Education for health from the guiding role of the university teacher
Keywords:
Educational guidance, guiding function, education for health, professional rolAbstract
The experience presented summarizes in summary the work related to education for health from the educational orientation, with the precision of basic aspects that allow to view the development of this from the professional performance of the university teacher, meaning the potentialities of their abilities techniques through the fulfillment of one of its basic functions, the guidance, through which the aspects are accentuated to signify such action from the limits and spaces related to the fulfillment of their professional role, thus approaching in a greater measure the your cultural identity and professional profile. The experience takes as a theoretical basis the foundations of the educational orientation and the integrative tendency determined for that purpose, as well as references on health education in the university environment and its deployment of actions from the teacher's performance as a functional counselor.
References
2. Calviño, M. (2000). Orientación Psicológica. La Habana: Editorial Científico-Técnica.
3. Collazo, B.; Puentes, M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
4. Del Pino, J. L. (2012). La integración de la orientación en el proceso pedagógico: el reto de su implementación. [CD-Room].
5. Palma, J.; Paz, I.; Rodríguez, C. A. (2017). Educación para la salud en el contexto universitario. Niveles de ejecución para su asesoría. Revista IPLAC. (5).
6. Paz, I. (2006). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Santiago de Cuba, Cuba.
7. Paz, I.; et al. (2011). Formando al educador del siglo XXI. Reflexiones, experiencias y propuestas pedagógicas. [CD-Room].
8. Paz, I; Gámez, E.; Vinent, M. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad. (Especial 2). Recuperado de http://ojs.uo.edu.cu/index.php/MyS/index
9. Rogers, C. (2000). El proceso de convertirse en persona: mi técnica terapéutica. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
10. Suárez, C. (2013). La orientación educativa para la formación integral de los estudiantes. (Conferencia I Taller de Orientación Educativa y Desarrollo Humano). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
11. Vygotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico Técnica.
12. Vygotski, L. S. (1988) Interacción entre enseñanza y desarrollo. En: Colectivo de Autores del Departamento de Psicología Infantil y de la Educación (Eds.). (1988). Selección de Lecturas de Psicología de las Edades I. Tomo III. La Habana: ENPES, pp. 25-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.