The invested classroom: their impact in the significant learning

Authors

  • Felipa Perpetua Avilés Unidad Educativa Mocache, provincia Los Ríos, Ecuador
  • Juan Sofia Gutiérrez Soriano Unidad Educativa Mocache, provincia Los Ríos, Ecuador
  • Segress García Hevia Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

Virtual classroom, meaningful learning, teaching-learning process, digital technologies

Abstract

Introduction: Under current conditions, given technological development, the flipped classroom approach has demonstrated greater advantages over traditional approaches in student learning, constituting a challenge for teachers. Its use in meaningful learning at the Macache Educational Unit with second-year Technical Baccalaureate students becomes a decisive condition for meeting the objectives of this type of teaching. However, shortcomings are observed in the impact of meaningful learning on students at the aforementioned educational unit; therefore, it was proposed to evaluate the impact of the flipped classroom methodology in promoting meaningful learning in second-year high school students. Materials and methods: Various theoretical and empirical methods were used for its development, such as analysis and synthesis, induction and deduction, surveys, and interviews in a sample of 20 students and 2 teachers. The practical verification was carried out through a case study, which corroborated the effectiveness of the proposal. Results: The results of the case study conducted at the Macache Educational Unit in Ecuador have demonstrated the relevance of its use in the appropriation of an alternative teaching method to evaluate the application of knowledge associated with the contexts that prepare them for life in general and work in particular. Discussion: The Technical Baccalaureate in Agricultural Production requires further refinement of the training process by considering the flipped classroom as a viable alternative for meaningful learning in students due to its impact on motivation and collaborative work among students, allowing them to access the labor market with better cultural preparation. Conclusions: Meaningful learning allows for the pursuit of quality learning; the conscious participation of individuals in their learning process; and the planned and scientific nature of said process, qualities that are essential for success in the workplace.

References

Aburto Jarquín, P. (2021). El aula Invertida, estrategia metodológica para desarrollar competencias en la Educación Superior, 18(8), 26-42.

Arellano Becerril, E., Escudero Nahón, A. (2022). Tendencias de investigación de aula invertida con aprendizaje colaborativo: una revisión sistemática, IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, 1-20.

Ausubel D., P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Ed. Paidós

Bolaños, A., Zambrano, M. y García, S. (2024). Aprendizaje basado en proyectos (ABP) en el módulo formativo cultivo de ciclo corto. Maestro y Sociedad, 21(4), 2265-2274. https://maestroysociedad.uo.edu/index.php/MyS/article/view/6652

Cervantes, M. J., Cruz, J., Sánchez, D. C., y Hernández, U. Z. (2023). Modelo de aula invertida: Validación del instrumento para evaluar la percepción y satisfacción de estudiantes universitarios. Revista De Ciencias Sociales, XXIX(2), 229-241.

Fidalgo Blanco, A., Sein-Echaluce Lacleta, M. L., García Peñalvo, F. J. & Balbín Bastidas, A. M. (2021). Revisión crítica del método de aula invertida desde una perspectiva basada en la experiencia, VI Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación (CINAIC 2021) 659-664.

Quito Suco, L. M., Loja Loja, C. M., & Pallchisaca Suquilanda, S. A. (2021). El aula invertida como estrategia para la innovación educativa: Propuesta de capacitación docente, Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5),7882-7908 https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.881

Quinto Román, M.C. (2022). Influencia del aula invertida en la gestión pedagógica durante la educación a distancia. Investigación Valdizana, 16(1), 33-41. https://doi.org/10.33554/riv.16.1.1296

Ministerio de Educación. (s/f). Enunciado general del currículo. Bachillerato Técnico Producción. https://educcion.gob.ec

Rodríguez Jiménez, F.J., Pérez Ochoa, M.E., & Ulloa Guerra, O. (2021). Aula invertida y su impacto en el rendimiento académico: una revisión sistematizada del período 2015-2020. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 10(2), 1-25. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.13240

Rodríguez, J. (2023). El aula invertida como estrategia en la enseñanza híbrida: Una propuesta orientada al desarrollo del aprendizaje activo. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(40), 49-58.

Sandobal Verón, V. C., Marín, M. B., & Barrios, T. H., (2021). El aula invertida como estrategia didáctica para la generación de competencias: una revisión sistemática, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 284-301. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29027

Solier Castro, Y. et al. (2022). Aula invertida en la educación superior: implicaciones y retos, Horizontes. Revista de Investigación en Ciencia de la Educación, 6(25), 1443 -1453.

Zavala, M. A., González, I., & Rojas, G. M. (2023). Aportes al conocimiento actual sobre el aula invertida. Revista Espacios, 43(9), 206-217.

Published

2025-07-31

How to Cite

Avilés , F. P., Gutiérrez Soriano, J. S., & García Hevia, S. (2025). The invested classroom: their impact in the significant learning. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1834–1843. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7043

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)