Use of ICT in the teaching-learning process of mathematics for basic education students
Keywords:
meaningful learning, basic education, mathematics, digital platform, ICTAbstract
Introduction: The integration of Information and Communication Technologies (ICT) into curricular design is essential for fostering meaningful learning. Objective: To develop a methodological proposal that integrates ICT into mathematics teaching for elementary-level students at Escuela Manuel J. Calle No. 183. Materials and Methods: A descriptive research approach with a quantitative focus was employed, using surveys to analyze perceptions of the use of these tools. Results: 78% of students enjoy when teachers use ICT, 58% believe these tools enhance their understanding, and 52% highlight interactive games as the most effective resources. However, only 39% have frequent access to technological devices at home, 72% have occasional internet access, and just 50% of teachers use digital platforms, evidencing a significant technological gap. To address these limitations, a proposal was designed centered on Google Classroom, complemented by Kahoot, Quizizz, Google Forms, and educational videos, aiming to foster interaction, personalize learning, and facilitate dynamic assessments. Discussion: The findings align with previous studies that highlight the positive impact of ICT on learning, though challenges such as restricted access and insufficient teacher training persist. Conclusions: The proposal seeks to transform mathematics teaching into an interactive and meaningful experience, with potential for replication in other disciplines. Future considerations include the incorporation of artificial intelligence, augmented reality, and enhanced teacher training to maximize the educational benefits of ICT.
References
Bejarano, A. (2022). Efectos del uso de software educativo en el rendimiento en Matemáticas de estudiantes de Educación Primaria (Tesis de Maestría). Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de Colombia: https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/83165/97612631-2022.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Castañeda, C. P., Pimienta, M. C., y Jaramillo, P. E. (2003). Usos de TIC en la Educación Superior. Academia edu, 1(1), 1-6. https://www.academia.edu/30318362/Usos_de_TIC_en_la_Educaci%C3%B3n_Superior
Cervantes, M. J., Peña, A. A., & Ramos, A. (2020). Uso de las tecnologías de la información y comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. Revista CienciaUAT, 15(1), 162-171. https://www.redalyc.org/journal/4419/441970372011/html/
Del Castillo, C. I., & Chamán, L. I. (2021). Buenas prácticas en el uso de las TICs para el desarrollo de competencias educativas: revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(82), 164-170. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n82/1990-8644-rc-17-82-164.pdf
Elles, L. M., & Gutiérrez, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza – aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria. Interacción: Revista Digital de AIPO (Asociación Interacción Persona-Ordenador), 2(1), 7-16. http://revista.aipo.es/index.php/INTERACCION/article/view/30/42
Encalada, I. Á. (2021). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación HORIZONTES, 5(17), 311-326. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/466/4662190017/4662190017.pdf
Franco, L. F., & Pinargote, J. M. (2022). Google Sites como recurso didáctico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes del séptimo grado de básica media. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada “YACHASUN”, 6(11), 81-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9016153&orden=0&info=link
Friske, A., & Rosa, M. (2021). Cybereducación: Discutir el hábitos de los profesores en un contexto de producción de actividades matemáticas con memes. Paradigma: Revista del Centro de Investigaciones Educacionales Paradigma, 42(2), 206-225. https://revistaparadigma.com.br/index.php/paradigma/article/view/1107/1025
Fuentes, J. L., Albertos, J., & Torrano, F. (2019). Hacia el Mobile-Learning en la escuela: análisis de factores críticos en el uso de las tablets en centros educativos españoles. Education in the Knowledge Society Journal, 20(1), 1-17. https://eks.publicacionesacademicas.es/index.php/eks/article/view/eks20192003/20186
Gamboa, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2), 1-26. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3038
Gascón, D. (2018). El uso de las TIC en la enseñanza de las Matemáticas en Educación Primaria: Aplicación a las fracciones. Repositorio Institucional de la Universidad de Valladolid: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/34939/TFG-O-1471.pdf?sequence=1#:~:text=Las%20TIC%20son%20un%20recurso,contenidos%2C%20en%20este%20caso%20matem%C3%A1ticos.
Gutiérrez, H., Aristizabal, J. H., & Rincón, J. A. (2020). Procesos de visualización en la resolución de problemas de matemáticas en básica primaria apoyados en ambientes de aprendizaje mediados por las TIC. Revista Sophia, 16(1), 120-132. http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v16n1/1794-8932-sph-16-01-00120.pdf
Lanuza, E. M. (2020). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) integradas en estrategias didácticas innovadoras que faciliten procesos de enseñanza aprendizaje en la unidad de funciones de Matemática General. Revista Científica de FAREM-Estelí, 1(36), 1-13. http://portal.amelica.org/ameli/journal/337/3371888002/3371888002.pdf
Lorenzo, G., Lorenzo, A., & Lledó, A. (2019). Las TIC en el contexto educativo a través de la producción científica en español. Revista General de Información y Documentación, 29(2), 287-307. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/100529/1/2019_Lorenzo-Lledo_etal_RevGenInfDoc.pdf
Macas, J. E., Castro, A. Z., Erazo, J. C., & García, D. G. (2020). Smartick para el fortalecimiento de matemática en educación básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 377-397. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7696085.pdf
Macías, M., Orlando, E., & Fernández, F. H. (2022). Las mediaciones TIC en la resolución de problemas matemáticos, un abordaje documental. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 7(14), 1-22. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/9384/9987
Morales, A. F., & Cuevas, R. E. (2022). Uso de las TIC en el aprendizaje de las matemáticas en el nivel superior. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-15. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v12n23/2007-7467-ride-12-23-e020.pdf
Páramo, C. A. (2019). Luditic matemático: Un proyecto para enseñar y aprender en la Educación básica en Colombia. Revista Conrado, 15(70), 376-383. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-376.pdf
Plaza, S. I., Véliz, V. F., & Mendoza, K. L. (2020). Caracterización de las TIC durante el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Polo del Conocimiento, 5(1), 759-779. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9378908&orden=0&info=link
Rodríguez, D., Peña, R. R., & Stracuzzi, S. (2020). Impacto e inclusión de las TIC en los estudiantes de educación básica, retos, alcance y perspectivas. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(1), 1-15. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/08/inclusion-tics.pdf
Salazar, R., Pérez, C., Lerma, Á. M., & González, F. A. (2019). TICs y lúdicas como estrategias didácticas para mejorar los aprendizajes de Matemáticas en Educación Básica. Informática y Sistemas: Revista de Tecnologías de la Informática y las Telecomunicaciones, 3(2), 1-9. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Informaticaysistemas/article/download/1704/2179
Sanabria, J. H., & Villamizar, M. E. (2020). Desarrollo del pensamiento lógico-matemático en estudiantes de primer grado mediante el uso de las TIC. Eco Matemático Journal of Mathematical Sciences, 11(1), 73-79. http://funes.uniandes.edu.co/23408/1/Sanabria2020Desarrollo.pdf
Silva, Y. A., Serrano, F. E., & Medina, N. A. (2019). La lectura crítica mediada por las TIC en el contexto educativo. Revista Educación y Ciencia, 1(22), 263-277. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10051/8328
Soto, L. M. (2021). El videojuego como metodología para la enseñanza de las matemáticas en Educación Primria: Variación de las estructuras cognitivas (Tesis Doctoral). Repositorio Institucional de la Universidad de Extremadura: https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/14102/1/TDUEX_2021_Soto_Ardila.pdf
Vásquez, C. R., González, F. A., & Flores, F. (2021). El uso de las TIC en la enseñanza de conceptos geométricos en la educación básica. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-30. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1024/3136
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Katherine López Pincay, Maricela Pinargote-Ortega, Jimmy Manuel Zambrano Acosta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.