Neurodidactic contributions to the functioning of learning: assessments in postgraduate educator training
Keywords:
Learning, Education, Postgraduate Training, Teachers, NeurodidacticsAbstract
Introduction: Nowadays, it is essential for education professionals to develop competencies by considering the principles of neuroeducation. This is because neurodidactics provides a scientific framework that helps understand how students learn, thus allowing the implementation of more effective pedagogical strategies. By integrating these principles, educators can adapt their teaching to the cognitive and emotional characteristics of their students, which improves the learning process and fosters a more inclusive and motivating educational environment. The objective of this study is to evaluate the contributions of neurodidactics in improving the learning process, emphasizing its application and relevance in the postgraduate training of educators, in order to promote more effective pedagogical practices in teachers graduating from the Educational Sciences in Santiago de Cuba. Materials and methods: The research is based on a mixed approach: quantitative and qualitative, combining theoretical and empirical methods. To this end, we worked with a sample of 17 recently graduated teachers, 11 women and 6 men. Results: Among the main results, we observed the validity of the proposed indicators and the need to overcome the theoretical, epistemological, and methodological shortcomings that persist at the end of the program, as well as the technological and cognitive barriers that hinder improved learning and daily use in the classroom. Discussion: The perception that recently graduated teachers have about postgraduate training in neurodidactics is based on a real need. This need is reflected in the theoretical, epistemological, and methodological shortcomings that persist at the end of the program. Conclusions: The analysis of the evaluation of the contributions of neurodidactics to improving the learning process emphasizes its application and relevance in the postgraduate training of educators. It is based on the study of the indicators: understanding brain plasticity, facilitating emotions for learning, appropriate use of learning styles, memory and information retention strategies, contribution to active and participatory learning, contextualization of learning, and use of educational technologies, which provide essential elements for understanding its contextualization in contemporary Cuba.
References
Benavidez V, V., & Flores P, R. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Wímb lu, 14(1), 25-53.
Caraballo, Y. A. (2021). La concepción de la neurociencia y el estilo docente del profesorado en la educación inicial dominicana: hacia un nuevo modelo de enseñanza y aprendizaje.
Casals, D. de la C. B., Mendo, M. B. V., & Valdez, A. M. C. (2025). La formación posgraduada en Neurodidáctica de egresados de ciencias de la educación en Santiago de Cuba. Universidad y Sociedad, 17(1), Article 1.
Folleco Calixto, L., Zambrano-Vélez, W. A., Morales Delgado, L. A., Mendoza Arce, C. G., Folleco Calixto, L., Zambrano-Vélez, W. A., Morales Delgado, L. A., & Mendoza Arce, C. G. (2023). La Neurodidáctica: Práctica innovadora en la enseñanza-aprendizaje en la Educación General Básica en Milagro. Revista Universidad y Sociedad, 15(4), 10-18.
González, A. R., & Domínguez, Y. M. (2024). Atención psicopedagógica al crecimiento personal-emocional de educandos en situación de vulnerabilidad psicosocial. Revista Varela, 24(69), Article 69. https://doi.org/10.5281/zenodo.13623340
González, Y. S., Rodríguez, O. T., & Estrada, N. L. T. (2023). Siete aspectos claves para elevar la calidad de las universidades. Negonotas Docentes, 22, Article 22. https://doi.org/10.52143/2346-1357.885
Marrero, N. de las M. P., Reyes, S. A. P., & Quincho, F. R. G. (2023). Fundamentos teóricos-metodológicos de la formación neurodidáctica de docentes desde la integración del conocimiento neurocientífico. Didáctica y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), Article 4. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/gateway/plugin/pubIdResolver/ark:/54724/DE.v14i4.1497
Palacio, F., & Primaria, E. (2017). Neurodidactica e inclusion educativa.
Paniagua G, M. N. (2013). NEURODIDACTICA: UNA NUEVA FORMA DE HACER EDUCACIÓN. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 6(6), 72-77.
Pérez, E. H. J. (2018). LA NEUROCIENCIA EN LA FORMACIÓN INICIAL DE DOCENTES.
Pérez Marrero, N. de las M., Ponce Reyes, S. A., Gonzales Quincho, F. R., Pérez Marrero, N. de las M., Ponce Reyes, S. A., & Gonzales Quincho, F. R. (2023). Formación neurodidáctica desde la integración del conocimiento neurocientífico y el empleo de las TIC. Luz, 22(3), 188-201.
Rodríguez González, A., Aranda Cintra, B. L., & Portuondo Maurelo, Y. (2022). Habilidades profesionales psicopedagógicas para la atención al desarrollo local desde la función orientadora del psicopedagogo. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 10(1), 77-86.
Rodríguez, J. K. E., León, J. C. C., & Pereira, A. M. V. (2022). Neurodidáctica, alternativa de innovación aplicada a estudiantes de educación superior, en el periodo del 2017-2021. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1162-1175. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.405
Sotelo Martín, J. A. (2022). Neurodidáctica y estilos de aprendizaje en las aulas: Orientaciones para docentes. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 4(6), 122-148.
Tite, M. M. R., & Gavilanez, C. E. M. (2023). La neurodidáctica en el proceso de Enseñanza aprendizaje de los niños de quinto año EGB de la UE Víctor Proaño Carrión, Parroquia Calpi. Revista Imaginario Social, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.59155/is.v6i2.100
Tituaña, P. G. C., Sánchez, E. E. L., & Aguilar, W. O. (2024). Estrategias neurodidácticas para fortalecer el desarrollo emocional de educación general básica media. Sinergia Académica, 7(Especial 3), Article Especial 3. https://doi.org/10.51736/pv6y3d22
Varela de Moya, H. S., García-González, M. C., Varela de Moya, H. S., & García-González, M. C. (2022). Experiencia pedagógica en la asignatura Análisis Químico Alimento I desde una aproximación a la Neurodidáctica. EduSol, 22(78), 69-83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniela de la Caridad Bertot Casals, Martha Beatriz Vinent Mendo, Clara Ofelia Suarez Rodríguez, Arianne Rodríguez González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente