Teaching learning of Natural Sciences in students of sixth grade of basic education
Keywords:
learning, educational model, basic educationAbstract
The work presented focused on determining the type of educational model that was developed in the teaching-learning process of the Natural Sciences area in students in the sixth grade of basic education. To obtain the results, a structured questionnaire was applied in 2 dimensions, distributed in 30 items with a Likert scale. Among the main results found are that 22 % of teachers surveyed do not have a good curricular and pedagogical domain and 7 % said they have a medium level, which led to the conclusion that, when applying the class, they become bored for students and lose interest in learning, making it impossible to achieve the planned objectives.
References
2. Avendaño, W. (2013). Un modelo pedagógico para la educación ambiental desde la perspectiva de la modificabilidad estructural cognitiva. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-24742013000100009
3. Bautista, L. y Del Rocío, Y. (2005). La autonomia del alumno en el aprendizaje. Innovación Educativa, 5(25). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1794/179421454005.pdf
4. Carranza, M. (2017). Enseñanza y Aprendizaje Significando en una modalidad mixta: Percepciones de Docentes y Estudiantes. Revista Iberoamericana de Investigación y el Desarrollo Educativo (15). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v8n15/2007-7467-ride-8-15-00898.pdf
5. Cedeño, M. (2014). La construccion del ser en construccion: una mirada desde el constructivismo. Shopia, Coleccion de la Filosofia de la Educacion, 11(17), 193-209. doi:10.17163.soph.n17.2014.23
6. Cristancho, R. (2016). Didáctica aplicada: Modelos didácticos. Recuperado de https://www.scribd.com›document›modelos-didácticos
7. Lalangui, J., Ramón, M. y Espinoza, E. (2017). Formación continua en la formación docente. Revista Conrado, 13(58), 30-35.
8. Espinoza, E. (2019). La dimensión ambiental en la enseñanza de las ciencias naturales en la Educación Básica. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 105-114.
9. Espinoza, E. y Campuzano, J. (2019). La formación por competencias de los docentes de educación básica y media. Conrado, 15(67), 250-258.
10. Furman, M., García, S. (2014). Categorización de preguntas formuladas antes y después de la enseñanza por indagación. Praxis y Saber, 75-91. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3023/2738
11. Guirado, A. M. (2016). Los modelos didácticos de docentes de ciencias naturales de nivel secundario: reconstrucción a partir de sus concepciones y sus prácticas áulicas. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar›index.php›revistaEF›article›view
12. Hurtado, P. et al. (2018). Las estrategias de aprendizaje y la creatividad: Una relación que favorece el procesamiento de la información. Revista Espacios, 39(17).
13. Informe área Ciencias–Prueba Formativa. (2017). Modelo de enseñanza de la ciencia por indagación Área Ciencias Naturales. Recuperado de www.anep.edu.uy›sea›Analisis-de-CIENCIAS-Foco-1_-Formativas-2017
14. INEVAL. (2018). Educación en Ecuador: Resultados PISA para el desarrollo. Recuperado de https://www.evaluacion.gob.ec/ineval-presento-resultados-de-pisa-d/
15. Mazzitelli, C. A. et al. (2018). Estilos de Enseñanza y Representaciones sobre Evaluación y Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 57-72. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.004
16. Minedu. (2016). Ministerio de Educación de Ecuador. Recuperado de https://www.educación.gob.ec
17. Minerd. (2018). Oficina Nacional de Supervisión, Evaluación y Control de la Calidad. Recuperado de http://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-supervision-educativa/8mvZ-instrumento-del-nivel-primariapdf.pdf
18. Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación(19), 93-110. doi:10.17163/soph.n19.2015.04
19. Pegalajar, M. (2016). Metodología docente y evaluación en el nuevo espcio de convergencia europea para la formación del docnte de Educación Básica. Estudios Pedagógicos, 42(1). Recuperado de https://www.google.com/search?q=xlii+que+numero+es&oq=XLII&aqs=chrome.2.69i57j0j35i39j0l3.3581j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
20. Quiroga, M., Arredondo, E., Cafena D., y Merino, C. (2014). Desarrollo de competencias científicas en las primeras edades: el Explora Conicyt de Chile. Revista Educ. Educ., 17(2), 237-253.
21. Saldarriaga, P., Loor, M., y Bravo, G. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea Jean. Dominio de la Cincia, 2, 127-137.
22. SENPLADES. (2009). Buen Vivir . Recuperado de https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/07/Plan_Nacional_para_el_Buen_Vivir.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.