Strategy for the improvement of activities to reinforce and expand mathematical knowledge in the fourth grade of Basic General Education
Keywords:
basic education, mathematics, reinforcement, extensionAbstract
Introduction: Mathematical knowledge reinforcement and expansion activities are two essential activities in the fourth-grade mathematics teaching-learning process, in which various difficulties have been diagnosed. The objective is justified by: the development of a teaching strategy for the improvement of these activities. Materials and methods: Taking as a general methodology the transition through the stages of diagnosis, strategy modeling, and validation, with a mixed and integrative approach of quantitative and qualitative elements, and considering the fourth-grade students of the "J.M. Jijón Caamaño y Flores" educational unit as the population and sample. Results: The strategy logically and coherently integrates three phases that guide teachers in meeting the general objective: a. diagnosis of mathematical knowledge, needs, and potential of students; b. development of activities to reinforce and expand mathematical knowledge; c. development and evaluation of activities with flexible didactic integration. Discussion: Comparison of the initial and final student assessment results, before and after the implementation of the developed strategy, reveals a favorable difference in the percentage of students who increased their knowledge, especially at the advanced level, with an increase of 37.5%. Furthermore, the Student t-test results corroborated the improvement in student learning. Conclusions: The strategy developed by 16 teachers with sufficient training and experience to provide accurate judgments on essential aspects of the strategy was favorable: the need for and structuring of the strategy, teacher preparation and conditions for its use, and potential impacts. The qualitative and quantitative results of the student assessments and the judgments provided by teachers regarding the strategy support its effectiveness.
References
Aimacaña-Aimacaña, A. (2024). El ciclo didáctico del proceso enseñanza-aprendizaje de la matemática y el desempeño escolar de los estudiantes de Educación Básica Superior de la Unidad Educativa Vicente León. [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/6548/1/AIMACA%C3%91A%20AIMACA%C3%91A%20AMPARO%20DEL%20ROCIO.pdf
Apolinario-Parrales, M. R., Zamora-Vinces, M. J., Ortiz-Aguilar, W., y Hernández-Hechavarría, C. M. (2024). Estrategia para el mejoramiento de la solución de problemas matemáticos por estudiantes de cuarto grado de la Escuela Nuestra Señora de Fátima. Maestro y Sociedad, 21(1), 22-28. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6337/6909
Arias-Baño, R. M., Monar-Mantilla, G. C., Ortiz-Aguilar, W., y Hernández-Hechavarría, C. M. (2023). Mejoramiento del desempeño matemático de los estudiantes de quinto grado de educación general básica mediante actividades investigativas estudiantiles. Maestro y Sociedad, (Número Especial), 327-333. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6333/6897
Bernal, P., Llivisaca, G., Vázquez-Alvarez, A., y Ortiz-Aguilar, W. (2024). Estrategia innovadora para la enseñanza de las matemáticas, en tercer año de educación general básica de la unidad educativa Buena Esperanza (2023-2024). Sinergia Académica, 7(2), 234-261. https://doi.org/10.51736/sa.v7i2.246
Garrido-Rojas, J. (2019). Programación didáctica del segundo curso del primer ciclo de enseñanza secundaria obligatoria. [Tesis de Maestría, Universidad de Granada]. http://hdl.handle.net/10481/71288
Guano-Castro, O. M., Guachamboza-García, E. M., Ortiz-Aguilar, W., y Hernández-Hechavarría, C. M. (2023). Gamificación de la Matemática en quinto grado de la Educación General Básica en una Unidad Educativa de Ecuador. Maestro y Sociedad, (Número Especial), 314-326. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6332/6894
Hernández-Hechavarría, C. M. (2018). Problemas a partir de un problema de Olimpiada Internacional de Matemática. Propósitos y consideraciones didácticas. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. V(2), 14. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com
Hernández-Hechavarría, C. M., y González-Vidal, O. L. (2015). Actividad investigativa escolar y ejercicios en matemáticas: el papalote. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 11(42). https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/632
Ministerio de Educación. (2015). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. (Codificación: Dirección Nacional de Normativa Jurídico Educativa. Actualizado 2015) https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Reglamento-General-a-la-Ley-OrgAnica-de-Educacion-Intercultural.pdf
Ministerio de Educación. (2020). Matemática 4. Texto del estudiante. Educación General Básica. Subnivel elemental. Maya Ediciones Cía. Ltda. Ecuador. www.mayaeducacion.comMinisterio de Educación del Ecuador (2016) Guía del docente 4. Educación General Básica, subnivel elemental. EDINUN Ediciones Nacionales Unidas. http://www.ediun.com
Ministerio de Educación. (2021). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Educación General Básica, subnivel elemental. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/12/Curriculo-priorizado-con-enfasis-en-CC-CM-CD-CS_Elemental.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador (2021) Guía de evaluación diagnóstica desagregada por niveles y subniveles del servicio de fortalecimiento de aprendizajes en Educación General Básica (2021-2022) https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/08/Guia-evaluacion-diagnostica-fda-egb.pdf
Ortiz-Acuña, J. E., y López-Sevilla, G. (2021). Mobile-learning como estrategia de refuerzo académico en el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática. Explorador Digital, 5(4), 6-26. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v5i4.1877
Santos-Trigo, M (2024) Problem solving in mathematics education: tracing its foundations and current research-practice trends. ZDM – Mathematics Education (2024) 56: 211–222
Uribe-Dorantes, A. E., y Méndez-Ojeda, J. I (2022). Estrategias de Enseñanza Inclusiva de las Matemáticas en Educación Básica: Revisión Sistemática. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 23 (1), 1-20. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica
Velastegui-Sarabia, D. C. (2022). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en los estudiantes de segundo grado de educación básica de la unidad educativa “Mulaló”, año lectivo 2021-2022. [Tesis de Maestría, Universidad Técnica de Cotopaxi]. https://repositorio.utc.edu.ec/server/api/core/bitstreams/40bbbc6d-ff97-451d-a999-9199372dc68d/content
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lourdes Isabel Alulema Alulema, Luis Medardo Moreta Rivera, Wilber Ortiz Aguilar , Carlos Manuel Hernández Hechavarría

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.