Quality management in doctoral training. Experiences in educational sciences
Keywords:
scientific research, postgraduate, doctoral training, quality management, educationAbstract
Introduction: Quality management in universities is a process consubstantial to education and the competent agencies in each country for quality accreditation lay the evaluative foundations. International forums, publications and other channels have served for the exchange of experiences in this area, however, there are still areas that need to continue to deepen the management of the quality of doctoral education. Materials and Methods: The research developed was centered on the case study method, to evaluate experiences in the doctoral program in Educational Sciences of the Universidad de Oriente de Santiago de Cuba. The methodological approach integrated other methods such as analysis and synthesis, historical-logical, document analysis, participant observation and systematization of experiences. Results: The results show the adherence to the patterns established to monitor quality and revealed excellent experiences in the organization of the doctoral training process. Discussion: This work contributes to enrich scientific knowledge and sets guidelines to orient other doctoral programs in universities, by revealing characteristics or regularities of the management system in the dynamics of the doctoral training process. Conclusions: It was evidenced the efficiency and effectiveness of the management of the quality of the formation of doctors in the educational area for more than thirty years in the Universidad de Oriente, taking into account the system of developed actions, as well as the results in terms of quantity and quality of its graduates, with recognized impacts at different levels.
References
Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado (AUIP) (2020). Convocatoria para 11ª Edición a “Premios AUIP a la Calidad del Postgrado en Iberoamérica” www.auip.org
Acuerdo No. 39 de 2020. Junta de Acreditación Nacional. (Sesión 44). Por el cual se otorga la categoría superior de acreditación: “Programa de Excelencia” al Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Oriente. La Habana, 31 de enero de 2020.
Cruz, V. (2005). Modelo de Gestión de la Calidad del Postgrado y el Doctorado en Iberoamérica. En https://www.auip.org/images/stories/DATOS/PublicacionesOnLine/archivos/guatemalavicprueba.pdf
Díaz- Canel, M., y Núñez, J. (2020). Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Revista Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10, (2), 1-10. http://www.revistaccuba.cu/revacc
Horruitiner, P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. En: Estrategias de aprendizaje en la universalización. Editorial Universitaria, 2008. 225 págs. http://revistas.mes.edu.cu
Lacret Bayona, I. M., Vilaseca Suarez, A. R. y Parada Ulloa, A. (2023). Entrenamiento y práctica reflexiva en la superación de posgrado del docente de Educación Laboral. Maestro y Sociedad, 20(2), 408-416. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Paz, I., Vinent, M., y Gámez, E. (2022). La formación doctoral en tiempos de pandemia. Experiencias. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9, (2), 19. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3059
Pérez, L., y Fuentes, H., C. (2017). El postdoctorado, su relación con la formación de doctores y el desarrollo de proyectos de investigación. Experiencias de la universidad de oriente. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8, (7), 49- 60. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/711.
Resolución No. 140 de 2019 Ministerio de Educación Superior. Por la cual se establece el Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana, 19 de julio de 2019.
Resolución No. 51 de 2020 Ministerio de Educación Superior. Por la cual se establecen los ajustes a los procesos de continuidad y evaluación de los estudios de postgrado y de la formación de grados científicos en los cursos académicos 2019-2020 y 2020-2021. La Habana, 18 de mayo de 2020.
Roussos, A. J. (2007). El diseño de caso único en investigación en psicología clínica. Un vínculo entre la investigación y la práctica clínica. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 16, (3), 261-270. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281921790006.
Rubio, A. M., y Hernández, G. D. (2018). La formación doctoral: pilar del desarrollo científico en la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), e13. Recuperado en 11 de julio de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000300013&lng=es&tlng=es.
Saborido, J. R. (10 de febrero de 2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Conferencia Inaugural. 12 Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2020. La Habana.
Torres, E. (2019). La calidad en la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas: una evaluación desde sus egresados y propuestas de mejora. Revista Educación, 43, (1), Universidad de Costa Rica. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.24326.
Vázquez, S. I. (2022). La formación de doctores en Ciencias de la Educación: espacios, gestión, retos. Revista Universidad y Sociedad, 14, (S1), 116- 122. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irela Margarita Paz Domínguez, Lizette de la Concepción Pérez Martínez, Martha Beatriz Vinent Mendo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.