Virtual modality in higher basic education and its impact on learning

Authors

  • Yoselin Liceth Delgado Caicedo Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Frank Ángel Lemoine Quintero Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Keywords:

online learning, education, learning

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic accelerated the global adoption of online education, creating significant challenges for households, teachers, and students. This study sought to determine the impact of this modality on the learning of upper basic education students in public schools in the Leónidas Plaza Parish (Ecuador), based on the premise that lack of access to technology and connectivity affected the continuity and quality of the educational process. Materials and methods: The research employed a quantitative approach, using analytical and descriptive methods. A Likert-scale survey, validated using Cronbach's alpha (α = 0.950), was administered to a sample of 253 students from eighth to tenth grade, selected through stratified random sampling. Results: The findings revealed that a significant proportion of students did not have full access to devices (22.9% Never) or stable internet access (28.5% Never), and engaged in non-academic activities during class (35.6% Almost always). Only 32.4% felt that online learning facilitated their adaptation to in-person learning. Regression analysis confirmed a significant correlation (R = 0.912) between the online modality and its impact on learning. Discussion: The results agree that the lack of technological resources, unstable internet connections, and student disengagement limited the effectiveness of online education. Although institutional efforts are acknowledged, a gap in teacher training for fostering interaction and motivation was evident. Conclusions: It is concluded that the online modality negatively impacted learning due to socioeconomic barriers (access to technology) and pedagogical barriers (lack of interactive teaching strategies), resulting in less meaningful learning and difficulties in the transition back to in-person learning.

References

Brooks, D. (11 de Noviembre de 2020). BBC News Mundo. Clases en Zoom: 4 problemas de la enseñanza en línea que señala el profesor que anunció su renuncia a sus alumnos en directo: https://www.bbc.com/mundo/noticias-54787845

Comasanta, N. d. (2017). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (NTIC´S) y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los estudiantes del primer año de bachillerato de los colegios fiscales del cantón Santa Cruz durante el año lectivo 2016-2017. Quito: Universidad Central del Ecuador - UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/14299/1/T-UCE-0019-IN001-2018-.pdf

Crisol, E., Herrera, L., & Montes, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Universidad de Salamanca , XXI, 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.14201/eks.20327

Durán, R., Estay, C., & Álvarez, H. (2015). Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior. Aula abierta, XLIII, 77 - 88. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.001

Herbert, M. (24 de Enero de 2022). Naciones Unidas. Hasta el 70% de los niños menores de 10 años en los países en desarrollo no sabe leer correctamente ni las reglas básicas de aritmética: https://news.un.org/es/interview/2022/01/1502982

International Telecommunication Union - ITU. (29 de Mayo de 2022). Conectividad universal y significativa: el nuevo imperativo. https://www.itu.int/itu-d/reports/statistics/2022/05/29/gcr-chapter-1/

Lemoine, F. A., Carvajal, G., & Villacis, L. (2023). Responsabilidad social comunitaria en función de los procesos sustantivos: Universidad del siglo XX. MAESTRO Y SOCIEDAD , 20(1). https://doi.org/https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5911

Lemoine, F. À., Villacis, L., & Montesdeoca, M. G. (2023). Alfabetización inclusiva en Ecuador: estrategia bajo los efectos del COVID19. Etic@net, 23(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.26730

Lemoine-Quintero, Carvajal-Zambrano, Chica-Medranda, & Espinoza-Arauz. (2022). Desarrollo metodológico del proyecto de vinculación con la sociedad: “Los Passaos Emprenden con Historia”, Ecuador. MAESTRO Y SOCIEDAD , 19(1). https://doi.org/https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5505

Mora, P. (15 de Febrero de 2021). Naciones Unidas. El desafío de la educación ante el COVID-19: Keisy cuenta su regreso la escuela: https://news.un.org/es/story/2021/02/1488092

Navarro, D., & Samón, M. (2017). Redefinición de los conceptos método de enseñanza y método de aprendizaje. EduSol, XVII(60), 25-32. https://www.redalyc.org/journal/4757/475753184013/475753184013.pdf

Ortega, J. A. (2022). ARQUITECTURAS TECNOLÓGICO-DIDÁCTICAS PARA LA CONSTRUCCIÓN DE APRENDIZAJES FELICES, PRODUCTIVOS Y EXITOSOS. Etic@net, 22(2), 1-3. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/eticanet.v22i2.26966

Romero, E., Domínguez, J. G., & Guillermo, C. (2010). El uso de las Tic’s en la educación básica de jóvenes y adultos de comunidades rurales y urbanas del sureste de México. RED. Revista de Educación a Distancia(22), 1-19. https://revistas.um.es/red/article/view/111641

Sáez, J. (2018). Estilos de aprendizaje y métodos de enseñanza. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED.

Torres, R. (2022). ¿Está el mundo preparado para la educación virtual? https://otra-educacion.blogspot.com/2020/04/2020-esta-el-mundo-preparado-para-globalizar-la-educacion-virtual.html#:~:text=Seg%C3%BAn%20ITU%20Facts%20and%20Figures,viven%20en%20pa%C3%ADses%20en%20desarrollo.&text=CEPAL%2C%20COVID-19%20Informe%20Especial.

Torres, W., Jimbo, P., Agurto, D., Rivadeneira, M., & Aponte, T. (2022). Impacto de la educación virtual en los estudiantes de la modalidad presencial de la carrera de Administración Pública debido a la pandemia de Covid-19. Revista SATHIRI - Sembrador, XVII(1), 81-101. https://doi.org/https://doi.org/10.32645/13906925.1104

Valls, W., & Lemoine, F. À. (2018). El enfoque de sistema, piedra angular para una gestión investigativa efectiva. Caso Bahía de Caráquez. Etic@net, 18(2), 398-414. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/eticanet.v2i18.11898

Published

2025-11-17

How to Cite

Delgado Caicedo, Y. L., & Lemoine Quintero, F. Ángel. (2025). Virtual modality in higher basic education and its impact on learning. Maestro Y Sociedad, 22(4), 3174–3182. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7233

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)