Educative improvement: a new glance for the pedagogic prosses didactic management

Authors

  • Alexandra Téllez-Lageyre Universidad de Oriente
  • Rosa Lidia Martínez-Cabrales Universidad de Oriente
  • Ángel Bravo-Rodríguez Universidad de Oriente

Keywords:

Didactic management, digital tools, continuous formation

Abstract

The primary teacher's didactic administration for the address of the pedagogic process in the context of the continuous improvement being a problem that limits the professional acting. Is carried out an analysis it has more than enough theoretical elements that allow to evaluate the teacher's didactic administration like professional knowledge for the use of digital tools in the pedagogic process. The sample of the study it belonged to 38 teachers of the primary school "Clodomira Acosta" of the city of Santiago from Cuba. A qualitative study was applied through a pursuit to the work of a group of teachers to analyze the didactic administration. The results showed that the teachers have domain of the professional abilities to conceive, to plan and to direct the pedagogic process in the primary education, but lack of theoretical preparation is evidenced in the teachers to demonstrate the effectiveness of the didactic administration. 

References

1. Céspedes Q., A. (2008). Concepción teórica de la gestión didáctica del proceso de sistematización de las habilidades profesionales en la formación multigrado en la Licenciatura en Educación Primaria. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.

2. Chávez R., J. (1995). Principales tendencias de las teorías educativas en la América Latina. Investigación Educativa, (18).

3. Chávez R., J. (2015). Conferencia Educación y Tecnología: Una mirada desde el subdesarrollo. (s.p.e.).

4. Cruz, D. (2010). Estrategia de gestión de la formación continua académica de docentes universitarios en ejercicio. (Tesis de doctorado). Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba.

5. De La Rosa, A. (2017). La profesionalización pedagógica de los docentes universitarios en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. (Tesis de doctorado). Universidad Laica Eloy Alfaro De Manabí, Manabí, Ecuador.

6. Díaz-Canel B., M. (2015). Intervención en la clausura del Primer Taller Nacional de Informatización y Ciberseguridad. Recuperado de http://www.cubadebate.cu

7. Fumero, A. (2016). Formación permanente de los maestros para la transición educativa y continuidad de desarrollo de los niños y niñas de preescolar a primer grado. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

8. García V., A. (2007). Herramientas tecnológicas para mejorar la docencia universitaria. Una reflexión desde la experiencia y la investigación. RIED, 10 (2), 125-148.

9. Margolinas, C. (2009). Situations, milieux, connaissances: analyse de l’activité du professeur. Recuperado de https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00421848

10. Martínez C., R. L. (2016). La formación informática profesional del maestro primario desde una perspectiva infopedagógica en su formación inicial. Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

11. Saavedra, E., Goyes, N. y Valencia, J. (2011). Análisis y caracterización de la gestión didáctica del docente en una secuencia didáctica sobre la continuidad y límite, desde la teoría de situaciones didácticas. Cali: Universidad del Valle.

Published

2019-09-25

How to Cite

, , & . (2019). Educative improvement: a new glance for the pedagogic prosses didactic management. Maestro Y Sociedad, 16(4), 666–678. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4998

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)