Educative improvement: a new glance for the pedagogic prosses didactic management
Keywords:
Didactic management, digital tools, continuous formationAbstract
The primary teacher's didactic administration for the address of the pedagogic process in the context of the continuous improvement being a problem that limits the professional acting. Is carried out an analysis it has more than enough theoretical elements that allow to evaluate the teacher's didactic administration like professional knowledge for the use of digital tools in the pedagogic process. The sample of the study it belonged to 38 teachers of the primary school "Clodomira Acosta" of the city of Santiago from Cuba. A qualitative study was applied through a pursuit to the work of a group of teachers to analyze the didactic administration. The results showed that the teachers have domain of the professional abilities to conceive, to plan and to direct the pedagogic process in the primary education, but lack of theoretical preparation is evidenced in the teachers to demonstrate the effectiveness of the didactic administration.
References
2. Chávez R., J. (1995). Principales tendencias de las teorías educativas en la América Latina. Investigación Educativa, (18).
3. Chávez R., J. (2015). Conferencia Educación y Tecnología: Una mirada desde el subdesarrollo. (s.p.e.).
4. Cruz, D. (2010). Estrategia de gestión de la formación continua académica de docentes universitarios en ejercicio. (Tesis de doctorado). Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba.
5. De La Rosa, A. (2017). La profesionalización pedagógica de los docentes universitarios en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. (Tesis de doctorado). Universidad Laica Eloy Alfaro De Manabí, Manabí, Ecuador.
6. Díaz-Canel B., M. (2015). Intervención en la clausura del Primer Taller Nacional de Informatización y Ciberseguridad. Recuperado de http://www.cubadebate.cu
7. Fumero, A. (2016). Formación permanente de los maestros para la transición educativa y continuidad de desarrollo de los niños y niñas de preescolar a primer grado. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
8. García V., A. (2007). Herramientas tecnológicas para mejorar la docencia universitaria. Una reflexión desde la experiencia y la investigación. RIED, 10 (2), 125-148.
9. Margolinas, C. (2009). Situations, milieux, connaissances: analyse de l’activité du professeur. Recuperado de https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00421848
10. Martínez C., R. L. (2016). La formación informática profesional del maestro primario desde una perspectiva infopedagógica en su formación inicial. Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
11. Saavedra, E., Goyes, N. y Valencia, J. (2011). Análisis y caracterización de la gestión didáctica del docente en una secuencia didáctica sobre la continuidad y límite, desde la teoría de situaciones didácticas. Cali: Universidad del Valle.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.