Reflections about the educational orientation since the initial formation of students from pedagogical majors
Keywords:
competence, educational orientation, formation, teachers, teaching practiceAbstract
Challenges confronted by the University in the preparation of the students from pedagogical majors to give solution to the professional problems that emerge in the educational practice reveal the need of the formation of competencies whereas it endows them with resources to this end. Limitations become evident in the exercise of their labor practice to offer an adequate educational orientation in different contexts where they are inserted. In such sense, the objective of this article is to reflect about the educational orientation in the initial formation of students from pedagogical majors, in order to contribute to improve their performance in the teaching practice. Theoretical and empiricists methods used, allowed compiling and examining the necessary information to explain the problem.
References
2. Bermúdez, R.; Pérez, L. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
3. Bermúdez, R. (2005). Modelo educativo integral para el crecimiento personal (MEICREP) en la universalización de la educación superior. La Habana: Editorial Academia.
4. Bermúdez, R.; Pérez, L. M. (2013). Bases teórico-metodológicas de la orientación educativa. La Habana: Sello Editor Educación Cubana.
5. Blanco, P, A. (2003). La profesionalización del maestro desde sus funciones fundamentales, algunos apuntes para su comprensión. [Cd-Room].
6. Del Pino, J. L. (2013). La orientación educativa y profesional en función del proceso de profesionalización en universidades pedagógicas. [Cd-Room].
7. Paz, I. (2005). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
8. Paz, I.; Gámez, E.; Vinent, M. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad. (No. Especial 2). Recuperado de http://ojs.uo.edu.cu/index.php/MyS/index
9. Paz, I.; Aranda, B.; Vinent, M. (2017). La orientación educativa en la formación de educadores. Experiencias desde un centro de estudios pedagógicos. [Cd-Room].
10. Pichón, E. (1995). El proceso grupal del psicoanálisis en la psicología social. (Tomo I). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
11. Recarey, S.; Collazo, B. (1995). Hacia una didáctica con un enfoque orientador. Órbita Científica 1(1).
12. Recarey, S. (1997). El maestro y su función orientadora. (Tesis de maestría). ISPEJV, La Habana, Cuba.
13. Recarey. S. (2008). La estructura de la función orientadora del maestro. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
14. Rodríguez, G. (2018). La función orientadora preventiva en la formación inicial del estudiante de Licenciatura en Educación. Primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
15. Suárez, C. (2013). La orientación educativa para la formación integral de los estudiantes. [Cd-Room].
16. Suárez R., C. O.; del Toro S., M. (2016). La orientación educativa en la formación del docente. En Villalón, G. comp. (2016). Enfoques actuales sobre la formación del maestro en Cuba. (pp. 20-30). Santiago de Cuba: Ediciones Cátedra.
17. Torroella, G. (2002). Aprender a convivir. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
18. Venet, R. (2016). La atención a la diversidad desde la perspectiva de la competencia profesional del maestro primario. En Villalón, G. comp. (2016). Enfoques actuales sobre la formación del maestro en Cuba. (pp. 32-42). Santiago de Cuba: Ediciones Cátedra.
19. Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Ciencia y Técnica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.