Computerization-communication actions of the educational process in the university student residence

Authors

  • Dimitris Acosta Deler Universidad de Oriente, Cuba
  • Santa Mercedes Castillo Limonta Universidad de Oriente, Cuba
  • Damaris Soto Reyes Universidad de Oriente, Cuba
  • Niurka Hernández Nápoles Universidad de Oriente, Cuba
  • Eufemia Figueroa Corrales Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

educational process, computerization-communication, university student residence

Abstract

Introduction: The study addresses an epistemological characterization of the object and field of action, from fundamental epistemic-methodological referents. The objective is focused on designing actions for the computerization-communication of the educational process in the university student residence. Materials and methods: Based on the use of theoretical, empirical and statistical-mathematical methods, the wide availability of personal mobile devices is identified as a strength, which makes it easier for students to stay connected and access various digital resources. Results: The proposal of actions aimed at the computerization-communication of the educational process in the university student residence is articulated in three main groups: actions for the computerization-communication of resident students; actions focused on artificial intelligence and social welfare; actions to promote socialization and cultural, sports-recreational development. Discussion: The theoretical references related to the object and field of research have an empirical character at present, since in general, it has been treated from the teaching process being little treated from the educational field, hence, the need to venture into the subject related to information - communication in the student residence of the University of Oriente. Conclusions: The evaluation of the specialists confirms the viability and relevance of the proposed actions, highlighting their capacity to transform the educational process in the university student residence.

References

Alemán Mateo, Lesvy, Martínez López, Juliett, & Pérez de Corcho, Yarisleidy. (2021). Impacto de las ciencias informáticas en el trabajo educativo de las residencias estudiantiles universitarias. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 764-777.

Álvarez León R. (2022). Aplicación web para la gestión del alojamiento en la Residencia Estudiantil de la CUJAE. [Trabajo de diploma. Universidad de las Ciencias Informáticas]. https://repositorio.uci.cu/jspui/bitstream/123456789/10559/1/

Berners-Lee, T. (1989). Information management: A proposal. W3C: World Wide Web Consortium. https://www.w3.org/History/1989/proposal.html

Carreras Bonne, F. E., Bonne Gali, M. N., Santiesteban Labañino, M., & Soto Reyes, D. (2023). Cartografía socioeducativa en residentes universitarios: tratamiento preliminar para la inserción social universitaria. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6153

Coca Bergolla, Y. (2020). Modelo de integración de software libre educativo al proceso de enseñanza-aprendizaje de la inteligencia artificial. [Tesis doctoral. Universidad de las Ciencias Informáticas].

Guevara, A. (2024). IA Gratis para Estudiantes: Las Mejores Herramientas para Optimizar el Aprendizaje. https://ined21.com/ia-gratis-para-estudiantes

Gual Ramos, J. F. (2023). La plataforma Moodle en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Derecho Agrario. Mendive. Revista De Educación, 22(1), e3392. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3392

Granados Maguiño, M. A., Romero Vela, S. L., Rengifo Lozano, R. A., & García Mendocilla, G. F. (2020). Tecnología en el proceso educativo: Nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1809-1823. Universidad del Zulia. https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032

Herrera Reyes, A. (2024, 20 de marzo). La Inteligencia Artificial, protagonista en Informática 2024. Agencia Cubana de Noticias (ACN). https://www.informaticahabana.cu/noticia/la-inteligencia-artificial-protagonista-en-informatica-2024/

Lalangui-Pereira, J. H., Ramón-Pineda, M. A. & Samaniego-Ocampo, R. D. L. (2017). Impacto de la implementación de las tic en la enseñanza primaria. Maestro Y Sociedad, 14(4), 683–697. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3093

Méndez, E. (2019). La superación en orientación educativa de los especialistas de la residencia estudiantil universitaria “Julio Antonio Mella”. [Tesis de maestría. Universidad de Oriente].

Méndez Martínez, E. (2023). Estrategia de comunicación para fomentar el sentido de pertenencia de estudiantes de la Residencia Estudiantil. [Tesis de licenciatura. Universidad de Oriente].

Miao, F. & Holmes, W. (2023). Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/search/4dc9d157-d20f-450b-86a5-872b61d6825f

Mollo-Torrico, J. P., Lázaro-Cari, R. R., & Crespo-Albares, R. (2022). Implementación de Nuevas Tecnologías de Información y Comunicación para la Educación Superior: Revisión sistemática. Revista Ciencia & Sociedad, 3(1), 16–30. https://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/58

Pedrero Pérez, E. J. (2017). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC): abuso de Internet, videojuegos, teléfonos móviles, mensajería instantánea y redes sociales mediante el MULTICAGE-TIC. Instituto de Adicciones. http://orcid.org/0000-0002-3940-5609

Ruiz Jhones, A., Delgado Fernández, T., Febles Estrada, A. & Estévez Velarde, S. (2022). Habilitando la transformación digital. Unión de Informáticos de Cuba y Editorial UH. https://repositorio.uci.cu/jspui/bitstream/123456789/10427/1/tomo1digital.pdf

Ricoy, M., Feliz, T., & Sevillano, T. (2019). Competencias para la utilización de las herramientas digitales en la sociedad de la información. Educación XXI, 199-219. https://www.redalyc.org/pdf/706/70618037009.pdfas

Romero Castro, V., Romero Castro, M. I., Toala Pilay, M. A., & Romero Castro, R. (2023). La inteligencia artificial aplicada a la educación universitaria. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(3), 75-84. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1318

Sánchez López, A. (2016). Grupo MOVIS FCC/BUAP https://www.cs.buap.mx/~asanchez/WebTech/Ajax_I.pdf

Sardiñas, E., & Valdés, K. (2025). Incorporación de la inteligencia artificial a la educación cubana: Ventajas y limitaciones. Región Científica, 4(1), 2025372. https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/372/406

Soto Reyes, D. (2019). Gestión educativa de la residencia estudiantil en la Universidad de Oriente. Escuela Superior de Cuadro del Estado y del Gobierno.

Villamar Ponce, J., Ponce Merino, S., Tumbaco Figueroa, G., & Pisco Rodríguez, L. (2024). Inteligencia Artificial como catalizador en la motivación y el compromiso académico de estudiantes universitarios. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 17(8), 70-85. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1654

Published

2025-03-08

How to Cite

Acosta Deler, D., Castillo Limonta, S. M., Soto Reyes, D., Hernández Nápoles, N., & Figueroa Corrales, E. (2025). Computerization-communication actions of the educational process in the university student residence. Maestro Y Sociedad, 22(1), 205–217. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6763

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)