Virtual modality in higher basic education and its impact on learning
Keywords:
online learning, education, learningAbstract
Introduction: The COVID-19 pandemic accelerated the global adoption of online education, creating significant challenges for households, teachers, and students. This study sought to determine the impact of this modality on the learning of upper basic education students in public schools in the Leónidas Plaza Parish (Ecuador), based on the premise that lack of access to technology and connectivity affected the continuity and quality of the educational process. Materials and methods: The research employed a quantitative approach, using analytical and descriptive methods. A Likert-scale survey, validated using Cronbach's alpha (α = 0.950), was administered to a sample of 253 students from eighth to tenth grade, selected through stratified random sampling. Results: The findings revealed that a significant proportion of students did not have full access to devices (22.9% Never) or stable internet access (28.5% Never), and engaged in non-academic activities during class (35.6% Almost always). Only 32.4% felt that online learning facilitated their adaptation to in-person learning. Regression analysis confirmed a significant correlation (R = 0.912) between the online modality and its impact on learning. Discussion: The results agree that the lack of technological resources, unstable internet connections, and student disengagement limited the effectiveness of online education. Although institutional efforts are acknowledged, a gap in teacher training for fostering interaction and motivation was evident. Conclusions: It is concluded that the online modality negatively impacted learning due to socioeconomic barriers (access to technology) and pedagogical barriers (lack of interactive teaching strategies), resulting in less meaningful learning and difficulties in the transition back to in-person learning.
References
Brooks, D. (11 de Noviembre de 2020). BBC News Mundo. Clases en Zoom: 4 problemas de la enseñanza en línea que señala el profesor que anunció su renuncia a sus alumnos en directo: https://www.bbc.com/mundo/noticias-54787845
Comasanta, N. d. (2017). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (NTIC´S) y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los estudiantes del primer año de bachillerato de los colegios fiscales del cantón Santa Cruz durante el año lectivo 2016-2017. Quito: Universidad Central del Ecuador - UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/14299/1/T-UCE-0019-IN001-2018-.pdf
Crisol, E., Herrera, L., & Montes, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Universidad de Salamanca , XXI, 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.14201/eks.20327
Durán, R., Estay, C., & Álvarez, H. (2015). Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior. Aula abierta, XLIII, 77 - 88. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.001
Herbert, M. (24 de Enero de 2022). Naciones Unidas. Hasta el 70% de los niños menores de 10 años en los países en desarrollo no sabe leer correctamente ni las reglas básicas de aritmética: https://news.un.org/es/interview/2022/01/1502982
International Telecommunication Union - ITU. (29 de Mayo de 2022). Conectividad universal y significativa: el nuevo imperativo. https://www.itu.int/itu-d/reports/statistics/2022/05/29/gcr-chapter-1/
Lemoine, F. A., Carvajal, G., & Villacis, L. (2023). Responsabilidad social comunitaria en función de los procesos sustantivos: Universidad del siglo XX. MAESTRO Y SOCIEDAD , 20(1). https://doi.org/https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5911
Lemoine, F. À., Villacis, L., & Montesdeoca, M. G. (2023). Alfabetización inclusiva en Ecuador: estrategia bajo los efectos del COVID19. Etic@net, 23(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.26730
Lemoine-Quintero, Carvajal-Zambrano, Chica-Medranda, & Espinoza-Arauz. (2022). Desarrollo metodológico del proyecto de vinculación con la sociedad: “Los Passaos Emprenden con Historia”, Ecuador. MAESTRO Y SOCIEDAD , 19(1). https://doi.org/https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5505
Mora, P. (15 de Febrero de 2021). Naciones Unidas. El desafío de la educación ante el COVID-19: Keisy cuenta su regreso la escuela: https://news.un.org/es/story/2021/02/1488092
Navarro, D., & Samón, M. (2017). Redefinición de los conceptos método de enseñanza y método de aprendizaje. EduSol, XVII(60), 25-32. https://www.redalyc.org/journal/4757/475753184013/475753184013.pdf
Ortega, J. A. (2022). ARQUITECTURAS TECNOLÓGICO-DIDÁCTICAS PARA LA CONSTRUCCIÓN DE APRENDIZAJES FELICES, PRODUCTIVOS Y EXITOSOS. Etic@net, 22(2), 1-3. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/eticanet.v22i2.26966
Romero, E., Domínguez, J. G., & Guillermo, C. (2010). El uso de las Tic’s en la educación básica de jóvenes y adultos de comunidades rurales y urbanas del sureste de México. RED. Revista de Educación a Distancia(22), 1-19. https://revistas.um.es/red/article/view/111641
Sáez, J. (2018). Estilos de aprendizaje y métodos de enseñanza. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED.
Torres, R. (2022). ¿Está el mundo preparado para la educación virtual? https://otra-educacion.blogspot.com/2020/04/2020-esta-el-mundo-preparado-para-globalizar-la-educacion-virtual.html#:~:text=Seg%C3%BAn%20ITU%20Facts%20and%20Figures,viven%20en%20pa%C3%ADses%20en%20desarrollo.&text=CEPAL%2C%20COVID-19%20Informe%20Especial.
Torres, W., Jimbo, P., Agurto, D., Rivadeneira, M., & Aponte, T. (2022). Impacto de la educación virtual en los estudiantes de la modalidad presencial de la carrera de Administración Pública debido a la pandemia de Covid-19. Revista SATHIRI - Sembrador, XVII(1), 81-101. https://doi.org/https://doi.org/10.32645/13906925.1104
Valls, W., & Lemoine, F. À. (2018). El enfoque de sistema, piedra angular para una gestión investigativa efectiva. Caso Bahía de Caráquez. Etic@net, 18(2), 398-414. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/eticanet.v2i18.11898
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yoselin Liceth Delgado Caicedo, Frank Ángel Lemoine Quintero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente