The formative evaluation from the role of the reflexive teacher

Authors

  • Patricia Medina-Zuta Universidad Antonio Ruiz de Montoya, Lima
  • Angel Deroncele-Acosta Universidad de Oriente

Keywords:

formative evaluation, learning, reflective teacher

Abstract

The self-reflective capacity and disposition to the proactive criticism raised by the Gadamerian line and other experts who have contributed to the formation and to its pedagogical essence, needs to be deepened as an alternative and as a response to the long-awaited implementation of the formative evaluation. This proposal revolves around a review and documentary analysis of the formative evaluation as a central category of research, revealing for it the importance of the reflection process as an essential aspect of the pedagogical practice in the formative achievement of said evaluation. It is thus connoted an epistemological systematization that allowed a heuristic and hermeneutic display of the theoretical and epistemological contributions of research in the Latin American and international context.

References

1. Anijovich, R. (2010). La retroalimentación en la evaluación en La Evaluación Significativa. Buenos Aires: Paidós.

2. Anijovich, R.; Cappelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.

3. Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

4. Londoño, L.; Maldonado, L.; Calderón, L. (2014). Guías para construir Estados del Arte. Bogotá: International Corporation of Networks of Knowledge.

5. Martínez R., F. (2013). Dificultades para implementar la evaluación formativa: Revisión de literatura. Perfiles educativos, 35(139), 128-150.

6. Martínez R., F. (2016). Impacto de las pruebas en gran escala en contextos de débil tradición técnica: Experiencia de México y el grupo Iberoamericano de PISA. RELIEVE, 22(1).

7. Minedu. (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica del Perú. Lima: Minedu.

8. Moreno, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula. México D.F.: Universidad Autónoma Metropolitana.

9. Ravela, P. (2015). Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina. Páginas de educación, 2(1), 49-89.

10. Reimers, F.; Chung, C. K. (2016). Enseñanza y aprendizaje en el siglo XXI: Metas, políticas educativas y currículo en seis países. (s.l.e.): Fondo de Cultura Económica.

11. Unesco. (2015). Desglosar el objetivo de desarrollo sostenible 4. Educación 2030. Guía. Paris: Unesco.

Published

2019-07-17

How to Cite

, & . (2019). The formative evaluation from the role of the reflexive teacher. Maestro Y Sociedad, 16(3), 597–610. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4979

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>