Education for health from the guiding role of the university teacher

Authors

  • Juana Palma-Vaillant Universidad de Oriente
  • Irela Margarita Paz-Domínguez Universidad de Oriente
  • Neosotis Carbonell-Lahera Universidad de Oriente

Keywords:

Educational guidance, guiding function, education for health, professional rol

Abstract

The experience presented summarizes in summary the work related to education for health from the educational orientation, with the precision of basic aspects that allow to view the development of this from the professional performance of the university teacher, meaning the potentialities of their abilities techniques through the fulfillment of one of its basic functions, the guidance, through which the aspects are accentuated to signify such action from the limits and spaces related to the fulfillment of their professional role, thus approaching in a greater measure the your cultural identity and professional profile. The experience takes as a theoretical basis the foundations of the educational orientation and the integrative tendency determined for that purpose, as well as references on health education in the university environment and its deployment of actions from the teacher's performance as a functional counselor.

References

1. Bermúdez, R.; Pérez, L. (2007). Orientación individual en contextos educativos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Calviño, M. (2000). Orientación Psicológica. La Habana: Editorial Científico-Técnica.

3. Collazo, B.; Puentes, M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

4. Del Pino, J. L. (2012). La integración de la orientación en el proceso pedagógico: el reto de su implementación. [CD-Room].

5. Palma, J.; Paz, I.; Rodríguez, C. A. (2017). Educación para la salud en el contexto universitario. Niveles de ejecución para su asesoría. Revista IPLAC. (5).

6. Paz, I. (2006). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.

7. Paz, I.; et al. (2011). Formando al educador del siglo XXI. Reflexiones, experiencias y propuestas pedagógicas. [CD-Room].

8. Paz, I; Gámez, E.; Vinent, M. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad. (Especial 2). Recuperado de http://ojs.uo.edu.cu/index.php/MyS/index

9. Rogers, C. (2000). El proceso de convertirse en persona: mi técnica terapéutica. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

10. Suárez, C. (2013). La orientación educativa para la formación integral de los estudiantes. (Conferencia I Taller de Orientación Educativa y Desarrollo Humano). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

11. Vygotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico Técnica.

12. Vygotski, L. S. (1988) Interacción entre enseñanza y desarrollo. En: Colectivo de Autores del Departamento de Psicología Infantil y de la Educación (Eds.). (1988). Selección de Lecturas de Psicología de las Edades I. Tomo III. La Habana: ENPES, pp. 25-46.

Published

2018-10-11

How to Cite

, , & . (2018). Education for health from the guiding role of the university teacher. Maestro Y Sociedad, 15(4), 589–602. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4385

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>