Traditional games as stimulation strategies to promote gross motor skills in early Childhood Education II
Keywords:
Games; traditional games; stimulation; stimulation strategies; gross motricity; Initial educationAbstract
Introduction: In Initial Education, the stimulation of children to execute horrible movements is essential to contribute to the comprehensive development of children. In this article, the problem addressed is the limited development of gross motor skills. Objective: design a stimulation strategy based on traditional games to promote the development of gross motor skills in children 4 years of Initial Education of the “Natividad Delgado de Alfaro” Educational Unit, period 2022-2023. Materials and methods: The research approach is mixed; the inductive-deductive, historical-logical and analysis-synthesis methods guided the study; The sample is represented by 28 4-year-old children, 28 representatives and 2 teachers of the initial sublevel II. Results: Children have gross motor skills in the process of development and initiation; Furthermore, teachers do not apply educational actions that contribute to improvement. In this way, a proposal is designed structured in 3 phases and made up of 7 activities based on the practice of games. The stimulation strategy was evaluated by the criteria of 7 experts who rated it as very relevant. Conclusions: the various traditional games proposed can be played in the educational context because through these playful actions children develop a series of important motor movements
References
Almeida, A., y Cerezo, J., (2019). Presentación. Los juegos tradicionales: una aproximación desde la historia de la educación. Revista Historia de la Educación, 38, 27-37. https://doi.org/10.14201/hedu2019382737
Alonso, Y., y Pazos, J. (2020). Importancia percibida de la motricidad en Educación Infantil en los centros educativos de Vigo (España). Revista Educación Pesquisa, 46, 1-17. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046207294
Ardila, J. (2022). Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 8(1), 1-10. http://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n1.2022.2152
Barrios, N., Gutiérrez, D., Montenegro, V., Pineda, I., Barros, M., Barrios, N., Rivera, N. y Olivares, O. (2018). Formación en valores mediante juegos tradicionales usando la investigación como estrategia pedagógica. Revista Cultura Educación y Sociedad, 9(3), 775–782. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.91
Bermúdez, M., Poblete, F., Pineda, A., Castro, N. e Inostroza, F. (2018). Nivel de desarrollo motor grueso en preescolares de México sin profesores de educación física. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 19(1), 75-81. http://doi.org/10.29035/rcaf.19.1.8
Cajamarca, R. (2018). Incidencia del rol de la familia en el desarrollo motor de educandos de 3 y 4 años en un centro de educación básica localizado al sur de Guayaquil. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 6(2), 30-37. http://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/110
Cancino, P., Reyes, C., y González, E. (2018). Rescate de los juegos tradicionales para el empleo del tiempo libre. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma. Olimpia, 15(48), 67-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6399852
Constante, M., Defaz, Y., Cañizares, L., Culqui, P., y Chancusig, J. (2017). La psicomotricidad gruesa en niños de 12 a 18 meses en CIBV del cantón Latacunga. Boletín Redipe, 6(4), 176-186. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/234
Cruz, T., Cruz, Y., Martínez, C. y Urgilez, M. (2017). El juego como estrategia metodológica para el desarrollo de la psicomotricidad gruesa en niños de 4 a 5 años. Horizontes de Enfermería, (7), 3-12. https://doi.org/10.32645/13906984.162
Delgado, D. (2016). El juego como método para el desarrollo de las habilidades motoras en la preparatoria. Revista Dominio de las Ciencias, 2(4), 164-178. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/224
Delgado, V., y García, I. (2019). Estrategia metodológica dirigida a la preparación de los docentes de la educación inicial para el desarrollo de las habilidades motrices básicas. Revista Científico-Metodológica, Varona, 1(69), 1-6. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/805/1118
Fisher, E. & González, Y. S. (2020). Qualifications and Certificates v Practical Knowledge and Experience: Is There a Winner? Business and Economic Research, 10(2), 1-21. https://www.macrothink.org/journal/index.php/ber/article/view/16520
Gallardo, J., y Gallardo, P. (2018). Teorías sobre el juego y su importancia como recurso educativo para el desarrollo integral infantil. Revista Educativa Hekademos, 24(11), 41-51. http://www.hekademos.com/hekademos/media/articulos/24/Hekademos_N24.pdf
García, E. (2018). Juegos tradicionales y motricidad gruesa en estudiantes de Inicial de la I.E. de aplicación IESPP “AMM”-Celendín. [Tesis de maestría. Universidad San Pedro, Perú].
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Ried. 24(1), 9-25. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
González, L., y Jarrín, S. (2021). Los juegos tradicionales en la educación física como método de desarrollo de las capacidades coordinativas. Koinonía, 6(2), 234–257. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1238
Gutiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar su relación con el desarrollo emocional y aprender a aprender. Revista Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004
Jiménez, G., y Romero, C. (2019). Fortalecimiento de la motricidad gruesa en espacios cerrados. Revista Tecnología Ciencia y Educación Edwards Deming, 3(2), 1-14. https://doi.org/10.37957/ed.v3i2.32
Jiménez, R., Ludeña, L. y Medina, C. (2022). Actividades lúdicas (juegos tradicionales) como dinamizador de las relaciones interpersonales. Tejedora, 5(9), 172-185. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/article/view/285
Katzkowicz, N., y Querejeta, M. (2020). Efectos de la asistencia temprana a centros de cuidado y educativos en el desarrollo infantil: evidencia para Uruguay. Desarrollo y Sociedad, 1(84), 181–219. https://doi.org/10.13043/DYS.84.5
Landa, D., Chiliquinga, G., Arroba, G., y Ballesteros, T. (2023). Juegos lúdicos para mejorar la motricidad gruesa en niños de 4 a 5 años. Revista Conciencia Digital, 6(1.4), 489-505. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2010
Mariscal, C., y Mendoza, K. (2022). Actividades físicas para el mejoramiento de la motricidad gruesa en los estudiantes. Revista Científica Multidisciplinaria, Mikarimin, 8, 111-120. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2926
Mendoza, A. (2017). Desarrollo de la motricidad fina y gruesa en etapa infantil. Sinergias educativas, 2(2), 1-8. https://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/25
Mesías, G., Salazar, C., Andrade, D. y Tapia, J. (2021). Juegos tradicionales ecuatorianos y su aporte al turismo cultural. Revista Polo del Conocimiento, 6(9), 1332-1348. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3114
Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial. MinEduc.
Navarro, E., y Zambrano, Z. (2021). Mejora de las habilidades motrices gruesas mediante la actividad física de base cinestésica y contemporánea en la enseñanza inicial. Revista Ciencia y Educación, 2(1), 6-17. https://cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/60
Palacios, L., Patiño, M., y Manco, L (2020). Desplazamiento de la juguetería tradicional como forma de entretenimiento y aprendizaje en menores de 12 años. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (62), 215–242. https://doi.org/10.35575/rvucn.n62a9
Palma, K. (2017). Los principios didáctico constructivista como prácticas inclusivas en el aula de primaria. Revista Innovaciones Educativas, 19 (27), 41-54. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/1954
Párraga, A, y Zambrano, J. (2023). Actividades lúdicas para el desarrollo de la motricidad gruesa en niños de 3 años. Revista MQRInvestigar, 7(1), 2431–2451. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.2431-2451
Payá, A. (2019). El juego popular y tradicional en la historia de la educación española contemporánea. Revista Historia de la Educación, 38, 39-57. http://dx.doi.org/10.14201/hedu2019383957
Pinargote, A., Pinargote, L., Alcívar, A., y Rojas, J. (2019). Los espacios físicos dentro y fuera del aula y su incidencia en el desarrollo de la motricidad de los niños y niñas de educación inicial. Tlatemoani, (30), 248-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7340400
Poblete, F. Morilla, C. Quintana, C. (2015). Nivel de desarrollo motor grueso en preescolares sin intervención de profesores de Educación Física, Valdivia. Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física, 6(2) 33-40. http://revistahorizonte.ulagos.cl/index.php/horizonte/article/view/81
Sailema, Á., Sailema, M., Amores, P., Navas, L., Mallqui, V., y Romero, E. (2017). Juegos tradicionales como estimulador motriz en niños con síndrome de Down. Revista Cuban de Investigaciones Biomédicas. 2017; 36(2), 1-11. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=78983
Sánchez, G. (2019). Estrategias Lúdicas en el aprendizaje de las matemáticas en los niños del primer año de EGB de la Unidad Educativa Darío Guevara. [Tesis de maestría. Universidad Tecnológica Indoamérica].
Vélez, L. y Triviño, J. (2022). El desarrollo de la motricidad gruesa en estudiantes de 4 a 5 años de la Unidad Educativa Alajuela. Revista Tierra Infinita (8), 255-265. https://doi.org/10.32645/26028131.1167
Verdooren, H., Hernández, Y., Gutiérrez, B., y Páez, L. (2018). Juegos tradicionales como estrategia para desarrollar competencias artísticas-cognitivas en estudiantes. Revista cultura educación y sociedad, 9(3), 443–448. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.51
Vilema, B. (2020). Los juegos tradicionales ecuatorianos y su influencia en el desarrollo de la motricidad gruesa de los niños y niñas del nivel inicial de la Unidad Educativa Fiscal "Nueva Aurora", en la ciudad de Quito en el período 2018-2019. [Tesis de maestría. Universidad Central del Ecuador].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mirian Alexandra Pisco Loor, Geilert De la Peña Consuegra, Jimmy Manuel Zambrano Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.