sobre los números decimales para cuarto curso de Educación Primaria. https://burjcdigital.urjc.es/bitstream/handle/10115/31175/2023-24-FCEDEI-M-2178- 2178051-m.alfaroa.2017-MEMORIA.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
Asamblea Nacional República del Ecuador. (2008). Decreto Legislativo. Constitución de la República del Ecuador. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Asamblea Nacional República del Ecuador. (2021). Ley orgánica reformatoria de la Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://educacion.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2021/05/Ley-Organica-Reformatoria-a-la-Ley-Organica-de- Educacion-Intercultural-Registro-Oficial.pdf
Benavides, Y. A. (2024). La gamificación para el proceso de la enseñanza – aprendizaje de las matemáticas en Básica Elemental. http://repositorio.upec.edu.ec/bitstream/123456789/2353/3/096-%20BENAVIDES%20FUEL%20YADIRA%20ALEXANDRA.pdf
Campo-Arias, K. y Torres- Márquez, E. (2021). Gamificación en el aula: el Escape room como recurso en la resolución de problemas matemáticos. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/10797/TrabajodeGrado20014071 2.pdf?sequence=1
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. INEVAL. (2024). Políticas transformadoras: hacia el nuevo Ecuador, desde la evaluación educativa. https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/politicas-transformadoras-hacia-el-nuevo- ecuador-desde-la-evaluacion-educativa/
Intriago Vidal, K. R- (2022). La gamificación como estrategia didáctica para la enseñanza de la matemática en educación general básica media. https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/74b0b5cd-f6d6-49d8-9a1e-a6532b4b6270/content
Ministerio de Educación. (2019). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Subnivel MEDIO. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2019/09/EGB-Media.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Ishkay Shimi Kawsaypura Kichwa Mamallaktayukkunapa Yachayñan. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=9407
Montoya-Amezquita, E. L. (2022). Propuesta de una estrategia de gamificación para mejorar las habilidades matemáticas en las estudiantes del 1° de secundaria de una institución educativa pública de Lima. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/c45ca1c4-fc61- 494d-8444-43a453172aaf/content
Ortiz, E. y Malo, G. (2019). Estrategias metodológicas basadas en la gamificación para mejorar la enseñanza de las operaciones con números decimales. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1063
Osorio, L., Vidanovic, A. y Finol, M. (2021). Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/117/124
Ponce-Sacoto, D. H. y Ochoa-Encalada, S. C. (2021). Genial.ly como estrategia de aprendizaje en estudiantes de educación general básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 136–155. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1495
Rodríguez-Torres, A. F., Cañar-Leiton, N. V., Gualoto-Andrango, O. M., Correa-Echeverry, J. E., y Morales-Tierra, J. V- (2022). Los beneficios de la gamificación en la enseñanza de la Educación Física. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8638034
San Andrés-Soledispa, E. J., San Andrés-Laz, E. M. y Pazmiño-Campuzano, M. F. (2021). La gamificación como estrategia de motivación en la enseñanza de la asignatura de Matemática. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9548875
Tasna, F. (2021). La gamificación para la enseñanza-aprendizaje de las operaciones fundamentales con decimales a estudiantes de sexto año. http://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/2311
Zhizhpon Quinde, M. I. (2024). Herramientas digitales de gamificación articuladas en un sitio web tecnopedagógico para la suma y resta de números decimales. https://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/4027
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vilma Patricia Castillo Santillan, Silvana Jakeline Talavera Ayala, Wilber Ortiz Aguilar, Carlos Manuel Hernández Hechavarría

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente