Open educational resources as a didactic strategy for strengthening reading comprehension in the English language
Keywords:
Reading comprehension, teaching strategy, motivation, Open Educational Resources, technologyAbstract
Introduction: The use of information and communication technology has generated important contributions in the reading process. In the current era, it is essential for teachers to motivate students to read with the use of innovative tools. From this perspective, the objective of the study is to characterize the theoretical foundations of reading comprehension
in the English language and open educational resources. The methodology that guided the research was the qualitative approach while the methods that guided the research were inductive-deductive, historical-logical and analysis-synthesis. The technique that facilitated the collection of information was documentary research applied in the review of various
scientific articles and master theses. The results allow us to describe theoretical content that favors the development of knowledge and innovation in teaching practices. Teaching strategies, from pedagogical practice, stand out as a set of activities that awaken the motivation of students. It is concluded that the integration of a teaching strategy based on the use of open educational resources becomes an educational tool to strengthen reading comprehension in the English language. For example, YouTube is one of the types of open educational resources that can be used in the educational context so that students can read interactive and engaging texts.
References
Aguirre-Idrogo, Y., Vargas-Navarro, R., Huaman-Guzman, A., y Gutiérrez-Narrea, G. (2021). Uso de las TIC en la comprensión de textos del idioma inglés en estudiantes de secundaria. Revista Horizontes, 5(21), 1419–1429. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.285
Alviárez, L., Romero, L., García, K., y Torres, A. (2017). La sintaxis del inglés y su influencia en la comprensión de textos. Revista Telos, 19(1), 103–118. https://doi.org/10.36390/telos191.06
Benito-Durán, J., Reina-Reina, D., y Reina-Reina, M. (2015). Estrategia didáctica para el desarrollo de la comprensión lectora en inglés como lengua extranjera dirigida a estudiantes de ciclo cinco de la I.E.D Juana Escobar. [Tesis Maestría. Universidad La Gran Colombia].
Bernal, M. y Bernal, P. (2020). El uso de la lectura para la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista Maskana, 11(2), 18–26. https://doi.org/10.18537/mskn.11.02.02
Briceño-Núñez, E. y Calderón-Villarreal, M. (2022). Motivación hacia la lectura en inglés como lengua extranjera en estudiantes de educación media general. Revista Ciencia Interculturalidad, 30(1), 40–52. https://doi.org/10.5377/rci.v30i01.14242
Castro-Villalobos, S., Casar-Espino, L. y García-Martínez, A. (2019). Reflexiones sobre la enseñanza inclusiva del inglés apoyada por tecnologías emergentes. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1-19). https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2493
Chalen-Ortega, J., Ramírez-Pérez, J. y Cañizares-González, R. (2021). El impacto de los recursos educativos abiertos en la socialización del conocimiento en el sistema educativo ecuatoriano. Revista Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(6), 59–71. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/890
Colomé, D. (2019). Objetos de Aprendizaje y Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior. Revista Electrónica de Tecnología Educativa Edutec, 69, 89–101. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221
Crespo-Rodas, M. (2019). El desarrollo de la lectura comprensiva en el idioma inglés a través de actividades que involucren el uso de páginas interactivas de internet. [Tesis de maestría. Universidad Andina Simón Bolívar].
Escobar-Aguirre, J. y Jiménez-Murcia, F. (2019). Comprensión lectora de textos en inglés. [Tesis de maestría. Universidad de la Costa].
Flores, S. (2019). Nivel comprensión lectora en inglés como segunda lengua en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 1(3), 288–300. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.03.003
Gómez-López, Á. (2014). Los hábitos lectores en inglés de futuros maestros: Implicaciones didácticas. Revista Investigaciones sobre Lectura, 2, 24–31. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi2.10960
Gómez-Marín, A., Restrepo-Restrepo, E. y Becerra-Agudelo, R. (2021). Fundamentos pedagógicos para la creación y producción de recursos educativos abiertos (REA). Revista Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 19(38), 35–68. https://doi.org/10.22395/angr.v19n38a3
Guarín-Ramírez y Ramírez-Rojas (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en inglés como lengua extranjera en estudiantes de quinto de primaria. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 10(2), 59-78. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0002.04
Mendoza-Bravo, K., y Castellanos-Noda, A. (2017). El Club de inglés como espacio no formal de articulación universidad-contexto local. Revista Atena, 2(38), 123–129. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055148009/
Montes de Oca-Peña, R., Díaz-Pérez, Y., Rodríguez-Diéguez, Y., Moreno-Pupo, J., Gamayo-Serrano, J., y Pérez- Irons, I. (2022). Manual didáctico para desarrollar la comprensión lectora a través de la educación a distancia. Revista EduMeCentro, 14, 1–20. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2061
Mullo-Naula, L. (2022). Metodología para la aplicación de la Webquest en entornos virtuales de aprendizaje para la comprensión de textos en inglés. [Tesis de maestría. Universidad Nacional de Chimborazo].
Niño, J., Fernández-, F. y Duarte, J. (2019). Diseño de un recurso educativo digital para fomentar el uso racional de la energía eléctrica en comunidades rurales. Revista Pedagogía y sociología de la educación, 14(2), 256-272. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/5889
Peña-Ledesma, V. y Ortega-Caicedo, A. (2019). Enseñanza del inglés como lengua extranjera y desarrollo de competencias lingüísticas. [Tesis de maestría. Universidad Simón Bolívar].
Pereira-Hernández, I., Henríquez-González, D. y Leyva-Pérez, D. (2018). Estrategia metodológica para mejorar la habilidad comprensión de lectura en el postgrado en la ELAM. Revista Panorama Cuba y Salud, 13, 83–88. https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1034
Ramírez-Terán, M., Celi-Paredes, E. y Lligüín-Lligüín, I. (2022). Vista de Recursos educativos abiertos en el proceso de enseñanza aprendizaje: revisión de la literatura. Revista Internacional de Nueva Educación, 9, 175–187. https://doi.org/10.24310/ijne.9.2022.14588
Rico-Yate, J., Ramírez-Montoya, M. y Montiel-Bautista, S. (2016). Desarrollo de la competencia oral del inglés mediante recursos educativos abiertos. Revista Apertura, 8(1). http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/831
Rodríguez-Licea, R., López-Frías, B. y Mortera-Gutiérrez, F. (2017). El video como Recurso Educativo Abierto y la enseñanza. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Ridie, 19(3), 92-100. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.936
Roldán, L. (2019). Leer, comprender y aprender en la escuela secundaria: enfoques y perspectivas. Revista Psicología USP, 30. https://doi.org/10.1590/0103-6564e20180126
Rosas, M., Jiménez, P. y Sáez, C. (2017). Marco textual y desarrollo de la comprensión de textos académicos en inglés. Revista Colombiana de Lingüística Aplicada, 19(1), 84–102. https://doi.org/10.14483/calj.v19n1.7783
Salgado, N., Chafla, G., Cóndor, J. y Chafla, J. (2018). Los Recursos Educativos Abiertos: nuevo paradigma de la democratización del conocimiento. Revista Puce, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, 106, 235–254. https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i106.138
Salvatierra-Mero, J., y Fernández-Leyva, J. (2022). La autodidaxia como estrategia pedagógica para el desarrollo de las destrezas de aprendizaje del idioma inglés como segunda lengua. Revista Científica Sinapsis, 2(21). https://doi.org/10.37117/s.v2i21.716
Urquiaga-Rodríguez, R., Valdés-Roque, Y., Gamboa-Cobas, Y. & González-Ponce De León, R. (2018). Recurso Educativo Abierto: una oportunidad a la innovación y la investigación educativa. Revista Panorama Cuba y Salud, 13(S1), 174–177. https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/955
Vargas-Chacón, S., Verde-Cena, A., Berru-Vargas, I., y Zacarias-Nomura, C. (2020). Estrategias metacognitivas para mejorar la Comprensión lectora en inglés en estudiantes de educación secundaria, Trujillo 2020. Revista Polo del Conocimiento, 16(8), 154–176. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2930/0
Vásquez, D. (2021). REA como herramienta útil en el aprendizaje basado en recursos. Revista Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), 28–36. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.410
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Verónica Viviana Burgos Chávez, Miguel Ángel Macías Loor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.