Psychopedagogy and Autism Spectrum Disorder: Family guidance strategies from the training of the pychopedagogue
Keywords:
Autism Spectrum Disorder (ASD), Family Guidance, Psychopedagogue, Training, Psychopedagogical Intervention ProgramAbstract
Introduction: Developing capacities in professionals of education who interact with students with ASD is imperative. The study focuses on the training of psychopedagogues. Objective: To implement a psychopedagogical intervention program for guiding families of students with ASD. Materials and Methods: Qualitative research based on dialectical materialism. Theoretical and empirical methods were employed: analysis-synthesis, which allowed for the scientific argumentation of the elements presented. Document analysis was used to delve into the study of documents and research on the topic. Results: The curriculum of the Bachelor's degree in Education. Pedagogy Psychology insufficiently addresses the needs of students with ASD. Discussion: The preparation of the psychopedagogue to guide these families is ongoing and contextualized. Conclusions: The training of the psychopedagogue is strengthened with alternatives that provide learning opportunities and enhance the development of professional skills that improve their performance in professional functions.
References
Bermúdez Morris, R. (2002). Dinámica de grupo en educación: su facilitación. Editorial Puelo y Educación.
Calzadilla Concepción, Y., Rodríguez Velázquez, S. & Cedeño Santiesteban, T. (2020). La orientación familiar para la educación de niños con Trastorno del espectro autista. LUZ, 20(1), 55-68. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1087
Cano Pérez L., (2021) Posibilidades pedagógicas y didácticas del uso de títeres en el aula de música. [Tesis de grado. Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstram/handle/10324/49114/TFG-G4921.pdf?sequence=1
García, M. T. (2023). El autismo desde la concepción histórico-cultural. Universidad de La Habana.
Mafrán-Domínguez, Y., Aranda-Cintra, B. L., & Paz-Domínguez, I. M. (2019). Reflexiones en torno la orientación educativa desde la formación inicial de estudiantes de carreras pedagógicas. Maestro Y Sociedad, 16(3), 547–558. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4975
Matos, E. C. y Rizo, L. (2012). El taller de socialización y la valoración cientifica en la Ciencias Pedagógicas. Transformación.
MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio E. Carrera Licenciatura en Educación Pedagogía Psicología. MES.
MES. (2019). Decreto - Ley 372, Resolución 138/19: Modelo de Formación Continua del profesional de la Educación Superior. MES.
Montañez Soto, V. (2020). Terapia de modificación de conducta. https://www.tuconducta.com/autismo-infantil/autismo-terapia-de-modificacion-de-conducta
Ojeda García, A, López Ramón, P. (2016). La preparación de la familia del niño con Trastorno del Espectro Autista. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez
Portuondo Pachebat, L. (2024). La musicoterapia un tratamiento psicopedagógico para educandos con trastorno del espectro autista. [Tesis de Maestría. Universidad de Oriente].
Ramírez Álvarez, M. (2007). La música y el trabajo con títeres: una alternativa educativa para el desarrollo de la comunicación en niños y niñas con autismo. (s.e.).
Riviere, Á. (1998). El tratamiento del autismo. Nuevas Perspectivas. Editorial Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Rodríguez González, A., Portuondo Maurelo, Y. y Mafrán Domínguez, Y. (2022). El psicopedagogo como gestor del desarrollo humano local agente importante en la transformación social. EduSol, 22(especial), 441-451.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sissy Elizabeth Columbié Grave de Peralta, Yelena Mafrán Domínguez, Arianne Rodríguez González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente